Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнесът е новият световен лидер на доверие
Бизнесът (58%) е институцията, която се ползва с най-голямо доверие и поема водещата роля в глобалното управление, роля, натоварена с очаквания за положителна промяна. Това сочат данните от новото годишно проучване Edelman Trust Barometer 2020*. Въпреки силната световна икономика и почти пълна заетост, по-голямата част от анкетираните от развитите пазари не вярват, че след пет години ще живеят по-добре, гласи друг важен извод от проучването.
„Преживяваме парадокс на доверието", коментира Ричард Еделман, изпълнителен директор на международната комуникационна компания Edelman, която помага на бизнеса и организациите да развиват и популяризират своите марки и репутация. "Откакто започнахме да измерваме доверието преди 20 години, стимул за неговото повишаване беше икономическият растеж. Това продължава да е така в Азия и Близкия изток, но не и на развитите пазари, където по-важният фактор е неравенството на доходите. Страховете задушават надеждата, а отдавна възприетото разбиране, че упоритата работа ще доведе до израстване в обществото, вече не е валидно.”, допълва той
Притесненията са широко разпространени и са дълбоки. Повечето служители (83%) в световен мащаб се притесняват от загуба на работни места заради автоматизацията, очакванията за рецесия, липса на обучение, чуждестранни конкуренти с по-ниски цени, имиграцията и икономиката на неофициалната заетост. 57% процента от анкетираните се тревожат да не загубят уважението и достойнството, на което са се радвали в своята държава. Близо двама от трима смятат, че темпът на технологичните промени е твърде бърз.
Открояването на лидерската роля на бизнеса в новото издание на глобалния индекс на доверие означава и поемането на нова роля от топ мениджърите на най-висши нива. „Бизнесът запълни празнината, оставена от популистките правителства, отбелязва Еделман. Вече не може да се работи както обикновено, с основен фокус върху възвръщаемостта на акционерите. След като 73 процента от служителите заявяват, че искат да имат възможност да променят обществото, а почти две трети от потребителите се идентифицират като водени от убежденията си купувачи, изпълнителните директори разбират, че изискванията към тях са се променили."
Три четвърти от населението смятат, че изпълнителните директори трябва да се заемат с промяната, вместо да чакат правителството да я наложи, сочат други данни от проучването.
Промяната на нагласите на обществата е стимулирала промяна и на модела на Edelman за измерване на доверието.
„Днес доверие се гласува на базата на два различни критерия: компетентност (да изпълняваш това, което си обещал) и етично поведение (да правиш това, което е правилно, и да подобряваш условията за обществото). Вече въпросът не е само какво правите - а и как го правите.", коментира Ричард Еделман.
Резултатите от тази година показват, че никоя от основните институции не е възприемана от обществото едновременно като компетентна и етична. Бизнесът е оценен най-високо по компетентност (и има огромна преднина от 54 пункта пред правителството), като институция, която е добра в това, което прави. Неправителствените организации водят по етично поведение пред правителствата (с разлика от 31 пункта) и бизнеса (с 25 пункта). Правителствата като институция се възприемат като некомпетентно и неетично, но доверието в тях е повече от два пъти по-високо от това в бизнеса, когато става дума за опазване на околната среда и преодоляване на неравенството в доходите.
Етичните критерии като почтеност, надеждност и целенасоченост вече осигуряват близо 76% от капитала на доверие на бизнеса, докато компетентността – само 24%, допълва картината на проучването Антоан Харари, президент на Edelman Intelligence. Данните са извлечени от наблюдения на 40 световни компании през миналата година, чрез т.нар. Рамка за управление на доверието на Edelman.
"Доверието безспорно е свързано с правенето на това, което е правилно. Битката за доверие ще се води на полето на етичното поведение.“, обобщава Антоан Харари
Ето и още няколко основни изводи от Edelman Trust Barometer 2020:
- Както бизнесът, така и правителството могат да предприемат конкретни действия за постигане на по-високи нива на доверие. Респондентите очакват бизнесът да се съсредоточи върху изплащането на справедливи заплати и преквалификация. За правителството действията включват намаляване на популизма, решаване на проблемите на местно ниво и партньорство с бизнеса и с НПО.
- Въпреки че правителството е една от институциите с най-ниско доверие, именно то се приема като най-надеждно да се справи с проблеми като здравеопазване (53%); неравенство в доходите (51%); имиграция (48%); вредни продукти (42%); и интеграция (41%).
- Технологичният сектор (75%) продължава да се ползва с най-голямо доверие, но в същото време отбелязва и най-голям спад от четири пункта в световен мащаб. В няколко държави имаше сериозно движение надолу, включително Франция (-10%), Канада (-8%), Италия (-8%), Сингапур (-8%), Русия (-8%) и САЩ (-7%). Технологичният сектор вече не се ползва с най-високо доверие на 9 от 28-те изследвани пазара, а именно Австралия, Канада, Хонконг, Италия, Русия, Ирландия, Сингапур, Нидерландия и Обединеното кралство.
****
*Edelman Trust Barometer 2020 е 20-то годишно проучване на доверието. То е проведено от изследователската компания Edelman Intelligence чрез 30-минутни онлайн интервюта, състояли се в периода между 19 октомври и 18 ноември 2019 г. Онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2020 г. е на база извадка от над 34 000 респондента, което включва по 1150 анкетирани представители на масовата публика на 28 пазара и по 200 информирани потребители на всеки пазар, с изключение на Китай и САЩ, които имат извадка от по 500 информирани потребители. Информираните потребители отговарят на следните критерии: възраст между 25 и 64 години, висше образование; доходите на домакинствата са в най-високата една четвърт за посочената възрастова група в дадената страна; четат или гледат бизнес / новинарски медии поне няколко пъти седмично; проследяват политическите проблеми на страната в новините поне няколко пъти седмично. За повече информация вижте тук.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.