Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Amazon и Walmart - основни конкуренти в глобалната търговия на дребно
Amazon вече е втората по големина компания в дистрибуторския сектор в света. Компанията, основана от Джеф Безос, решена да бъде доминиращият елемент в различни бизнес сектори, се превръща в основния съперник на Walmart, световният гигант на дребно, намалявайки дистанцията помежду им по-бързо заради пандемията. Това е отразено в последното издание на доклада Global Powers of Retailing 2021, изготвен от Deloitte и до който CincoDías е имал достъп.
През 2020-а, годината на пандемията, продажбите на Amazon на дребно нараснаха с почти 35%, като операторът е нараснал най-много сред 25-те основни компании в сектора, достигайки 213,5 млрд. долара, (177,2 млрд. евро). За сравнение, през 2019 г. ръстът беше 13%, така че гигантът за електронна търговия ускорява своя ход напред.
Walmart, от своя страна, увеличи оборота си през миналата година с 6,7%, до 557,4 млрд. долара или 464 млрд. евро по текущия обменен курс. Компанията за супермаркети и хипермаркети продължава да бъде безспорен лидер в сектора, въпреки че Amazon постепенно затяга примката. Платформата е увеличила продажбите си на дребно със 125% през последните пет години, докато Walmart е направил това едва с 15% през този период. Това умножава по пет оборота на Amazon, достигнат през 2016 г., годината, в която компанията е заемала шестата позиция в класацията на Deloitte. Тази разлика вече е намалена наполовина.
Китайският JD.com е втората от големите компании за търговия на дребно, която е нараснала най-много през 2020 г., съответно с 27,6%. "Не е изненадващо, поради обстоятелства, произтичащи от глобалната пандемия, че експертните оператори в дигиталната област са отбелязали по-голям ръст през фискалната 2020 г.", обяснява Фернандо Пасамон, глобален ръководител на консултантски услуги за сектора на търговията на дребно в Deloitte.
"Операторите са засегнати неравномерно от кризата, породена от Covid-19 и промените в поведението на потребителите, които е причинил", добавя Пасамон, който обяснява, че въпреки че търсенето и икономиката се възстановяват, начинът, по който гражданите правят покупките си, няма да бъде същият като във времената преди пандемията.
Докладът подчертава, че компаниите, които са се възползвали от "новите възможности", представени от пандемията, особено онлайн пазаруването и доставките по домовете, са били тези, които са нараснали най-много. Например, веригите от домакински стоки като Home Depot, които са нараснали с 20% и то заради по-малкото потребление извън дома.
За разлика от тях най-много са пострадали от затварянето на магазини и спада в туризма компаниите в категориите лукс, козметика, текстил и аксесоари, тъй като не са успели да реагират бързо на онлайн решенията. Френският гигант LVMH, например, е намалил оборота си с 16,3%.
Според данните в доклада, това увеличение на онлайн дела не е еднакво на различните пазари, а икономическото възстановяване зависи в по-голяма степен от възстановяването на доверието на потребителите, когато се върнат да пазаруват в магазините по търговските улици.
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.