Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Всяка олимпиада е и житейска школа

На моменти ми се струва, че не мога да насмогна на темпото на децата и желанието им за усвояване на нови умения, посочва доц. д-р Димитър Желев, ръководител на българския национален отбор по география

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Личен архив

Всяка олимпиада е и житейска школа

Всяка олимпиада е и житейска школа

На моменти ми се струва, че не мога да насмогна на темпото на децата и желанието им за усвояване на нови умения, посочва доц. д-р Димитър Желев, ръководител на българския национален отбор по география

Всяка олимпиада е и житейска школа
Българският национален отбор по георграфия с ръководител доц. д-р Димитър Желев (вдясно)
quotes

Отборът по география тази година постигна най-големия си успех досега. Как успявате да поддържате желанието в състезателите за учене? 

Учениците, които са достигнали до международния отбор, са минали през редица етапи на селекция. Те са повече от мотивирани да дадат най-доброто от себе си. Честно казано, на моменти дори ми се струва, че не мога да насмогна на темпото им за усвояване на нови знания и умения. Те са истински бойци – отдадени, мотивирани и решителни. Всеки един от олимпийците ни е жертвал някакъв аспект от личния си живот или дори от училищното си образование, за да даде най-доброто на олимпиадата.

Какво включва олимпиадата по география?

Съревнованието е индивидуално и включва три кръга: 1. Писмен тест с шест задачи за практически умения; 2. Теренна работа в две части (наблюдение и интерпретация) и 3. Мултимедиен тест с 40 въпроса от затворен тип. 

Как родителите да намерят баланса да стимулират детето да учи, без натискът да стане прекален, така че да го демотивира?

Често децата стават „жертва“ на нереализирани мечти на своите родители, а най-важното е децата да правят това, което ги прави щастливи и удовлетворени. Натискът върху учениците (особено в гимназиална възраст) е огромен. Много често родителите вместо тях вземат решение какво е най-полезно да се учи или в каква специалност да се следва в университет. Това е пагубно за обществото. 

Какви възможности пред учениците отварят участията им в различни олимпиади и състезания?

Всяка една олимпиада е и житейска школа на първо място. В някои от западните университети в процеса на кандидатстване участието и спечелването на медал от международна олимпиада по география може да бъде страхотен бонус към портфолиото на ученика. В България университетите не вземат предвид международните олимпиади, а само националните.

Как оценявате образователната система в България?

Образователната система на всяка една страна е отражение на ценностите в обществото. Предвид това няма как да се „постави“ отлична оценка на българското образование. Дори напротив – във всеки един аспект е нужна смислена реформа и осъвременяване. Безспорните успехи на нашите олимпийци се дължат преди всичко не на високо средно образователно ниво, а на ефективни механизми за селекция и подготовка на отделни деца с голям интелектуален потенциал. Силната страна на българското образование е традицията в организирането на олимпиадите и извънкласните дейности. Най-важното е образованието да бъде динамично и адаптиращо се спрямо променящия се свят.