Говорещи коли

Говорещи коли

Говорещи коли

Превозните средства стават все по-умни, интегрирани и свързани с всичко, което ни заобикаля, споделя Димитър Димитров, изпълнителен директор на „Диджитал Лайтс“ *. Той има повече от 20 години опит в IT индустрията. Завършва математическа гимназия и информатика във Факултета по математика и информатика (ФМИ) на СУ „Св. Климент Охридски“. Наред с компютърните науки той има и магистърска степен по бизнес администрация от Шефилдския университет. Привърженик на приложните науки, Димитров преподава във ФМИ, където е и член на Алумни борда. По сърце и душа е софтуерен инженер.

- Какво за вас е мобилност и каква е ролята на софтуера?

- Мобилност е начинът, по който ние, хората, се придвижваме по планетата и по който транспортираме стоки. Ролята на софтуера в тази толкова важна тема нараства експоненциално. Превозните средства стават все по-умни, интегрирани и свързани с всичко, което ни заобикаля. Представете си автомобил, който умее да говори с даден сервиз и инструментите в сервиза, така както собственикът на превозното средство би направил с инженерите от сервиза – този сценарий вече е реализиран.

- Кой е основният фактор, определящ бъдещето на мобилността?

- Всеки си представя бъдещето на мобилността като устойчиво, умно и удобно. В същото време към днешна дата стоят няколко изключително важни предизвикателства за разрешаване: задръствания, замърсяване на въздуха и вредни емисии, безопасност и злополуки по време на трафик, както и непрекъснато повишаваща се урбанизация. Очакванията са до 2050 г. над 60% от населението на света да живеят в големи градове. Смятам, че бъдещето на мобилността ще се определи основно от това как ще балансираме между желанието за устойчивост на планетата, от една страна, и стремежа ни към личен комфорт, от друга.

- Как бихте описали мобилността от ново поколение?

- Следващите 10 години не очаквам да се случи нещо голямо. Споменатите вече предизвикателства ще продължат да са част от живота ни. Все пак това е периодът, през който усилено да работим и да подготвим технологичния прогрес в областта. Ако обаче се опитаме да отправим поглед към 2050 г., която не е толкова далеч, виждам две фази на развитие.

Първата е фазата до 2035 г., през която ще достигнем свързаност на 100% от новите автомобили. Автономните коли (ниво 4) ще са 1/5 от всички нови продажби. Най-вероятно споделената мобилност в градските среди ще се увеличи до към 15% от всички движения и може би над 1/3 от всички нови автомобили ще бъдат електрически.

Втората фаза е до 2050 г. Признавам, че надеждите и ежедневните усилия на екипа ни са насочени към изграждането на свят, където човечество ще съумее да постигне начин на придвижване, който е удобен за всеки от нас индивидуално и едновременно истински устойчив. Това според мен би включвало 100% автономни коли, летящи превозни средства в градска среда, както и мобилно лично пространство, което се прикачва към движещи се споделени платформи (под, по и над земята). Всичко това заедно има шанс да ни помогне да живеем в свят, където, използвайки транспортни услуги, не унищожаваме природата и себе си.

- Ще успее ли Европа да запази водещата си роля в автомобилната индустрия?

- Да. Комбинацията от инженерна традиция в Западна Европа с възможностите за качествени софтуерни разработки в Източна Европа тепърва ще разкрива своя потенциал.

- Каква роля може да има България в мобилити индустрията?

- Софтуерната индустрия в страната ни генерира над 5% от БВП. Делът на автомобилната е подобен. И двете индустрии нарастват, а комбинирането им крие изключителен потенциал за родината ни. Все пак има нещо, което е критично и трябва да бъде адресирано с приоритет. Дизайнът и разработката на софтуер за мобилност от ново поколение е изключително комплексна задача. В един автомобил има стотици милиони реда програмен код, който трябва да работи безкомпромисно. Такива решения се реализират от топ софтуерни инженери. За да има страната ни водеща роля в мобилити индустрията, през годините трябва да се инвестира изключително на всички нива в образованието.

В „Диджитал Лайтс“ споделянето на знания е приоритетна тема. Голям процент от екипа ни е ангажиран с преподавателска дейност в областта на компютърните науки, а също така подпомагаме програма за обучаване на учителите по информатика в цялата страна. Вярваме, че това е част от изграждането на България като водеща страна в софтуерните разработки за мобилност от ново поколение.

***

Диджитал Лайтс е софтуерна компания за решения в областта на мобилност от ново поколение. Разработва информационни системи, които контролират и свързват превозни средства. Създава платформи и инструменти за дизайн на нов тип автомобили. В областта на изживяването по време на пътуване екипът създава софтуерни платформи и приложения, работещи в превозните средства. Те улесняват използване на функционалностите на автомобила и го свързват със заобикалящата го среда. Компанията се състои от висококвалифицирани IT специалисти, които възприемат като лична мисия софтуерната архитектура на превозните средства на бъдещето. Развойните  центрове са в София и Пловдив, където работят общо над 120 софтуерни инженери. През последните три години компанията се позиционира като една от водещите в региона в рамките на автомобилната индустрия.

Николай Семов. Материалът е част от първия брой на специалното издание на списание „Мениджър“ – Tech Connect.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ