Новините не са добри, но...
Понякога в службата – по-често, отколкото бихме искали – нещо се обърква. Някакъв проект се проваля; важен клиент решава да се обърне към конкурентна фирма; нов продукт не предизвиква очаквания фурор. Бизнесът изобилства от кризи и провали, големи и малки, и когато сполетят нас, въпреки че инстинктът ни диктува да си мълчим, не можем да не кажем на шефа си.
Тази част никога не е забавна, но такъв е животът. И вашият професионален такъв ще продължи, стига да помните едно ключово правило:
Никога, при никакви обстоятелства, не изливайте „врящата каша” върху работодателят си с думите „Имаме проблем” по начин, който намеква, че си мислите още „и се надявам, че можеш да го разрешиш”.
Не! Когато влезете в офиса на шефа си по повод на някаква неблагоприятна ситуация, уверете се, че разполагате и с решение за нея – или поне с някакви насоки за преодоляването й. И по-добре го направете рано, отколкото късно; отрицанието и бавенето само влошават нещата.
Истината е, че на работодателите се налага да чуват и лоши новини. Това е тяхна отговорност. Това е тяхна работа. И те го знаят. Но вашата звезда със сигурност ще изгрее, ако приемете, че е ваша отговорност да оглавите поправянето на лошата новина, която току-що сте поднесли.
Тази тема е особено нашумяла напоследък, тъй като един от студентите ни в Jack Welch Management Institute я повдигна по време на видеоконференция. Самият той се бил сблъскал с някаква „вряща каша” в компанията, в което работи. Въпросът му ни напомни, че един от нас (Джак) научи урока, който обсъждаме в тази статия, на доста ранен етап от професионалното си развитие – като инженер на General Electric, който взриви фабрика в Питсфийлд, Масачузетс. За голямо щастие, никой не пострада, но покривът бе напълно унищожен, а всеки прозорец на най-горния етаж на сградата стана на сол.
Незабавно от централата изпратиха съобщение: „Явете се на среща.” Или както Джак разтълкува посланието: „Явете се, за да бъдете уволнен.”
Вместо това обаче се случи нещо невероятно. Изпълнителният директор Чарли Рийд, брилянтен учен със склонност да се изявява като професор, инвестираше много в развитието на персонала си. С деликатна решителност той приложи Сократовия метод, за да разбере причините за експлозията, начините, по които тя е можела да бъде избегната и – също толкова важно – какво трябва да се промени, за да не се случват такива инциденти в бъдещето. Подходът му към тази катастрофа в собствения му офис – представете си, взривена фабрика! – остави трайно и въздействащо впечатление.
Няма как да сте част от света на бизнеса и да избягвате неприятните ситуации и провалите. Просто помнете, че когато стане някой гаф, най-добре е бързо да отидете при шефа си и да сте подготвени за дълъг и подробен разговор за пътя напред и нагоре.
Джак Уелч, изпълнителен председател на Jack Welch Management Institute, и съпругата му Сузи Уелч, съавтор на книгата The Real-Life MBA: Your NO-BS Guide to Winning The Game, Building a Team and Growing Your Career, за LinkedIn.com
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.