Най-важните тенденции в света на технологиите за 2024 г.

Най-важните тенденции в света на технологиите за 2024 г.

Най-важните тенденции в света на технологиите за 2024 г.

Експлозивното внедряване на изкуствения интелект, започнало през 2023 г., ще се усети през следващата година, тъй като технологията ще продължи да оказва влияние върху почти всички. Наред с революцията на ИИ, новото поколение мултимедия ще стане по-достъпно, свързаните автомобили ще дадат нови медийни възможности, а все повече хора ще посегнат към вече използвани мобилни телефони като следващите си покупки - и това са само част от тенденциите, които очакваме да дадат облика на технологичния сектор през 2024 г..

1. Подобрение на търсенето с генеративен ИИ

Въпреки че през 2023 г. се говореше много изкуствения интелект, това не беше голяма година по отношение на въздействието на технологията върху бизнеса. Някои от най-големите играчи в областта на ИИ не отбелязаха значими скокове в дела на разходите за реклама при търсене (Google), търсенето на продукти (Amazon) или разходите за реклама (Microsoft), но това може да се промени през 2024 г.

През следващата година ИИ ще продължи да оказва влияние върху разговорното търсене, визуалното търсене и гласовото търсене, като ще промени доставката на реклами и ефективността им. Очакваме, че това ще увеличи фрагментацията на рекламата при търсене на различни устройства и платформи и че Google ще отговори на нарастващата конкуренция - особено от медийните канали за търговия на дребно - като експериментира с нови модели на реклама.

2. Появата на магазини за приложения с изкуствен интелект

С повече от 100 милиона потребители на генеративен изкуствен интелект само в САЩ през следващата година, пазарът е готов за разпространението на магазини за приложения с изкуствен интелект. Големите платформи за чатботове ще започнат да имат персонализирани версии, инструменти и плъгини, които ще подобряват преживяването на ИИ по свой собствен начин, и те ще се продават в магазини, подобни на Play Store и App Store.

През ноември 2023 г. OpenAI обяви магазин за GPT, който ще позволи на разработчиците да създават специализирани чатботове, и прогнозираме, че Meta и ByteDance ще последват примера им със свои собствени версии. Тези чатботове, ориентирани към изпълнението на задачи - които могат да помогнат на потребителите да намерят рецепти или оферти за полети, например - ще се превърнат в основни цели за партньорства с марки.

3. Възход на мултимедията, в която може да се потопите

Неотдавнашното пускане на Quest 3 на Meta и предстоящото пускане на Vision Pro на Apple бележат важни стъпки към масовото разпространение на VR, AR и смесена реалност. Сравнително малък брой хора ще си купят тези шлемове, главно поради високата им цена. Разработчиците обаче ще продължат да експериментират, въвеждайки тези иновации в по-обикновени, ежедневни устройства, като например смартфони.

4. Свързаните автомобили като медийни центрове

Според прогнозите, повече от две трети от шофьорите в САЩ ще карат свързан автомобил до 2025 г., което ще засили битката за данни, медийна доминация и рекламно присъствие. CarPlay на Apple и, в по-малка степен, Android Auto на Google ще продължат да доминират, въпреки че системите на производителите на автомобили и доставчиците на информационно-развлекателни системи (като Fire TV и Harman) ще се борят срещу промяната в статуквото.

Предвиждаме, че вградените системи ще се обединят около Android Automotive, тъй като отвореният код позволява персонализиране. Предвиждаме също така, че в автомобилните дисплеи ще се появят местни форми на реклама.

5. Масови фалити на стартъпи

Според инвеститорите оскъдното финансиране напоследък обрича някои стартиращи предприятия. С други думи, през новата година много компании ще останат без пари и ще фалират.

Опитите, които се прилагат, за да се поддържат компаниите живи, в повечето случаи няма да издържат до края на 2024 г. Много анализатори прогнозират, че стартъпите, които имат неефективни бизнес модели, ще бъдат закрити или продадени за жълти стотинки.

Инвеститорите очакват, че болката ще се усети във всички сектори и етапи. Компаниите, изложени на най-голям риск, са тези, които са набрали твърде много средства във фондове с оценки, които са били напълно ирационални. Това доведе до невъзможност за изграждане на икономически здрави предприятия."

В дните преди срива на технологичния пазар стартъпите можеха да набират средства, като до голяма степен игнорираха основната икономика на бизнеса си. Сега те са подложени на натиск от страна на инвеститорите и управителните съвети да подобрят икономическите си показатели, но за много от тях ще бъде твърде късно да променят основната си бизнес структура. Тези компании вече започнаха да се провалят и очакваме това да се ускори през следващата година.

6. Потребителите ще купуват повече телефони втора ръка

През 2024 г. популярността на фабрично възстановените и употребяваните телефони ще нарасне, тъй като потребителите търсят начини да намалят разходите си и да проявят по-устойчиво поведение. Цели 14% от смартфоните, продадени през коледния период на 2024 г. на 5-те най-големи европейски пазара ще бъдат реновирани/използвани.

Това ще стимулира пазара на размяна, като търговците на дребно и производителите ще се конкурират да предлагат на потребителите по-голяма стойност за техните стари устройства, за да стимулират продажбите. Apple и Samsung ще засилят директното си предлагане на обновени устройства, като се стремят да отнемат дял от търговците на дребно от трети страни Back Market, eBay и Amazon, които понастоящем държат по-голямата част от тях.

През 2023 г. индустрията за смартфони постигна значителен напредък в областта на устойчивото развитие. Apple се отказа от кабела Lightning, за да го замени с USB-C. Google се ангажира със седемгодишни софтуерни актуализации в най-новата си серия Pixel 8. Samsung използва рециклирани материали в дванадесет компонента на своя S23.

Крайните срокове на обещанията на производителите в областта на климата ще се приближат през 2024 г. Apple и Google обещават нулеви нетни емисии до 2030 г., а Samsung - до 2050 г. Ще се използват повече рециклирани материали - в момента Samsung използва рециклирани рибарски мрежи и PET бутилки в своята пластмаса, а серията iPhone 15 на Apple използва 100% рециклиран кобалт в своите батерии. Под натиска на правителствата ще се подобри лекотата на ремонт на телефона. Макар че понастоящем потребителите не отдават приоритет на тези области - само 1 % от тях ги търсят като характеристика - през следващата година това ще се увеличи.

7. Samsung и Apple ще се изправят пред ожесточено съперничество

Samsung и Apple ще останат най-големите компании за смартфони, но ще се сблъскат със засилена конкуренция от страна на Huawei, Xiaomi, Google и Transsion (китайски производител със силен растеж в Африка).

Потребителите в континентален Китай, най-големия пазар на смартфони в света, се насочват към местната марка Huawei, водени от нейната гама P60. Делът на Huawei в общите продажби през третото тримесечие на 2023 г. се е увеличил с +6% пункта в сравнение със същия период на миналата година. Продажбите на Apple засега не са засегнати от повишението, а Android губи дял. Google Pixel ще продължи силното си представяне, подхранвано от серията 8 и пускането в средата на годината на Pixel 8A - по-евтина версия на флагманското устройство. Япония, Австралия и Обединеното кралство са настоящите пазари с най-добри резултати.

8. Разпространението на сгъваеми телефони ще продължи да се увеличава

През 2023 г. сгъваемите смартфони все още представляват едва 1% от всички притежавани смартфони и не очакваме това да се случи през 2024 г. От собствениците на сгъваеми смартфони, които са обновили телефона си през последните 12 месеца, 55% са избрали да се върнат към конвенционален смартфон. Задържането ще се подобри, тъй като потребителите ще преминат към по-добри устройства.

Apple остава забележителен пропуск на пазара на сгъваеми устройства и е малко вероятно да стартира през следващата година, като се има предвид навлизането на гиганта в бизнеса с добавена и разширена реалност чрез Vision Pro (нов шлем, който ще се продава на дребно за 3499 долара). Един сгъваем телефон на Apple със сигурност ще даде на категорията така необходимия тласък напред.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ