Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Авиокомпаниите купуват самолети втора ръка на безценица
Гражданската авиация беше сред най-силно ударените сектори по време на глобалната пандемия – миналата година броят на полетите беше с над 70% по-малък в сравнение с 2019 г., като в някои месеци свиването достигаше 95%. Това доведе до невиждан спад в поръчките на нови самолети за основните два производителя – американския Boeing и европейския Airbus.
Облекчението дойде със скоростното ваксиниране. Boeing успя да продаде 90 от общо 100-те останали на склад проблемни самолети 737-MAX на някои от основните превозвачи отвъд океана като United Airlines и Alaska Airlines.
Преди това други 75 самолета 737-MAX бяха купени от RyanAir още миналия декември 2020 г. Ирландският нискобюджетен превозвач, който е най-голямата авиационна компания в Европа, има практика да прави големи сделки с добри отстъпки по време на временни кризи. Те бяха единственият активен купувач на самолети и в „замръзналия“ период веднага след терористичните атентати на 11 септември 2001 г. в САЩ.
Но производителите на самолетни компании имат и друг проблем. Много от техните самолети втора ръка се продават с огромни отстъпки, което също изяжда част от пазара им, пише „Уол Стрийт Джърнал“.
15-годишен самолет 737 се е продавал с 20% по-евтино през април 2021 г., отколкото през януари 2020 г. Широкият самолет 777-300ER пък е бил с отстъпка от цели 45%, показва анализ на консултантската компания Ishka. Airbus A330-200 е с отстъпка от 50%, а Airbus А320ceo – с 14%.
Това важи в пълна сила и за почти нови самолети, които са били използвани само 5 години.
A330-300 се продава с 36% отстъпка, Boeing 787-8 с 33%, а 777-300ER – с 32%.
Ниските цени позволяват на нови самолетни компании с модерни модели на управление да се опитат да навлязат по-осезаемо на пазара. Такъв е случаят с британските Flypop и Pragusa и испанските World2Fly.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.