Държавният дълг се управлява разумно

Държавният дълг се управлява разумно

Специалистите по управление на вземания сме съдействали за връщането на близо 9% от оборота на българския бизнес за миналата година, споделя Райна Миткова-Тодорова, управител на "ЕОС Матрикс" и "ЕОС Сървисис"

- Госпожо Миткова, отмина ли дълговата криза в Европа и къде стои България на този фон?

- 2017 ще е четвъртата година поред с икономически растеж за страните от ЕС, затова можем смело да кажем, че кризата е отминала. Политиката на нулеви лихвени проценти намали теглото на дълговете и икономиките се върнаха към растеж. Притеснително е все пак, че страните с най-големи публични задължения все още са в дъното на класацията. Те реализират растеж, защото постигнаха сделки за дълговете си. Актуален е въпросът как ще се справят, когато лихвите отново тръгнат нагоре, и е твърде вероятно темата за дълга на Гърция и вероятно Испания да се върне на дневен ред.

България стои добре на този фон с третия най-нисък държавен дълг след Люксембург и Естония. Държавният дълг се управлява разумно и ако нямахме фалирала голяма банка, вероятно бихме имали и по-висок кредитен рейтинг като страна.

Дълговата криза в Европа катализира процеси на дисбаланс в нашата икономика, които така или иначе обективно съществуваха. Ако се върнем към 2008 г., растежът беше плод на инвестиции, финансирани с кредити. В същото време вносът на стоки превишаваше значително износа, което е знак за ниска конкурентоспособност. Сега картината е различна. В местно производство и услуги бяха направени значими инвестиции и растежът в момента се движи най-вече от вътрешното потребление и износа, което е признак за добро здраве на икономиката. Кредитирането, което следим внимателно, расте устойчиво и е факт, че въпреки конкуренцията в отпускането на кредити банките поемат разумни рискове.

- В момента колко голям е пазарът на необслужвани задължения у нас и съответно какви заплахи създава той за стабилността на икономиката ни?

- По данни на БНБ към края на октомври 2017 г. размерът на необслужваните кредити е 7,1 млрд. лв., или 13,87% от общия кредитен портфейл. Този дял все още е висок на фона на средните стойности в Европа и не е изненада - нашите банки трудно се разделят или продават лошите си вземания, а това е инструмент, доказано ефективен в световен мащаб. Добрата новина е, че банките ни са достатъчно ликвидни и риск за стабилността на икономиката не съществува. Все пак лошите вземания в един момент е добре да бъдат разтоварени от системата и това в бъдеще да се случва на един много по-ранен етап. В България лошите вземания се търгуват, когато станат поне на 5-6 години. За сравнение - на другите развити пазари това се случва на 6-12 месеца. И тук е добре да знаем, че за разлика от доброто вино проблемните вземания не стават по-добри с времето.

- Как заложеният растеж от 4% през 2018 г. ще се отрази на междуфирмената задлъжнялост?

- Големият обем междуфирмена задлъжнялост е предизвикателство пред нормалното функциониране на икономиката и е основна причина за намаляване на инвестициите на бизнеса или замразяването на работни места. Според европейско изследване на "ЕОС Груп" бизнесът в България получава най-рядко парите си в срок - в едва 74% от случаите. За сравнение в Германия този процент е 83, а в Испания и Франция - 81. Наистина делът на просрочените вземания от бизнес клиенти намалява с 3% спрямо миналата година (от 30 на 27%), но българските бизнес клиенти остават сред най-недисциплинираните в Европа, надминавани единствено от гръцките. По-добрата икономическа среда безспорно помага да се преодолеят тези ефекти, но най-добрият инструмент си остава повишаване на финансовата култура на българския бизнес и поставяне на фокус върху управлението на вземания. Положителна тенденция е все по-голямото доверие към услугите на външни специалисти за събиране на вземания - от Асоциацията на колекторските агенции отчитаме ежегодно нарастващ брой компании, които ползват услугите ни. И това не е случайно - за миналата година специалистите по управление на вземания сме съдействали за връщането на близо 9% от оборота на българския бизнес.

- В кои сектори да очакваме по-дълги просрочия при изплащане на издадени фактури и съответно кои бизнеси ще разполагат с достатъчна ликвидност, за да не бавят плащанията си?

- Най-съществени продължават да са проблемите в секторите транспорт, търговия и строителство, както и при фирмите, занимаващи се с недвижими имоти. В свой доклад Еврокомисията също предупреждава, че България е сред европейските страни с тревожно надценен пазар на недвижимите имоти, създаващ дисбаланс, защото се прекрачва разумният срок за изплащане на инвестицията. Секторът на строителството от своя страна е изправен пред най-сериозни трудности заради забавянето на усвояването от еврофондовете.

В същото време с нарастването на използването на услугите на специалисти по събиране на вземания отчитаме намаляване на средната продължителност на връщане на междуфирмените задължения по сектори. При транспорта и добива на горива тя е намаляла от 112 дни през 2016 г. на 61 дни за първото полугодие. В строителството времето за събиране се съкращава почти 3 пъти, като през миналата година то е било 100 дни, а тази - 34 дни.

- Какво се случва със задълженията на домакинствата у нас - наблюдавате ли връзка между повишаването на доходите и подобряването на финансовата култура на крайните потребители?

- За първи път от 2013 г. насам дълговете на физически лица намаляват, като по данните на АКАБГ понижението за първото полугодие е с 34%. Това се дължи основно на по-добрата обща макрорамка, рекордно ниската безработица и ръста на доходите в големите градове.

Променя се и профилът на типичния длъжник - това вече е образован млад професионалист, чиято склонност към покупка на технологични джаджи надминава възможностите му и води до задлъжняване. Причината - ниската финансова грамотност. Или по-добрите доходи не водят автоматично до една по-добра финансова култура. Много си мечтая в училищата да има час по управление на личните финанси. Но дотогава ние работим активно в тази насока с най-новата кампания на АКАБГ - "Мисия платено", която цели да създаде различни ресурси, за да подпомогнат потребителите в управлението на задълженията и личните им финанси.

- С кое постижение през 2017 г. EOS в България отпразнувахте 15-годишнината си и коя е заявката, която давате за следващите 15 години на нашия пазар?

- За нас да растеш и да си голям е най-вече отговорност. Отговорност към стандартите ни на работа и етиката в нашия бизнес. До голяма степен смятам и че промяната в нагласите към нашата индустрия се формира от начина, по който обслужваме потребителите със задължение. Ние боравим с човешки съдби и осъзнаваме тази отговорност - подхождаме с разбиране и човещина към всяка отделна ситуация. И ще продължим да го правим - разбира се, с все по-модерни и ефективни технологии, но ще останем хора, дълбоко влюбени в работата си. И вярвам, че тази любов се усеща от всички наши партньори.   

Интервю: Венцислав Савов

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
За първи път: Съд в Гърция наложи 1,7 млн. евро глоба за жестокост към животни
Специалистът Моуриньо остави 747 000 евро сметка за хотел при напускането на „Фенербахче“
Президентът наложи вето върху решението за назначаване на особен управител в Лукойл
Борисов: Имаме име за особен управител в "Лукойл", чакаме Радев да се произнесе
Корупционен скандал в Украйна: $100 млн. източени от енергетиката, кой е виновен?
Силна магнитна буря може да доведе до появата на сияние над България
Енергийният министър: България има бензин за половин година и дизел за четири месеца