Амбициозната цел на Мъск да продаде 20 млн. електрически коли би струвала стотици милиарди на Tesla

Амбициозната цел на Мъск да продаде 20 млн. електрически коли би струвала стотици милиарди на Tesla

Амбициозната цел на Мъск да продаде 20 млн. електрически коли би струвала стотици милиарди на Tesla

Главният изпълнителен директор на Tesla Илън Мъск постави младата си компания на агресивен път на разширяване, за какъвто никой друг ръководител на компания от автомобилния сектор дори не си е мечтал. Този път обаче е осеян с дупки и пречки, които могат да отклонят компанията от целта, пишат Пол Лейнарт и Джоузеф Уайт за Ройтерс.

Дръзката цел на Мъск да продаде 20 милиона електрически превозни средства през 2030 г. е в центъра на обещанието за растеж, дадено на акционерите. Ако бъде реализирано, то ще направи производството на Tesla два пъти по-голямо от това на всеки друг автомобилостроител в историята, отговаряйки за приблизително 20% от световния автомобилен пазар.

Подобен експоненциален растеж - 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1,5 млн. превозни средства, които компанията се надява да продаде през тази година, би струвало стотици милиарди долари, сочи анализ на Ройтерс на финансови документи и прогнозите на Tesla за глобалното търсене на електрически автомобили, батерии и суровини за тях.

„Бих сравнил това с проекта „Манхатън“ през Втората световна война“, коментира производственият експерт Майкъл Трейси от The Agile Group, визирайки разработването на първите ядрени оръжия от САЩ.

Визията на Мъск поставя зашеметяващи предизвикателства пред базирания в Тексас 19-годишен автомобилостроител, включително осигуряването на достатъчно батерии и критични суровини като литий и никел за доставка на 20 милиона превозни средства.

Появата на Tesla предизвика множество промени в автомобилния сектор, но тази следваща фаза на растеж, ако бъде осъществена, ще преначертае индустрията изцяло.

По пътя си към тази цел Tesla ще трябва да изгради още седем или осем „гигафабрики“ – средно по една година, да вземе дял от всеки конкурент и да се превърне в компания, която е с размера на Volkswagen AG и Toyota Motor Corp взети заедно. Освен това ще се нуждае от около 30 пъти по-голям капацитет от батерии, за да снабди своите заводи

Цената ще бъде висока: През следващите осем Tesla може да похарчи около 400 млрд. долара или повече за изграждане на нови заводи за производство автомобили и батерии по целия свят и още 200 млрд. долара или повече за изграждане или закупуване на батерии, включително разходите за суровините.

Канада, Индонезия, Индия и други правителства вече лобират за спечелването на следващата голяма инвестиция на Tesla, като Мъск вече каза, че тя може да бъде обявена преди края на годината.

Производството на 20 милиона превозни средства на година ще изисква от Tesla да увеличи както собствения си капацитет за производство на батерии, така и този на своите партньори в разработката на батерии и доставчиците на суровин

„В дългосрочен план очакваме да правим от порядъка на 3000 гигаватчаса или 3 тераватчаса годишно“, заяви Мъск през инвеститори през юли. „Мисля, че имаме добри шансове да постигнем това преди 2030 г., но съм много уверен, че можем да го направим до 2030 г.“, добави той.

Текущият капацитет за производство на батерии на Tesla е 100 гигаватчаса.

Според Benchmark Mineral Intelligence, който проследява глобалната индустрия за батерии за електромобили, Tesla ще има нужда от 2 млн. тона литий, 1,3 милиона тона никел, 0,2 милиона тона кобалт и 3,5 милиона тона графит, за да поддържа производство на 3,0 тераватчаса батерии през 2030 г.

Това е четири пъти повече литий и никел, два пъти повече кобалт и седем пъти повече графит, отколкото цялата индустрия за електрически автомобили очаква да консумира през 2022 г.

Benchmark описва целите на Tesla за 2030 г. като „много амбициозни“.

Важно е също така да се отбележи, че продажбите на Tesla зависят от фактори, които не са под контрола на компанията.

Конкурентните компании предлагат повече електрически превозни средства, за да се конкурират с автомобилите на Tesla.

В Китай местни стартъпи като Xpeng Inc, Nio Inc и Li Auto Inc изостават от Tesla по обем на продажбите, но растат с бързо темпо.

Китайската фирма BYD, която продава евтини електрически и хибридни превозни средства, вече се бори с Tesla на световния пазар, докато Ford Motor Co и Rivian Automotive Inc победиха компанията на Мъск на пазара за електрически пикапи -важен нововъзникващ сегмент в Северна Америка.

Майк Трейси е скептичен по отношение на способността на Мъск да развие глобална производствена мощ през следващите осем години с почти два пъти по-голям производствен капацитет от този на Toyota – най-големият производител на автомобили в света по обем.

„Това би било изключително постижение, като се има предвид, че на Toyota и отне десетилетия, за да изгради тази способност“, добави той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ