България се оказа първа в ЕС по ръст на продажбите на нови автомобили през 2023 г.
България е първа сред страните от Европейския съюз (EС) по ръст на продажбите на нови автомобили през 2023 г. Продажбите у нас са скочили с 31,5 на сто в сравнение с 2022 г. до 37 724 броя. Втора по ръст на продажбите в Хърватия с и 57,7 хил. нови автомобила през 2023 г. г. Това показват данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), оповестени днес.
Пазарът на автомобили в ЕС е завършил 2023 г. със солидна експанзия от 13,9% в сравнение с 2022 г., достигайки обем от 10,5 милиона единици за цялата година. Всички пазари в ЕС оса отбелязали ръст през изминалата година с изключение на Унгария (-3,4%). Двуцифрени печалби бяха регистрирани на повечето пазари, включително три от най-големите: Италия (+18,9%), Испания (+16,7%) и Франция (+16,1%). Обратно, Германия регистрира по-скромно увеличение от 7,3% на годишна база, повлияно от по-слабото си представяне през декември.
Нови регистрации по източник на захранване
Електрическите автомобили са се утвърдили като третият най-популярен избор за купувачите през 2023 г. През декември пазарният дял нарасна до 18,5%, допринасяйки за дял от 14,6% за цялата година, изпреварвайки дизела, който остана стабилен на 13,6%. Бензиновите автомобили запазват преднината си от 35,3%, докато хибридно-електрическите автомобили претендират за второ място, контролирайки 25,8% пазарен дял, отчитат от ACEA.
Според данните на асоциацията през декември 2023 г. продажбите на нови акумулаторни електрически автомобили са намалели за първи път от април 2020 г. (по време на пика на пандемията от COVID-19), спадайки с 16,9% до 160 700 единици. Това намаление може да се дължи на сравнително стабилното представяне през декември 2022 г. и значителния спад в Германия (-47,6%), най-големият пазар за този източник на енергия. Въпреки това, общият обем за цялата 2023 г. надхвърля 1,5 милиона единици, отразявайки значително увеличение от 37% в сравнение с 2022 г. Така пазарният дял на акумулаторни електрически автомобили достигна 14,6% през 2023 г., добавят от ACEA=
През декември новите регистрации в ЕС на хибридни автомобили са нараснали с 26%, водени от впечатляващите печалби на три от четирите най-големи пазара: Германия (+38%), Франция (+32,6%) и Испания (+24,3%). Това допринесе за кумулативно увеличение от 29,5% през 2023 г., което доведе до над 2,7 милиона продадени единици през 2023 г. – една четвърт от пазарния дял на ЕС.
За разлика от това, продажбите на plug-in хибридни автомобили са завършили годината с низходяща тенденция, намалявайки със значителните 40,2% до 71 546 единици през декември 2023 г. Увеличения на ключови пазари, Белгия (+19,7%) и Франция (+17,3%) , бяха недостатъчни, за да компенсират значителния спад в Германия (-74,4%), най-големият пазар за този източник на енергия. В резултат на това пазарът на Plug-in хибридни електрически автомобили в ЕС намаля със 7% в сравнение с 2022 г. и сега представлява 7,7% пазарен дял.
Ренесанс на продажбите на бензинови коли, дизелът не губи позиции само в Германия
През декември 2023 г. пазарът на бензинови автомобили в ЕС е нараснал с 5,1%, воден от значителен принос на ключови пазари като Италия (+24,9%) и Германия (+16,1%). Това доведе до общо 3,7 милиона продадени единици, което е 10,6% увеличение в сравнение с предходната година. Въпреки запазването на лидерството с 35,3% пазарен дял през 2023 г., бензиновите автомобили претърпяха лек спад от 36,4% през 2022 г.
Пазарът на дизелови автомобили е продължил низходящата си траектория през декември, свивайки се с 9,1%. Този спад беше очевиден на няколко ключови пазара, включително три от най-големите: Испания(-26,5%), Франция (-22,2%) и Италия (-19,7%). Германия обаче се отклони от тази тенденция с 10,3% растеж. През 2023 г. продажбите на дизелови автомобили достигнаха 1,4 милиона единици, което представлява пазарен дял от 13,6%, намалявайки от 16,4% през 2022 г., посочват от ACEA.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.