Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Неуморни към успеха

Учениците с желание работят по 4–5 часа без почивка, разказва доц. д-р Донка Ташева, ръководител на националния отбор по химия

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Личен архив

Неуморни към успеха

Неуморни към успеха

Учениците с желание работят по 4–5 часа без почивка, разказва доц. д-р Донка Ташева, ръководител на националния отбор по химия

Неуморни към успеха
Националният отбор по химия с ръководител доц. д-р Донка Ташева (вляво)
quotes

Тази година беше постигнат най-големият успех на отбора по химия – два златни и два сребърни медала. Докъде се простира индивидуалният хъс и докъде ролята на екипния дух за това постижение?

Самостоятелната работа е изключително важна – на състезание ученикът е сам пред белия лист и там има още 300–350 ученици, които са не по-малко можещи. Нашата наука е необятна и ролята ни като ръководители е да фокусираме вниманието на състезателите върху фундаменталните основи на химията и да ги научим да мислят и да вземат решения, а не да възпроизвеждат факти. 

От каква възраст трябва да започне допълнителната подготовка на децата, ако забележим, че имат интерес в дадена област?

Учениците започват да учат химия в VII клас и тогава интересът е голям. В по-горните класове става по-трудно и интересът у някои от децата намалява. Обяснявам им внимателно, че невинаги ще бъде лесно, но за да станеш наистина добър в дадена област, трябва много работа. 

Как успявате да „запалите“ желанието за учене и да го поддържате?

При нас обикновено учениците идват мотивирани да задълбочат знанията си по химия. Тези, които усетят, че „темпото“ не е за тях, отпадат по естествен път. Истински мотивираните деца отделят много голяма част от свободното си време за самоподготовка. Учениците, които през тази година формираха отбора по химия за МОХ, са неуморни и сме работили по 4–5 часа без почивка.

Какви възможности отварят участията в различни олимпиади и състезания?

Националният кръг на олимпиадата е със статут на кандидатстудентски изпит и лауреатите получават оценка Отличен (6), която използват при кандидатстване в университети в страната. Медалите от международна олимпиада са добър атестат при кандидатстването им в различни университети в Европа и Америка. 

Как празнувате победите и как учите учениците да приемат неуспехите, когато имат такива?

След всяка церемония по награждаване на МОХ оставяме децата да дадат воля на емоциите си – радост, гордост. А за неуспехите – старая се да обяснявам, че в живота е така – все някога някой ще бъде по-добър от тях, но място за драми няма и от всеки неуспех могат да се поучат.