Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Агресивно развитие на международните доставки

Висши мениджъри на компании от Топ 20 на сектора споделят очакванията си за общия бизнес климат и перспективите за развитие на бранша през 2025 г. Публикуваме прогнозите на тези от тях, които приеха поканата ни за коментар

Агресивно развитие на международните доставки

Агресивно развитие на международните доставки

Висши мениджъри на компании от Топ 20 на сектора споделят очакванията си за общия бизнес климат и перспективите за развитие на бранша през 2025 г. Публикуваме прогнозите на тези от тях, които приеха поканата ни за коментар

Агресивно развитие на международните доставки
Данаил Данаилов, заместник изпълнителен директор на „Спиди“ АД
quotes

През последните две години (т.нар. период след Ковид пандемията) куриерските услуги както в България, така и в съседните пазари на Румъния и Гърция продължават да поддържат тренд на увеличаване на обемите в диапазона 5 – 7% при общ растеж на приходите от 9 – 12%. 

За успеха на компаниите от индустрията са характерни балансиран пакет от национални и международни услуги както за бизнес клиентите, така и за физическите лица. Отделно навременните инвестиции в автоматизация на процесите и капацитет за доставка също са от ключово значение. 

Основен двигател продължава да бъде онлайн търговията, която поддържа трайно увеличение на проникването сред населението, като все още изостава от нивата 65 – 80%, характерни за западноевропейските страни. 

Специфичните развития са: 

  • високата инфлация през последните три години, която изостри чувствителността на купувачите към цените и обема на покупките;

  • ясно изразени предпочитания към сайтове извън страната – 70% от купувачите пазаруват от чужбина в търсени на по-ниски цени; 

  • големите китайски търговци „Тему“ и „Шеин“ навлязоха директно на местните пазари, вкл. и в България, с активни рекламни кампании за отстъпки, бонуси и скъсени срокове за доставка. 

В обстановка на борба за ниски цени и преструктуриране на предлагането в онлайн търговията пред куриерския бизнес има както добри перспективи, така и редица предизвикателства. 

Стабилният растеж и ясните тенденции за развитие (трайно нарастване на обемите, агресивно развитие на международните доставки, интерес към индустрията от нови инвеститори) привлякоха навлизането на нови играчи на пазара, особено в сферата на автоматите за получаване/изпращане на пратки, като съответно конкуренцията нарасна.

През следващите години от основно значение за бизнеса ще бъдат покритието на мрежата като брой локации и капацитет, участието в международни мрежи за доставка (както на европейско, така и на регионално ниво), гъвкави решения за клиента с възможност за доставка до дома и/или до точка за доставка (офис, автомат), гарантиране на качеството и високо ниво на клиентска удовлетвореност, ефективност на операциите и мащаба на дейността.