Лидерство БРОЙ /// Мениджър 07/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Никога не спирай да се развиваш

Българинът е работлив по природа и с правилната мотивация можем да постигнем много

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Владислав Чанев

Никога не спирай да се развиваш

Българинът е работлив по природа и с правилната мотивация можем да постигнем много

Никога не спирай да се развиваш
Красимир Цонов - главен изпълнителен директор и председател на Съвета на директорите на Спорт Депо, и Николай Цонов, изпълнителен директор на Спорт Депо
quotes

Как 25 години успявате да черпите енергия за надграждане на бизнеса си, кои са основните моменти, които ще останат в съзнанието ви от този дълъг и вероятно нелек път?

Красимир: Качеството - трудолюбие се възпитава от най-ранна детска възраст и след това те следва в целия ти живот.

Имах детство, в което имаше много труд над уроците, но и доста труд в помощ на родителите. След това бяха Техническият университет, докторантурата, работата в института. След промените през 1989 г. много от моите колеги инженери отидоха да търсят реализация в Америка. Ние също минахме по пътя на имиграцията и дори отидохме в Канада, но вече бях създал собствена фирма за търговия с електроника, която генерираше немалки приходи, и решихме, че имаме по-голям шанс за успех в България.

Преходът през хиперинфлацията в периода 1996–1997 г. ме научи да действаме в натоварена и несигурна среда, каквато щеше да се върне няколко пъти в следващите десетилетия.

Създаването на „Спорт Депо“ през 1998 г. стана чрез придобиване на един страничен бизнес, в който видях потенциал и инвестирах цялата си енергия. Дълбоко вкорененото трудолюбие ме е подтиквало винаги да търся подобрение на процесите и разширение на бизнеса, така за 25 години успяхме да се утвърдим като най-голямата спортна фирма в България.

Защо решихте да поемете щафетата от баща ви в управлението на компанията? Много често децата избират друго поприще, различно от семейния бизнес.

Николай: За мен най-важното нещо е примерът, който даваме на хората около нас. Аз съм завършил математика в университета в Хайделберг, Германия, и имах прекрасни възможности за хубав живот в уредена страна. Това, заради което избрах да се върна, беше да давам позитивен пример чрез успешна българска фирма. Фирма, която участва в социални проекти, която застава зад екологични каузи, която подкрепя спортни инициативи, която се грижи за своите служители. България има да извърви още много път, докато стане нормална европейска страна. Според мен имаме нужда от повече добри примери, около които да градим бъдещето си.

На второ място нашият бизнес е много интересен – работим със стоки, които носят огромен заряд, голяма позитивна енергия. Когато дойде финал на футболно първенство или на олимпиада, виждам как милиони хора са вперили очи в един спортист, който въплъщава идеалите за атлет и човечност. И този човек носи дрехи и обувки, които ние имаме привилегията да представяме на феновете на спорта в България, както се казва в една популярна реклама – Priceless. Да предадем емоцията от световния спорт на родния спортист, това е отговорност, която ме зарежда с енергия и дълг към следващите поколения.

Изследване на УНИЦЕФ показва, че поколението, което расте в момента, ще е първото, което ще живее по-малко от родителите си. Основните причини са заседналият начин на живот и стресът в работата. Homo sapiens е програмиран да се движи и когато това не се случва в нужното количество, вътрешните процеси не работят правилно и се отключват редица болести и психически проблеми. Редовният спорт и движението са лесно, натурално и устойчиво решение на повечето здравословни проблеми на съвремието, нужно е само постоянство… и, разбира се, качествена екипировка.

Иначе след 15 години работа в семейна компания напълно разбирам защо втората генерация често избира друга сфера на реализация – семейният бизнес означава че 24/7 си на работа, защото и вкъщи работата се пренася и се говори за нея. В същото време не можеш да се отпуснеш или проблемите и конфликтите да те заобикалят, както много хора вероятно си представят работата на наследника на голяма фирма. Дори напротив – очакванията са двойно по-големи, отколкото към нормален служител, и всяка дума се претегля, защото, освен да дава бизнес решения, собственикът трябва да задава и морала във фирмата.

Каква стратегия използвате, за да останете конкурентоспособни на пазара? Как планирате продуктовото си портфолио, разрешавате логистични и маркетингови проблеми?

Красимир: От стартирането на „Спорт Депо“ до днес не сме спрели да развиваме продуктовото си портфолио. От вече 10 години се приемаме като водещи на пазара и затова искаме да предложим на клиентите си най-голям избор от качествени продукти за техния професионален или аматьорски спорт. От 3 фирми партньори, с които започнахме през 1998 г., сега работим с над 160 и сме спортният магазин с най-широка гама от марки за спортни стоки в България.

Стратегията е проста – никога не спирай да се развиваш.

Сферата на маркетинга е нашата най-голяма сила и най-голяма слабост. Продуктите, които предлагаме, са масови и марките са много разпознаваеми. Когато правим маркетингови кампании, ние черпим от най-добрите практики по света и ги прилагаме в голяма степен – това е много зареждащо, защото и колегите в екипа разбират, че правят нещо на световно ниво. В същото време заради глобализацията и отворения пазар в Европейския съюз нашият бизнес е изключително конкурентен и ние се борим с най-добрите европейски фирми, които разполагат с неограничени маркетинг бюджети – в днешно време всичко е на един клик разстояние.

Както сами отбелязахте, като физически магазини нямате голяма конкуренция, но в онлайн пространството на практика оперирате на световен пазар. С какво се отличавате на него?

Николай: Това, което ни помага в конкуренцията с европейските online магазини, е, че ние за разлика от тях работим Omni-Channel търговия – физически магазини, онлайн магазини, едрова търговия. Това създава едно по-различно доверие у клиента. Всеки клиент, закупил през електронния ни магазина дадени продукти, може веднага да ги върне в който и да е магазин на веригата, и в момента да си получи парите за върнатата стока. Или ако желае, в същия момент той може да замени номер, цвят, модел… удобство, което е незаменимо за клиентите.

Като най-прост пример оборотът на сайта ни в град, където сме отворили физически магазин, се увеличава почти двойно в рамките още на първата година – това показва, че клиентите имат повече доверие, когато посетят магазина и могат да се възползват от кръстосаната свързаност.

Какви са непосредствените ви инвестиционни планове?

Красимир: След двегодишно разработване в началото на есента стартираме нова оnline платформа, която ще е най-модерната на пазара. За нас е много важно да сме в крак с най-модерните технологии и услуги в online търговията. Затова едновременно със сайта инвестирахме и в собствен Chat Bot, който да съкрати времето за отговор на клиентско запитване. Разработихме и мобилно приложение (mobile app), което да направи нашия интернет магазин още по-достъпен за масовия потребител.

Относно физическите магазини тази година вече стартирахме два самостоятелни такива на бранда Puma, на който станахме официален дистрибутор за България. До края на годината ще открием втори в страната голям магазин Sport Depot Mega Store в Пловдив на площ от над 2,500 кв. м, където ще имаме и фешън концепцията ни District и специализирания магазин за футболни стоки Absolute Teamsport. Отваряме и втори магазин в Русе. Общо взето, всяка година откриваме и по 2–3 физически магазина. За следващата година сме планирали нов голям магазин в София в кв. Люлин – 2 хил. кв. м.

Продължаваме развитието на веригата ни в Гърция, където стартирахме през 2019 г. точно преди Covid-19 да удари силно местната туристически ориентирана икономика.

Имаме online магазини в Румъния, Сърбия и Босна, от тази година в Хърватия и Словения.

Имаме складове със стоки в Милано, Италия и Бремен, Германия, откъдето обслужваме местните пазари с фитнес уреди. До края на годината ще заработим и със склад в Барселона, откъдето ще обслужваме и пазарите в Испания и Франция.

Каква част от продажбите ви се случва във физическите магазини и каква част онлайн?

Красимир: Около 30% от оборота на фирмата се реализира от online магазините. Това е един сравнително висок процент за голяма верига с мрежа от физически магазини, като стандартното за нашата индустрия в Западна Европа е под 10%. За нас електронната търговия е приоритет от повече от 15 години и ние дългосрочно инвестираме в софтуер, в хардуер, в хора и логистична организация, които да могат да поемат такъв голям обем от работа.

Смятате ли, че този висок процент онлайн продажби е резултат от пандемията?

Красимир: Самата коронавирусна пандемия ни се отрази в положителна светлина, защото ние имаме най-силния сайт за спортни стоки в България. Имайки това мощно оръжие – да, магазините бяха затворени, но сайтът работеше с огромни капацитети, дори не смогвахме да направим доставките. Kакто за много компании, годините 2020 и 2021-ва бяха много силни за нашия бизнес. Тогава ние отворихме и складовете в Милано и Бремен, имахме отлични продажби и в Италия, и в Германия.

Николай: Затрудненията дойдоха след коронавирусната пандемия, когато бяха прекъснати веригите на доставка и три години след този период все още има забавяне на доставки, забавяне на поръчки, рязка смяна на цени на някои продукти в зависимост от промененото търсене.

Красимир: Интернет остава по-силен, отколкото беше през 2019 г., но не е толкова силен, колкото беше през 2020 и 2021 г.

Николай: Хората се върнаха във физическите магазини – имат нужда от контакт, имат нужда да пипнат стоката.

Красимир: Това е тенденция в европейски мащаб, тя не е само в България. Всички големи европейски сайтове изпитват огромни затруднения, защото имат препълнени складове. Те са планирали, че колкото са били продажбите през 2020–2021 г. ще са и през 2022–2023 г., обаче нещата не се случват, защото хората се връщат във физическите магазини. Големите сайтове от спортния сектор изпитват затруднения с високите запаси и невъзможност да продадат стоката.

Предлагате и онлайн консултации, има ли потребители, които се възползват от тази опция и какъв е техният профил?

Красимир: Много е широк профилът на въпросите, с които се обръщат към нас потребителите. Основно въпросите са свързани с движението на пратки, особено в периодите на големи намаления, когато и срокът на доставка е малко по-дълъг. Другата група въпроси е свързана с размерите на съответния продукт, тъй като всеки производител използва различни кройки и примерно размер M при една италианска марка няма нищо общо с размер M на една американска марка. Последната голяма група въпроси са тези за консултация – клиентите ни питат за възможностите на даден продукт, за технологиите в него.

Особено при скъпите стоки като ски, ски обувки и фитнес уреди характеристиките са много технически и клиентите имат нужда от консултант с опит и авторитет, който да ги посъветва преди покупката. Интересното е, че тези клиенти се информират от нас по интернет и после най-често идват в наш физически магазин, но вече с изградена представа и търсят конкретен модел.

Кой спорт се радва на най-голяма популярност у нас според вашите наблюдения на база продажби на спортни дрехи, обувки, аксесоари в съответния сегмент?

Красимир: Определено това е цар футбол. Sport Depot е лидер в продажбата както на обувки за футбол, така и на фланелки на големите европейски отбори, така и на отборна екипировка. Като доставчик на екипировка за футболни отбори започнахме през 2015 г., когато облякохме с Lotto отбора ЦСКА… което, за съжаление, беше последният му сезон, преди да се случи фалитът.

Към момента обличаме някои от най-големите отбори в България като „Левски“, „ЦСКА 1948“, „Етър“, „Спартак“ (Варна), „Пирин“ и др. Ние имаме и единствения в България специализиран магазин за футболни стоки и екипировка Absolute Teamsport, който е част от най-силната верига футболни магазини в Европа.

Как според вас се развива спортната култура на българите и кои са факторите, които оказват най-голямо влияние върху нея?

Красимир: С развитието на стандарта на живот се развива и спортната култура. Хората обръщат все по-голямо внимание на спорта за здраве – бягане, планински туризъм, йога. Тези спортове са значителна тенденция и в западните страни. При тях позитивното е, че нямат нужда от сериозна инфраструктура и могат да се практикуват почти навсякъде на открито и закрито. Това е и основната трудност при класическите спортове – за тях има нужда от специален терен.

През последните 30 години в България твърде малко се инвестира в спортни съоръжения, а изграждането на инфраструктура за спорт като плувен басейн, стадион или спортна зала не е по силите на частния бизнес. За щастие вече виждаме повишено внимание от страна на институциите, защото те осъзнават позитивните ефекти върху здравето и нивото на стрес на хората, върху физическото и социалното развитие на децата.

Какви каузи подкрепяте и доколко те са важни за вашите партньори, служители и клиенти?

Николай: През годините „Спорт Депо“ е подкрепял различни каузи, като те са били най-често със социална насоченост – на детски домове, на спорт за хора в неравностойно положение, за училищен спорт, на масови спортни събития и др. За нас спортът трябва да е достъпен и възможно най-много хора да се включват, само тогава може да изпълни социалната си роля.

Дългосрочен партньор сме на Службата по водно спасяване, на Планинската спасителна служба. За нас това са организации, които дават изключително много на обществото – възможност да излезем извън границите на градовете, да изследваме какво има отвъд нашата защитена зона и там да се чувстваме в безопасност.

Виждаме много позитивен отзвук на тези наши участия както при нашите бизнес партньори, на които даваме подробни отчети, така и при клиентите, които виждат и лично преживяват.

Много ни радва позитивната реакция на нашите служители, които често ангажираме в подготовката на партньорства и като доброволци в събития. Те виждат, че работят във фирма, за която са важни освен печалбата и редовното плащане на заплати, което само по себе си създава чувство на дългосрочната сигурност на всеки служител, но и отпечатъкът на тяхната работа в обществените каузи.

Каква е вашата стратегия за задържане на талантливи служители и изграждане на дългосрочни отношения с тях? Страдате ли от голямо текучество на персонала, характерно за вашия бизнес сегмент?

Красимир: Няма частен сектор в България, в който липсата на кадри да не е на първо място за причините за забавяне на развитието му. За съжаление има неразбиране на този проблем, ако се има предвид какви мерки се вземат за решаването му и особено колко важни теми се игнорират. Тромави процедури гонят малкото хора, които са решили да имигрират в България и от които бизнесът има нужда.

Да, страдаме от текучество на персонала особено при служители в магазините, в склада. Стремим се да задържам качествените хора с добро заплащане, с добри условия на труд, както и с бонуси за служителите с по-високи лични резултати.

Допълнително ние уважаваме нашите служители, това се усеща и се цени от хората. Много от тях са дълги години при нас и израстват и се развиват заедно с компанията, те се чувстват като част от голямото семейство.

Кой е най-ценният съвет за бизнеса, който сте чували от баща ви?

Николай: Най-ценният урок, който съм получил от баща си, е да бъда добър с хората, защото това се отплаща. Хората усещат доброто отношение и това е нашият начин да  изграждаме дългосрочни взаимоотношения както със служителите във фирмата, така и с бизнес партньорите. Имаме много чуждестранни партньори, които след години работа са ни казвали, че когато са идвали при нас в България, са получавали искрено и приятелско отношение, което не са срещали другаде.

Кога и с какво Николай успя да ви изненада? Какво научихте в бизнеса от него?

Красимир: Ники е много последователен в работата си. Като математик прави прекрасни анализи и планирания. Отделно от това внася модерен подход в работата на фирмата, като той е основен радетел за налагането на новата мисия на фирмата – да подобрява качеството на живот чрез спорт.

Особено ме радва фактът, че още от самото начало при него имаше желание да се включи в работата. За мен е важно, че компанията успешно се поема от второто поколение, тъй като „Спорт Депо“ е преди всичко български семеен бизнес. Няма нищо по-хубаво от това да гледаш как децата ти развиват и надграждат това, което ти си изградил от нула. Надявам се, в бъдеще и моите внуци да имат същия хъс и желание към работата, но за това е още много рано.

Каква е ролята на индивидуалните мечти и амбиции на всеки от вас във вашия общ бизнес успех?

Красимир: Ние не се конкурираме в бизнес идеите, а се допълваме. От позицията на годините аз съм много по-предпазлив в новите бизнес начинания. Отделно всички социални мрежи, в които Ники е в свои води, на мен са ми леко странни и не ги ползвам дори в личен план.

Николай: Моята цел е да развием българския бизнес като един от най-добрите в региона. Вътрешният ни пазар е по-малък от на повечето съседни страни, но българинът е работлив по природа и с правилната мотивация можем да постигнем много.

Каква е най-забавната или необичайна история, свързана с вашия семеен бизнес?

Красимир: Най-необичайното е начинът, по който стартирахме бизнеса със спортни стоки. В далечната 1998 г. дадох немалка сума (за онова време) пари назаем на приятел, който не успя да ги върне и ни даде фирмата си, която се занимаваше с продажба на домашни фитнес уреди. И ние започнахме да изграждаме около това ядро компанията „Спорт Депо“. Дълги години фитнес уредите бяха нашият основен бизнес и като оборот, и като печалба.

Как намирате начин да се изключите от работа и да се презаредите? Кои са спортовете, които практикувате?

Николай: Редовно ходя на плуване. Този спорт много ме разтоварва, защото студената вода активира всички рецептори и умът престава да мисли за ежедневните проблеми. През зимата карам ски, лятото тичам в парка. Уикендите съм на Витоша със семейството – това най-много ме зарежда.

Кои са любимите ви книги, които са оказали трайно влияние върху вас?

Красимир: Моите любими автори са класиците от близкото минало като Стефан Цвайг, Ерих Мария Ремарк, Оскар Уайлд, Съмърсет Моъм, Георги Марков, Блага Димитрова. Чета всякаква литература, много биографични книги.

Красимир Цонов е главен изпълнителен директор на „Спорт Депо“. Завършва Техническия университет в София със специалност „Електроника“. Натрупва бизнес опит с участие в няколко частни фирми в началото 90-те. Със съпругата си
създава фирма „СисТех“, която търгува с охранителна техника и все още е важна част от фамилния бизнес. През 1998
г. придобива бизнес за фитнес уреди Kettler от свой приятел, което е началото на „Спорт Депо“. Тази фирма остава основното му занимание и до днес.

Николай Цонов е изпълнителен директор на „Спорт Депо“ от 2022 г. с ресор търговия и маркетинг. Завършва „Математика“ в
университета в Хайделберг, Германия. Работи в централата на софтуерната фирма SAP в отдел Business Development. Връща се в България през 2009 г. и от тогава работи в семейния бизнес. За да се подготви за следващото стъпало във фирмената йерархия завършва MBA към американския университет AUBG. Разширява дейността на фирмата с експанзия на веригата магазини в Гърция. Основният му фокус в последните години е развиване на ESG политики и подпомагане на спорта в България.

„СПОРТ ДЕПО“ стартира през 1998 г. като дистрибутор на фитнес уреди. През 2001 г. отваря търговски офиси в Сърбия, а 2008 г. и в Румъния. През 2007 г. започва работа с италианската марка Lotto, което е отварянето на „Спорт Депо“ за света на спортните дрехи и обувки. Важен момент за развитието на фирмата е включването в международната група SPORT2000
през 2009 г. Пионер е в интернет търговията в България, като към момента www.sportdepot.bg е найголемият сайт за спортни стоки в страната и един от трите найголеми на Балканския полуостров. Оперира собствени сайтове в Гърция, Румъния, Сърбия, Босна, а от 2023 г. и в Хърватия и Словения. Оборотът на компанията за 2022 г. е 105 млн. лв. и има 600 служители.