Индия се превръща в ключов пазар за световните производители на електромобили

Индия се превръща в ключов пазар за световните производители на електромобили

Индия е уверена, че новите ѝ мерки в областта на политиката за електрическите превозни средства ще отворят пазара за повече глобални играчи, заяви секретарят на Департамента за насърчаване на промишлеността и вътрешната търговия на страната. Миналия месец правителството представи ключови инициативи, насочени към укрепване на позициите на страната в производството на електрически превозни средства.

"Тя включва преференциални тарифи за ограничени обеми внос от световни производители на електромобили, свързани с железен ангажимент от тяхна страна да инвестират в Индия минимум 500 млн. долара", заяви Раджеш Кумар Сингх пред CNBC.

"И също така да изпълнят много строги цели за локализация - 25% до третата година и 50% до петата година", добави той. "Това е предназначено за всички световни производители на електрически превозни средства и за местните производители."

Макар че голяма част от "шума беше около Tesla", Сингх подчерта, че инициативите ще привлекат и други чуждестранни производители на автомобили, като подчерта, че водещият виетнамски производител на електромобили "VinFast вече обяви намерението си".    

"Въпреки че не искам да споменавам някои от другите компании, които се интересуват, ние сме много уверени, че множество компании ще се възползват от тази политика."

През февруари VinFast положи основите на своя интегриран завод за производство на електрически превозни средства в южния индийски щат Тамил Наду. Компанията планира да инвестира първоначално 500 млн. долара за период от пет години, като прогнозираният капацитет е 150 000 автомобила годишно, се посочва в изявлението.

Главният изпълнителен директор на Tesla Елон Мъск заяви, че е "невероятно развълнуван от бъдещето на Индия". Но наскоро той отложи планирано пътуване, по време на което трябваше да се срещне с министър-председателя Нарендра Моди, като посочи "тежки задължения към Tesla" като причина да не може да дойде.

"Вратата очевидно е много отворена", заяви Сингх пред Tesla. Тъй като конкуренцията в сектора на електрическите превозни средства в Индия остава ограничена, навлизането на големи играчи като Tesla, ще изравни условията на конкуренция, заяви почетният главен изпълнителен директор на MG Motor India Раджив Чаба пред CNBC.  

Надеждна траектория

Според Counterpoint Research продажбите на електромобили в Индия ще се увеличат почти двойно през 2023 г., наред с други фактори, благодарение на нарастващия потребителски интерес и правителствените инициативи. Очаква се през 2024 г. те да нараснат с 66% и да съставляват 4% от общите продажби на леки автомобили.

"До 2030 г. се очаква електромобилите да представляват почти една трета от пазара на фотоволтаици в Индия, което е сигнал за стабилна дългосрочна траектория на растеж в автомобилния сектор на страната", заявиха от Counterpoint.  

Моди се стреми към 30% използване на електрически превозни средства до края на това десетилетие - цел, която Сингх нарече реалистична.

"За леките автомобили бих казал, че ще е по-реалистично да очакваме 15-20 % дотогава", каза той. "Но като цяло, ако погледнете всички видове превозни средства, включително нашите търговски превозни средства сред триколесните и двуколесните, със сигурност ще достигнем над 30 %." 

Що се отнася до двуколесните и триколесните превозни средства в Индия, навлизането на електрическите превозни средства се засилва, добави министърът.

"При триколесните превозни средства вече имаме едно от най-високите нива в света - близо 50 %. При двуколесните превозни средства вече сме на ниво от около 10-12 %", отбеляза той.

"При пътническите превозни средства имаме това изоставане - там проникването досега е само около 2 %, поради което искахме да дадем старт на този процес, като създадем политика, която да стимулира производителите да идват в Индия в по-голям брой и да въвеждат най-новите си модели и технологии."

През 2023 г. Индия изпреварва Китай и се превръща в най-големия пазар за електрически триколесни превозни средства с над 580 000 продажби, посочва Международната агенция по енергетика в последния си доклад "Global EV Outlook".

Страната е и вторият по големина пазар на електрически двуколесни превозни средства в световен мащаб, се допълва в доклада, като продажбите през 2023 г. ще нараснат с 40% в сравнение с 2022 г.

"Индийският пазар на електрически двуколесни е доминиран от петте най-големи местни производители (Ola Electric, TVS Motor, Ather, Bajaj и Ampere), на които се падат над 75% от продажбите", заяви МАЕ.

Структурни проблеми


Все пак има няколко структурни предизвикателства, които трябва да бъдат решени, за да се стимулира по-широкото възприемане на електромобилите, посочва Bain & Company.

Индия значително изостава от другите страни по отношение на инфраструктурата за зареждане, "като на една търговска точка за зареждане в Индия се падат около 200+ електромобила, в сравнение с ~20 в САЩ и по-малко от 10 в Китай", подчертава Bain в доклад.

"Нашите очаквания са, че през следващите две-три години инфраструктурата за зареждане на акумулатори ще стане съвсем повсеместна."

Министърът също така подчерта, че "безпокойството за пробега" - или страхът, че електромобилите няма да имат достатъчен пробег, за да достигнат целта си - е друга бариера, която трябва да бъде преодоляна.  

Надяваме се, че "безпокойството за пробега като проблем няма да попречи на разширяването" на пазара на електромобили и на "търсенето сред потребителите на изцяло електрически превозни средства", каза той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ