Влияят ли суеверията на бизнеса?

Влияят ли суеверията на бизнеса?

Влияят ли суеверията на бизнеса?

Видяхте ли нещо необичайно в небето напоследък? Кометата Нишимуро прелетя наскоро толкова близо край Земята, че бе видима и с просто око. А миналия месец пък бяхме свидетели на рядко срешаната комбинация между Синя Луна и Суперлуна. Но това не засяга бизнес читателите освен тези, които се занимават с фондови борси. Те се влияят от затъмнения.

Бизнес училището в Копенхаген е изследвало всички затъмнения, видени навсякъде по света от 1928 до 2008 г., смятани за лоша поличба. След това ги е обвързало с четирите основни индекса на нюйоркската фондова борса: Dow Jones Industrial, S&P 500, New York Stock Exchange Composite и Dow Jones Composite.

Училището е открило ефекти от затъмненията, които кореспондират с ниската доходност на борсите. Освен това този ефект се усилва по време на икономическа несигурност и когато пресата обръща специално внимание на затъмненията. (Хитрите инвеститори биха разпознали в това голяма възможност).

Като се има предвид, че слънчевите затъмнения са абсолютно предвидими, това търговско поведение подчертава ролята на суеверието в бизнеса. Колкото и странно да изглежда, примери за суеверно поведение са лесни за намиране, дори и в среди, в които интелектът, рационалността и търговският нюх са водещи.

15% от нас все още четат редовно хороскопите си, 80% от високите сгради по света нямат 13 етаж, летищата нямат 13-и етаж. Много бизнесмени носят едни и същи обувки, когато сключват важна сделка. Много компании закичват офисите си с всевъзможни сувенири, носещи късмет.

Изследване на университета в Кьолн пък установи, че суеверията могат да помогнат на ръста на производителността. Когато хората носят нещо за късмет, отчитат много по-високо ниво на вяра в себе си.

И така, в заключение, суеверието вероятно работи в бизнеса, стига да не влиза в крайности. Разбирането, че митични сили влияят на изпълнението на дадена задача, може да изиграе лоша шега.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ