Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Зачитането на социалната дистанция би поставило авиосектора на ръба на фалита
Откакто Европейският съюз отвори вътрешните граници за пътническия трафик, небето постепенно се напълни със самолети. На 1 юли Eurocontrol регистрира 12 742 операции, около 7650 повече от месец по-рано, но с 64,6% по-малко в сравнение със същия ден през 2019 г. На 1 август в небето над Европа са регистрирани 16 174 полета, а на 31-ви същия месец до 18 017, което е малко по-малко от половината полети, отчетени година по-рано. Въпреки факта, че активността продължава да нараства, търсенето не реагира със същата скорост, така че самолетите стават все по-празни, принуждавайки авиокомпаниите да намалят капацитета си, за да ограничат загубите, пише испанското икономическо издание eleconomista.es.
По данни, публикувани от IATA, средната заетост на европейските авиокомпании през юли е 60,9% спрямо 89% година по-рано. Според източници в сектора, заетостта на Vueling през юли се е приближила до 60%, докато Ryanair е напълнил самолетите си до 72%, когато е нормално тя да надвишава 97%. През август Norwegian имаше коефициент на натоварване 62% в сравнение с 90% през същия месец на 2019 г.
За да бъде рентабилен полетът в Европа, компанията трябва да е продала 79% от местата, изчислява Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA). Някои авиокомпании са понижили прага на рентабилност до 75%, но на Стария континент те са изключения. "Според извадка от 122 компании от различни региони авиокомпаниите достигат равновесие средно с коефициент на натоварване 77%. Само четири авиокомпании в извадката могат да бъдат рентабилни със заетост по-малка от 62%", се казва в доклада на IATA. В него се предупреждава, че оставянето на празно място за зачитане на социалната дистанция би поставило сектора на ръба на фалита.
През август ситуацията се усложни в Испания и останалата част на Европа поради огнища и налагане на нови ограничения за пътуване в рамките на континента (дългият радиус все още е много ограничен, бел. ред.). Данните, публикувани от компанията Aena, показват, че пътническият трафик остава нисък, въпреки увеличеното предлагане от авиокомпаниите. Също така летищната мрежа предвижда пътническия трафик да спадне със 70% през най-важния си месец от годината, докато операциите са били едва с 39% по-ниски от същия месец на 2019 г. С други думи, осъществени са 61% от полетите в сравнение с нивата от преди пандемията, но обемът на пътниците е достигнал едва 30%. На този етап трябва да се припомни, че към 15 август, когато Германия ограничи пътуванията до Испания, отмяната на полети се увеличи, резервациите бяха парализирани и TUI отмени всички полети в Испания.
"Авиокомпаниите се опитаха да намалят цените, за да стимулират търсенето, но това не беше успешно. Традиционната стратегия е да се предлагат повече самолети и да се пускат оферти, но парадигмата се промени, тъй като сега търсенето се обуславя от ограниченията. Страните определят карантини и това е като забрана за летене", коментира Пере Суа-Санчес, съветник по въздушен транспорт и професор в UOC (Свободният университет в Каталуния) и Cranfield. Според прогноза, изготвена от IATA, разликата между търсенето и предлагането се увеличи през август и трябваше да следва същата тенденция през септември.
В момента в Европа IAG допълнително намали очаквания капацитет за четвъртото тримесечие, преминавайки спада в предлагането от 46% до 60%. В тази посока, Ryanair е намалила капацитета си от 60% през август на 40%. EasyJet поддържа прогнозите си след затварянето на юли с заетост от 84%. Изправени пред ниското търсене, авиокомпаниите пускат силни оферти, които вече доведоха до спад в средните цени това лято, което затруднява точката на равновесие, дори ако заетостта е по-висока.
Според IATA спадът в търсенето продължава да изпреварва спада в предлагането, което води до среден коефициент на натоварване за всички авиокомпании в света от 58% през юли. В Северна Америка, където някои авиокомпании като Delta са оставили свободно място, за да гарантират социална дистанция на самолетите, е още по-ниско, тъй като те са запълнили само 47,6% от местата. В Латинска Америка заетостта е била 63,1%, когато прагът на рентабилност е 79%, а в Китай той е достигнал 74% за вътрешните полети.
Източник: eleconomista.es
Превод и редакция: Нели Тодорова
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.