Командването на НАТО пуснало сигнал за самолета-нарушител край Свищов

Командването на НАТО пуснало сигнал за самолета-нарушител край Свищов

„Нашите изтребители са били вдигнати по сигнал от центъра на командването на НАТО. Това означава, че самолетът е правил действия, които центърът на НАТО е възприел като потенциален риск“. Това съобщи военният министър в оставка Драгомир Заков по повод инцидента със самолета нарушител „Чесна-150“, който беше принуден да кацне от изтребител край Бохот.

"Става дума за стандартна процедура, която е в рамките на НАТО. Нашето въздушно пространство е част от интегрираното пространство на НАТО – затова няма как да се лети в него, без да се спазват правилата.  След получения сигнал вдигането на изтребители е било задължително. „Пилотът е установил визуална връзка. Опитал е радиовръзка, но не е получил отговор. Самолетът е кацнал до село Бохот. Очевидно става дума за тренировъчен полет, но и за неспазване на правилата и трябва да се понесат последствията”, подчерта министърът.

Заков обясни, че пилотът е летял в зони, за които е трябвало да има летателен план и транспондери. „Трябва да се спазват правилата. Моят апел към всички авиоклубове в страната е да спазват правилата и да бъдат особено внимателни, на фона на настоящата международна обстановка. Не бива да се стига до подобни ситуации, в които да се налага да се харчи ресурс на военновъздушните сили за подобни операции”, подчерта министърът на отбраната

В сряда дежурните сили и средства от състава на ВВС бяха приведени в действие за изпълнение на мисия „Air Policing“ по самолет-нарушител. Самолетът е бил локализиран от наземните средства за противовъздушна отбрана. Установено е, че е навлязъл в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включен код на транспондера, обясниха от военното ни министерство. Заради това са били задействани изтребителите МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево. Самолетът е бил съпроводен до летище Бохот, където е кацнал в 18:08 ч.

"Изтребителят изпълни няколко маневри над мен и аз разбрах, че съм прихванат. След което не съм бил агресивен спрямо прихващача. Изпълних си задачата и кацнах на летището, след това се изсипа полиция", заяви пилотът на „Чесна“-та Валери Илиев, който бе обвинен, че е нарушил българското въздушно пространство. Пилотът е категоричен, че не е летял в забранено за полети пространство. Според него „това е досадна грешка, която се е получила от румънските колеги. Те са прихванали някаква цел, предали са я на нашите ВВС или командването, което излъчва нарушителите. При което се получи така, че аз изпълнявам полет в района на летището заради отказа на моята радиостанция", поясни той. 

Илиев обясни и защо не уведомил летището към военновъздушното училище в Долна Митрополия. "Не съм ги информирал защото не е било необходимо. Долна Митрополия не бяха започнали все още полети тогава. Като кацнах, се обадих и се установи, че те ще стартират", каза пилотът. Самолетът "Чесна - 150", управляван от Илиев, е собственост на "Олимпия Еър" - училището за обучение на пилоти в гражданската авиация. Техни възпитаници извършват по 20-30 полета дневно в района, където е бил прихванат самолетът, смятан за нарушител „Целта му не беше агресивна, не се опитваше да избяга от прихващача. Нещата се развиха съвсем нормално. Изтребителят си свърши работата", обобщи и генерал Николай Русев, който е ръководител на авиобазата в Граф Игнатиево.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ