Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Френско-германски консорциум печели летище София
Консорциум "Соф Кънект", с водещ партньор парижкия фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" и с участието на оператора "Флугхафен Мюнхен", е предпочетен за концесионер на летище София, обяви министърът на транспорта Росен Желязков пред журналисти.Фондът "Меридиам" е базиран в Париж и инвестира в инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, а "Флугхафен Мюнхен" управлява летището в Мюнхен.
Офертата на дружеството е получила най-високата оценка от 86.12 точки, въпреки че по размер на предложеното концесионно възнаграждение за държавата като процент от бъдещи приходи бе на трето място. По-конкретно предложението на "Соф Кънект" предвижда концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година.
С най-високо предложение за концесионно плащане бе френско-турският консорциум "Ей Ди Пи/ТАВ" - 32.82 млн. евро или 42.8% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година и втора по размер инвестиция в развитието на летището в следващите 35 години.
От "Соф Кънект" представиха амбициозна стратегия за развитието на летището и ръста на пътниците, която ще бъде реализирана в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили.
Втората фаза на проекта им предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро. Третият терминал ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.
През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище.
През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.
Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.
"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изградят авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".
Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище "София".
От днес тече 15-дневен срок за обжалване от останалите участници в конкурса и ако няма възражения, договорът може да бъде подписан след изтичането на този срок, поясни министър Росен Желязков.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.