Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Smart Lady: От мечта до реалност

От транспорт до строителство през социални услуги и земеделие. Мотивирахме над 1100 дами да започнат и да развият свой собствен бизнес, споделя Илона Станева, директор „Маркетинг и реклама“ във Fibank

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Личен архив

Smart Lady: От мечта до реалност

Smart Lady: От мечта до реалност

От транспорт до строителство през социални услуги и земеделие. Мотивирахме над 1100 дами да започнат и да развият свой собствен бизнес, споделя Илона Станева, директор „Маркетинг и реклама“ във Fibank

Smart Lady: От мечта до реалност
quotes

От каква подкрепа има нужда женското предприемачество в България?

Създавайки Smart Lady, проведохме проучвания, от които се откроиха две необходимости – специален финансов продукт за всеки етап от развитието на бизнеса и подкрепяща програма, включваща обучителни семинари и менторски сесии. Жените предприемачи в България са високообразовани, но все още семейните стереотипи и тези на средата, в която живеем, налагат бариери. Това е и една от причините жените в България да стартират бизнес по-късно от дамите в Централна Европа. Жените предприемачи имат нужда от подкрепяща среда и решението, което им предложихме, съдържа идеалната комбинация от финансови и нефинансови елементи, които да гарантират спокойствие, подкрепа, сигурност и самочувствие.

Какви са постиженията на специалната програма на Fibank от създаването ѝ преди 6 години?

Мотивирахме над 1100 дами да стартират и развият свой собствен бизнес, отпускайки над 120 млн. лева, над 1000 дами преминаха през специално организирани за тях тренинги и менторски сесии, част от програмата. От 2021 г. функционира и Sustainable Lady Fund, мотивирайки жените предприемачи за развитие на устойчив бизнес. До момента през фонда сме отпуснали финансови грантове на 12 устойчиви бизнес проекта.

В кои сфери на икономиката дамите най-често търсят финансиране и за кой етап от развитието на бизнеса?

От транспорт до строителство през социални услуги и земеделие. Някои от дамите стартират и втори бизнес с финансиране от програмата. Относно етапите – жените са силно отговорни към семейните финанси (това е единият от стереотипите, който рефлектира върху бизнес решенията им), затова голяма част стартират бизнес със собствени средства и впоследствие се обръщат за финансиране с цел надграждане и развитие на бизнеса. Напоследък се засилва тенденцията жените предприемачи да предприемат по-смели и мащабни стъпки и да търсят финансиране на съвсем раннен бизнес етап.

Кое ще бъде общото между всички жени предприемачи у нас през 2025 – 2026 г., които ще успяват в своето начинание?

Жените в бизнеса са социално ангажирани и фокусът им върху устойчивия бизнес, кръговата икономика, опазването на здравето и околната среща ще са факторите, гарантиращи им успех в бизнеса.

Илона Станева е директор „Маркетинг и реклама“ във Fibank. Завършила е специалност „Маркетинг, реклама и бизнес администрация“ в УНСС. Специализирала е в Университета „Харвард“ – „Жените, които променят историята“, интегрирани маркетинг комуникации в Университета „Делауеър“ и устойчив бизнес мениджмънт в Университета „Кеймбридж“. Почетен посланик на Иновативния маркетинг в Съвета на Европейската научна и културна общност.