Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Вижте актуалните тенденции в седмичния ни обзор:

Суперсистема постигна 90% ефективност при безжично зареждане на електрически коли

Снимка: Shutterstock

В Швейцария успешно приключиха реални тестове на система за безжично зареждане на електрически превозни средства. Проектът INLADE, проведен от изследователи от лабораторията Empa в сътрудничество с енергийната компания Eniwa AG и подкрепен от Швейцарската федерална енергийна служба, демонстрира, че индуктивната технология може да постигне ефективност от приблизително 90%, сравнима с традиционните кабелни системи. Целта на инициативата беше да се тества съществуващата технология във всекидневна употреба, да се решат технически и регулаторни проблеми и да се демонстрира нейният потенциал за енергийния преход. Както обясни Матиас Хубер от Empa, системата е проектирана така, че да направи зареждането на електрическо превозно средство толкова лесно, колкото паркирането. Водачът просто спира над зреждаща плочка в асфалта и процесът започва автоматично. Енергията се предава от предавателната бобина в основната плоча към приемната бобина в превозното средство чрез магнитно поле, а дисплеят помага да бъде намарена оптималната позиция. Преди зареждане системата автоматично проверява пространството между бобините за препятствия или живи същества, кто така осигурява безопасност.

След правилно паркиране, зареждането започва автоматично, без кабели  или каквито и да било допълнителни стъпки. Ключов аспект на проекта е преоборудването на серийни електрически превозни средства с приемни бобини, с участието на AMAG и други партньори. Изследователите проведоха цялостни тестове за електромагнитна съвместимост и безопасност, след което превозните средства бяха одобрени за употреба по пътищата, превръщайки се в едни от първите в света, използвани ежедневно с индуктивно зареждане. Тестовете бяха проведени в демонстрационния център за мобилност „Мove“ в Дюбендорф при реални условия, включително сняг, дъжд, ниски температури и неточности при паркиране. Резултатите потвърдиха постоянна ефективност от 90%. Както отбеляза Хубер, технологията работи много надеждно на практика. Разработчиците посочват и по-широкия потенциал на системата. Тъй като електрическите превозни средства стоят бездействащи на паркинги средно по 23 часа на ден, автоматичното им свързване към мрежата би могло да трансформира автопарка в разпределена система за съхранение на енергия.

Комбинация между зрение и допир: Дисплей позволява да се усеща светлината на изображенията

Снимка: Shutterstock
Изследователски екип от Калифорнийския университет в Санта Барбара е разработил иновативна технология за дисплеи, която комбинира зрение и допир. Новата система позволява на потребителите не само да виждат, но и физически да усещат контурите на цифровите изображения, използвайки върховете на пръстите си, които действат като издатини с чувство за допир. Тази разработка сочи към потенциална промяна в начина, по който хората взаимодействат с дисплеите – от мобилни устройства до табла за управление на автомобили и интелигентни повърхности на сгради. Идеята за проекта произлиза от един прост въпрос, който проф. Джон Визел задава на докторанта Макс Линандер  -  може ли светлината, която формира изображение, да се превърне в нещо осезаемо?

Изследователите дори не са сигурни дали идеята е осъществима, но самата възможност да накарат хората да „усетят светлина“ изглежда невероятно завладяваща. След месеци на теоретична работа и моделиране, пробивът идва , когато Линандер сглобява прототип само с един пиксел, активиран от лазерен диод. Технологията се основава на тънки повърхности на дисплея, покрити с опто-тактилни пиксели с милиметров мащаб.

Всеки пиксел съдържа въздушна кухина и разтегнат тънък графитен филм. Когато светлината попадне върху филма, той бързо се нагрява, което кара въздуха отдолу да се разширява, за  да повдигне повърхността с приблизително милиметърц Тка създава осезаема издутина. Самият екран не съдържа кабели или вградена електроника, а честотата на опресняване е достатъчно висока, за да създава плавни анимации, които са безпроблемни и за двете сетива. Учените вече са създали панели с над 1500 независимо контролирани пиксела и твърдят, че много по-големи версии са възможни със съвременните проекционни системи. Тези резултати откриват огромни възможности за създаване на допирно съдържание. В бъдеще това развитие би могло да намери приложение в тактилните контроли на автомобили, електронните книги с осезаеми илюстрации или интерактивните архитектурни повърхности. Според изследователите основната идея е проста: всичко, което можете да се види на екран, един ден ще може и да се усети.

Ски очилата разкриват препятствия, невидими за човешкото око

Снимка: Shutterstock

Швейцарската марка Provuu стартира кампания в Kickstarter, за да реши един от основните проблеми на скиорите и сноубордистите: лошата видимост при неблагоприятни метеорологични условия. Това са очилата Provuu XR, предназначени не само за любители на дейности на открито, но и за професионални инструктори, водачи и планински спасители.

Ключовата характеристика на новия модел е поддръжката на технологията за добавена реалност View-XR, която използва две видеокамери с резолюция 1080p. Те предават изображения към вградените дисплеи на маската. Системата точно улавя фините детайли на пейзажа, които остават невидими с просто око, докато обработката на видеото се извършва с 30 милисекунди латентност, значително под прага на човешкото възприятие. Според разработчиците, това увеличава контраста на изображението със 75% и разширява зрителния обхват пет пъти, улеснявайки откриването на скрити препятствия.

Функцията View-XR може да се деактивира с помощта на бутон на каишката, превръщайки очилата в обикновена оптика за слънчеви дни. Поради вградените дисплеи, моделът не е съвместим с диоптрични очила. Батерията е сменяема, което позволява съхранението ѝ в джоб за защита от студ и удар. Устройството е тествано в екстремни условия и е получило положителни отзиви от олимпийски шампиони и водачи на швейцарската армия. Животът на батерията е до четири часа - достатъчно за типичен ден каране на ски, според дизайнерите. Пълното зареждане отнема приблизително 60 минути. Функционалността на Provuu е умишлено ограничена. Разработчиците умишлено са избегнали Wi-Fi, нощен режим или системи за проследяване, за да не разсейват потребителя.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
За пореден път: Десетки хиляди на протест срещу правителството (ОБЗОР)
Тръмп: САЩ са заловили петролен танкер край бреговете на Венецуела
Борисов: Ще бъдем консолидирни тези дни, не на инат, а за да влезем в еврозоната
На днешната дата, 11 декември. Международен ден на планините
Лоши навици, които ви карат да изглеждате непрофесионално на работа
Зеленски е обсъдил възстановяването на Украйна с представители на Вашингтон
Истанбул остава най-натовареният град в света по отношение на трафика