Добрият екип следва общия интерес

Добрият екип следва общия интерес

Добрият екип следва общия интерес

Най-важното е да има справедливо отношение към всички, уверена е Катерина Шопова, директор „Човешки ресурси“ в „Лидл България“. Тя има над 17 години опит и експертиза в областта на HR в компании с различни сфери на дейност. В тях е работила за позициониране на HR като стратегически партньор на бизнеса при взимането на дългосрочни комплексни решения, включително свързани с трансформация на бизнес модела и културата в организация. През 2020 г. е избрана за HR мениджър в наградите на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).

- Какво означава един екип да е успешен?

- Да споделя максимата „Един за всички, всички за един“. Като хора ние сме различни и това многообразие е голяма ценност за компаниите, тъй като дава многообразие от гледни точки и решения дори на заплетени ситуации. Въпреки чисто човешките ни различия екипът е силен, когато гледа в една посока и може да се обедини около общи философия, ценности и мисия, за да постига целите си. Точно такъв е и този на Lidl, от който имам щастието да съм част.

- Как се изгражда добре работещ екип? Има ли конкретни правила, които трябва да се следват?

- Най-важното е да има справедливо отношение към всички, единен подход и ясни условия. Друг ключов момент е ефективната и открита комуникация, която създава доверие и сплотява хората. Това още по-силно се затвърди като водещ приоритет по време на пандемията. Тя ни показа, че хората имат нужда от живо общуване и физически контакт, за да обменят идеи и да се чувстват свързани. Затова, когато работата от разстояние се превърна в основна за някои позиции, тя се оказа ефективна за резултатите и управлението на времето, но не и за екипния дух.

Силен стимул при насърчаване на екипността е празнуването на общите успехи. Тази година в Lidl направихме вътрешна кампания за отбелязване на третото поред отличие Top Employer, което ни нареди сред най-добрите работодатели в Европа. Всеки служител получи картичка с благодарност за приноса и символичен подарък с кауза в подкрепа на хората с увреждания. Този тип споделяне на успеха генерира много положителна енергия вътре в компанията и гордост от принадлежността към успешния екип на „Лидл България“.

Други елементи от формулата на успеха са дисциплината, работата и постоянството, защото един успешен екип е като добре сработен ансамбъл по художествена гимнастика. Покрай дъщеря ми Божидара, която е на 12, имах възможност да наблюдавам отблизо как се изгражда такъв отбор и приликите се наложиха естествено. Трябва всички да са убедени, че груповият интерес е над индивидуалния, да са готови да тренират упорито и отдадено, за да постигнат синхрон. Тогава всички виждат красотата в отличното изпълнение и са удовлетворени.

- Какво е нужно, за да работят хората добре и ефективно заедно, и как работодателят може да им го осигури?

- Важно е да имат силен лидер, който да ги обедини и мотивира, да създаде за тях максимално насърчаваща среда за развитие и разгръщане на потенциала, да им дава позитивен личен пример. За да промотираме вътрешно именно такъв стил ефективно и вдъхновяващо лидерство, в Lidl сме въвели ръководна харта за управление, наречена „Нашите 5“, която „живеем“ на практика и която се проявява постоянно в ежедневната ни работа.

Ключово, разбира се, е и работодателят да осигурява възможно най-добрите работни условия. В Lidl показваме на служителите си, че ги ценим и чрез цялостното си предложение към тях като работодател. То включва както добрата заплата и допълнителните придобивки, така и възможностите за обучение, развитие, участие в различни проекти, топ оборудването, което им предоставяме, и др.

- Какви инструменти и практики прилагате в Lidl, за да насърчавате екипната работа, и то на толкова много хора?

- Формирането на успешен отбор от служители минава през различни фази, изисква време, търпение и постоянство. Още повече при спецификата на нашия бизнес, който се развива в 50 града в България и има екип, който постоянно се разраства и вече обхваща близо 4 хил. човека. Вече споменах някои ключови елементи – постоянната комуникация, ролята на лидерите, споделянето на общи ценности и празнуването на успехите, подкрепата за развитието и ученето.

Важен инструмент е структурираният процес по онбординг, който имаме за всички позиции. Особено важен е той в магазините ни, защото интегрира новите хора в компанията и ги учи на практика какво е необходимо, за да дават високия и утвърден стандарт на обслужване на нашите клиенти. Работещ инструмент, който също редовно използваме, е търсенето на обратна връзка от служителите.

Ежегодно провеждаме вътрешно проучване на нагласите, наречено „Пулсът на Lidl“, което следи теми като склонността за препоръка на компанията, удовлетвореност от работни условия и др. Според последните резултати 84% от участвалите са доволни от работата с прекия си ръководител, а близо 80% са удовлетворени от работата си в Lidl и биха препоръчали компанията като работодател. Търсим идеи от служителите и за оптимизиране на различни вътрешни процеси. Те могат да дават предложенията си в нашия „Идеен център“, като най-добрите предложения се награждават с финансов бонус и се реализират. Имаме вътрешни канали за комуникация, в които организираме игри, споделяме снимки и емоции. Всичко това ни помага да се чувстваме като истински сърцат екип – определение, което дойде от самите служители на Lidl в рамките на процеса по дефиниране на EVP (Employee Value Proposition) на компанията.

- Кое е по-важно в бизнеса – екипът да постига добри резултати или средата в него да е мотивираща и спокойна? Цифрите ли са по-важни или атмосферата?

- В Lidl вярваме, че по-важна е атмосферата в екипа – ако тя е правилно конструирана, ще доведе дългосрочно до добрите цифри и успехи. Когато създаваш среда на доверие, сътрудничество, подкрепа и комуникация, осигуряваш възможност на хората да разгърнат потенциала си и ги насърчаваш ежедневно да дават най-доброто от себе си. Това по естествен начин се отразява положително върху бизнеса, защото именно хората с ангажираността и мотивацията си са тези, които могат да осигурят конкурентно предимство на компанията. В Lidl например сме единствените в сектора, които осигурихме на служителите ни възможност да почиват на Великден, като затворихме магазините си. Ясно е, че от гледна точка на бизнеса това е потенциална загуба на оборот, но ние знаем, че за хората е важно да бъдат със семействата си на празника и че това е безценно.

Веселин Антов. Текстът е публикуван в бр.8/22 на списание "Мениджър"