Защо истинският творец понякога прави бездарни реклами

 Защо истинският творец понякога прави бездарни реклами

Талантлив и високоплатен копирайтер от голяма международна рекламна агенция извън България разказва откъде се вземат скучните и бездарни реклами пред онлайн изданието AdMe. Той поставя изричното условие за анонимност, затова и ние спестяваме името и позицията му.

 Преди няколко години работех в голяма транснационална рекламна агенция, която обслужваше престижни международни марки.

За мен, това време беше епоха на упадък. Сама по себе си, работата в рекламата е компромис за всеки творец. Но винаги е далеч по-лесно да почукаш на вратата на рекламна агенция, отколкото да търсиш спонсори и издатели за собствените ти творби. И така, от сутрин до вечер произвеждах нискокачествена продукция със съмнителна естетическа стойност. Клиентите плащаха купища пари и по тази причина, в нашата компания водещо беше правилото, че клиентът винаги е прав. Само че клиентите нямаха никакво художествено образование, никога не бяха посещавали курсове по естетика, по английска литература, по история на изкуствата или на Средните векове.

Някои от тях дори открито и с гордост споделяха, че са започнали кариерата си като лични асистенти на младши мениджъри по продажбите. Но след това израствали, израствали, докато стигнат заветната диплома по мениджмънт с фундаментален труд, примерно на тема: „Намаленията като основна предпоставка за развитието на туризма в Унгария”. И, както вече споменах, понеже клиентът винаги е прав, той винаги гледа максимално да се възползва от правата си – така, както ги разбира. Сега, искам стъпка по стъпка да ви представя как се раждат бездарни реклами с активното участие на някои клиенти.

Стъпка 1

Клиент, който произвежда прах за пране (да го наречем условно „КЛИН”) идва и ви поставя задачата да създадете реклама за пресата.

Условията са: рекламата да бъде остроумна и интелигентна, да е насочена, кой знае защо и към студентите и да ги убеждава, че след тежък изпит по-добре от „КЛИН” бельото им може да изпере само водородна бомба (!!!!).

Стъпка 2

Готов сте с проекта и отивате при клиента със следната визия: абсолютно бял фон. На него - шест или девет петна от различни вина, разположени в хоризонтални редове. Под всяко петно изящно е изписано името на сорта, от който е направено съответното вино.

Следва текст: „Прахът за пране „КЛИН” изобщо не се погажда с вината!”, а в долния десен ъгъл е изображението на самия продукт.

Клиентът доволно избухва в смях, благодари за отличната работа, развълнувано ви стиска ръката, нарича ви гений и вика сътрудниците и счетоводителя да си кажат мнението.

Стъпка 3

Клиентът ви звъни и ви съобщава, че идеята е одобрена на най-високо ниво, няма какво да се променя в нея, само трябва да се внесат някои дребни поправки, а именно – да се добави семейство в изображението.

- Семейството на студента? – питате вие озадачено и се чувствате като пълен кретен.

- Просто семейство - мама, татко, дъщеря, син! – леко раздразнен отвръща той.

Стъпка 4

Отивате при клиента с нов проект. На него е изобразено класическо щастливо семейство: мама, татко, дъщеря, син и куче, порода „сетер”. Майката – с чаша вино, бащата – с чаша вино, синът и дъщерята – с чаши със сок, кучето – с изплезен розов език. Отдолу надпис: „Прахът за пране "КЛИН" никак не се погажда с виното!”

Клиентът мрачно разглежда този триумф на пълното семейно щастие и хармония, а после още по-мрачно съобщава, че картинката по-скоро прилича на реклама на вино. След което отсъжда: „Виното да се замени със сок! И в изображението, и в текста!”.

Стъпка 5

Отново се явявате пред клиента с нанесените корекции на представата за щастливо семейство: мама, татко, синът, дъщерята и сетера. И петимата се усмихват. Майката държи чаша със сок, бащата – чаша със сок, синът - чаша със сок, дъщерята –чаша със сок. Кучето – с изплезен език, но при по-внимателно и продължително вглеждане става ясно, че то май също държи чаша със сок. Отдолу слоган: „ Прахът за пране „КЛИН“ изобщо не се погажда със сока!”

Клиентът е видимо раздвоен. От една страна, той почти обича ТОВА, защото идеята, де факто, е негова. От друга страна обаче, не може да определи какво не му харесва.

- Я, дайте да се откажем от сока...Някак двусмислено се получава, потребителят няма да разбере посланието – казва клиентът с интонация на загрижен баща, който обяснява на детето си защо не бива да се яде стъкло.

- И какво правим в такъв случай ? – недоумявате вие.

- „Прахът за пране „КЛИН“ изобщо не се погажда...”

- И какво означава това ?

- Е, как какво…

- Това е абсурд!

- Ви сте твърде далече от масовия вкус. – усмихва се снизходително клиентът. – Хората също с нищо не се погаждат. Хората обичат решителните и смелите, затова и рекламата трябва да бъде решителна и смела!

Стъпка 6

Преглъщате поредния компромис и провеждате изтощаваща, истерична фотосесия, по време на която децата от щастливото семейство успяват да разглобят статива на оператора, чаши за сок се разбиват една след друга на пода, а кучето оставя "автографи” наляво и надясно, защото в суматохата някой е забравил да го разходи преди снимките. Някъде наоколо стои клиентът и ентусиазирано раздава команди „семейството да се държи по-разкрепостено”. Вие стискате зъби, защото финалът е близо.

Стъпка 7

Три минути преди окончателният вариант да влезе в печатница, клиентът звъни на пожар и с тон, нетърпящ възражения, съобщава, че е забравил да ви каже най-важното „Прахът за пране „КЛИН” НЕ СЪДЪРЖА ХЛОР!" Вие отчаяно се опитвате да го убедите, че рекламата вече е завъртяна на машината, но той заплашва със скандал и че няма да ви плати, ако проблемът с хлора не бъде разрешен незабавно.

Стъпка 8

Щастливо семейство с празни чаши. Мама, тате, син и дъщеря, увековечени в миг на неестествено, нездраво, безпричинно ликуване. Кучето ги гледа тревожно и недоверчиво.

Отдолу надпис: „Прахът за пране „КЛИН” изобщо не се погажда и не съдържа хлор!” В долния десен ъгъл – изображение на продукта.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 15 юли. Имен ден празнуват Владимир, Владимира, Влади, Владо
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
Тръмп обяви оръжие за Украйна за милиарди и заплаши Русия с мита от около 100%, ако до 50 дни няма споразумение
България е сред най-засегнатите от климатичните промени държави в Европа
Преходът към еврото вече започна: Левовите банкноти в обращение намаляват с 6% от началото на 2025 година
Върховният съд на САЩ даде зелена светлина за закриване на министерството на образованието
Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си
Годишната инфлация в България се ускори до 4.4%