Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Ветроходен транспорт през Ламанша: SailLink предлага устойчива алтернатива на фериботите между Англия и Франция

Пътуването през Ламанша вече не се ограничава само до традиционните фериботи. Благодарение на новия устойчив морски транспорт на британския стартъп SailLink пътниците могат да преминат от Англия до Франция единствено чрез силата на вятъра.
„Вероятно малко ще друса, докато преминаваме през Ламанша“, усмихва се капитан Андрю Саймънс по време на инструктаж преди отплаване. На борда на 17-метровия катамаран, който побира до 12 души, се качват първите пътници за едно ново и екосъобразно морско приключение.
Ветроходен маршрут между Кент и Па дьо Кале
Компанията SailLink, създадена от британския ветроходец и природозащитник Андрю Саймънс, вече предлага първите си платени курсове между Кент, Англия и Булон сюр Мер, Франция. Целта ѝ е ясна – да популяризира нисковъглероден транспорт, като алтернатива на замърсяващите фериботи, и да създаде „морско преживяване“ за хора, които не пътуват с автомобил и предпочитат връзка от център до център на двата града.
Цената на еднопосочното пътуване е около 85 британски лири (98 евро) – по-висока от тази на ферибот, но за много пътници това е цена за устойчивост и уникално изживяване.
Устойчивост, комфорт и „бавно пътуване“
Катамаранът на SailLink се движи според приливите и отливите, като екипажът предоставя чай от мента, одеяла и сладкиши, за да направи пътуването приятно, дори при силен вятър и мъртво вълнение.
„Много по-вълнуващо е да изживееш пътуването си, отколкото да се возиш на голям кораб, без да виждаш нищо“, споделя ентусиазирано една от пътничките.
Саймънс, който живее в Швейцария, създава концепцията през 2019 г., вдъхновен от гледката на празни лодки в марината на Шербур. Разочарован от фериботите и тяхното екологично въздействие, той събира 500 000 евро инвестиции от частни инвеститори, за да стартира проекта.
Ръст на ветроходния пътнически транспорт във Франция
Инициативата на SailLink не е изолирана. Във Франция вече действат ветроходни линии като Sailcoop и Les Iliens, които оперират между Сен Рафаел и Корсика, както и между Киберон и Бел-Ил.
„Това е нов тип връзка – с пейзажа, с времето, със самото пътуване“, обяснява изследователят Силвен Рош, който проследява възраждането на ветроходството като част от енергийния преход.
Вятърът – алтернатива на изкопаемите горива?
Макар и все още нишов, този тип транспорт има потенциал за растеж. Рош подчертава, че към момента единствената реална алтернатива на изкопаемите горива в морския транспорт е вятърът. Според него технологии като водородните кораби все още не са на етап масово приложение.
По данни на Международната морска организация, морският транспорт е отговорен за близо 3% от глобалните емисии на парникови газове, което прави нуждата от декарбонизация все по-неотложна.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.