Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Авиокомпании са изправени пред загуби за милиарди долари
Икономическите последици от войната между Русия и Украйна достигнаха още един сектор, този на авиокомпаниите. След като няколко международни компании замразиха дейността си на руска територия, стотици самолети бяха блокирани в очакване полетите да бъдат възстановени. Проблемът възниква, когато се вземе предвид, че Русия няма намерение да ги връща след санкциите, които Западът наложи срещу страната. Това се случва в момент, когато руският президент Владимир Путин открито спомена възможността за национализиране на активите на чуждестранни компании, намиращи се на територията, пише eleconomista.es.
Според консултантската компания IBA Русия притежава 523 самолета, които други западни компании са наели от руски авиокомпании, от които 101 са собственост на S7 Airlines и 89 на "Аерофлот". Проблемът е, че и двете компании са спрели международните полети, така че всяка възможност тези самолети да кацнат извън руските граници е елиминирана.
Експертите са съгласни, че ще бъде невъзможно да бъдат възстановени тези кораби, както Виталий Гужва, професор по финанси в Авиационния университет Ембри-Ридъл, уверява The New York Times. Професорът анализира и икономическите последици от тази ситуация, докато авиокомпаниите са изправени пред загуби за милиарди долари.
Като отправна точка трябва да се отбележи, че един самолет може да струва до 12 млрд. долара, така че тези компании, които са наели най-много самолети на руски авиокомпании, могат да претърпят истинска катастрофа, ако не възстановят тези активи.
Такъв е случаят с AerCap, най-голямата компания за лизинг на търговски самолети в света. Тази фирма има 142 самолета, наети в Русия, повече от всяка друга компания. Тази мултинационална компания е изправена пред загубата на 5% от флота си.
По същия начин SMBC Aviation Capital загуби 35 самолета на руска земя, което я прави втората компания, изложена на най-голям риск от загуби.
Проблемът става по-сериозен като се има предвид, че тези компании имат само 15 дни, за да възстановят самолетите си. Компании като AerCap или SMBC Aviation Capital са изправени пред сериозни европейски санкции, ако не прекратят договорите си с руски авиокомпании преди 28 март, така че ако не възстановят самолета преди тази дата, няма да има възможност за връщане на активите.
Дейвид Уолтън, директор на операциите в BOC Aviation, посочи колко "нереалистична" е тази дата за ситуация, която изисква движението на стотици самолети, в допълнение към тежките преговори, които ще трябва да се водят със страна, която не е готова да отстъпи. BOC Aviation, например, има само 18 летателни апарата на руска територия, въпреки че това означава 4,8% от флота.
Към тази ситуация трябва да се добави и още един проблем - тези самолети се обезценяват на моменти. Тези самолети трябва да преминават през проверки за поддръжка всеки ден. Компаниите отговарят за извършването на ежедневен анализ на тялото, двигателя и летателните системи на самолета, някои от тях освен това трябва да бъдат регистрирани. Поради тази причина всеки ден, в който активът остава на руска територия, губи стойност. Всъщност, ако компаниите нямат тези регистри, самолетът е практически неизползваем.
Тази ситуация не засяга само сектора на авиокомпаниите. Банките, лизинговите компании и секюритизираните дългови инвеститори са тези, които финансират тези самолети, така че те също ще бъдат засегнати. От друга страна, застрахователите също ще трябва да плащат големи премии за загубата на тези активи, пише още изданието.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.