Най-големите хранителни компании въвеждат цветни етикети за по-здравословен избор

Най-големите хранителни компании въвеждат цветни етикети за по-здравословен избор

Най-големите компании в хранително-вкусовата промишленост - Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo, The Coca-Cola Company и Unilever потвърдиха плановете си за тестово въвеждане на усъвършенствана система за етикетиране на хранителния състав с цветово кодиране (ENL) в помощ на потребителския избор на по-здравословни храни.

Системата ще стартира в избрани страни от ЕС в непрекъснато сътрудничество с държавите-членки на европейската общност и съответните заинтересовани страни.

Резултатите от тези тестове в реално време ще подпомогнат процеса на ЕС за оценка на възможностите за хармонизирано етикиране в Европа, който беше стартиран на 23 април 2018 г. на съвместно заседание на ЕС за етикиране на хранителния състав върху опаковките.

ENL схемата е доброволна инициатива, отворена за всяка организация, която иска да подпомогне избора на по-здравословни храни чрез предоставяне на опростена, лесна за разбиране и съдържателна информация за хранителния състав на храните и напитките. ENL надгражда вече съществуващата в ЕС монохромна схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която е позната на над 500 млн. потребители, като добавя цветове към стойностите, които отразяват хранителното съдържание на действително консумирана порция[1].  

Предлаганият универсален етикет ще предоставя на потребителите точна информация какво се съдържа в действително консумираната от тях порция храна. В отсъствието на общоевроейска дефиниция за размер на порция, ENL компаниите потърсиха научна експертиза за разработването на надеждна методология за определянето на референтен размер на порция за храни и напитки в ЕС. ENL схемата е разработена така, че да надгради това, което вече се използва от потребителите, да е в съответствие със законодателството на ЕС и да бъде приложима в целия ЕС.

ENL схемата беше разработена през 2017 година, като през този период участващите компании се консултираха с научни експерти и специалисти по храненето, сътрудничиха си със страни-членки, неправителствени организации и други заинтересовани страни от обществеността, за да предоставят обективна обратна връзка. Най-важният критерий обаче за разработването на ENL са били потребителските възприятия. Доказано е, че цветните етикети имат потенциала да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории.[2]

Наскоро беше проведено проучване за модела ENL, което обхвана 3500 потребителя в 7 страни-членки на ЕС, което доведе до следните заключения:

  • 8 от 10 потребителя смятат, че ENL етикетът е лесен за разбиране и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, като им позволява да направят информиран избор с един поглед.
  • Има ясно предпочитание за цветен етикет спрямо монохромнен етикет с препоръчителен дневен прием.
  • Европейските потребители като цяло предпочитат етикиране „на порция“ пред етикиране „на 100g“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране.

Докладът от проучването е публикуван на интернет страницата на ENL: https://evolvednutritionlabel.eu/  

ENL като принос към дебата в ЕС

Участващите компании приветстват факта, че на 23 април Европейската комисия проведе многостранна среща за обсъждане на различните подходи за етикиране, по време на която ENL схемата беше представена заедно с други смеми за етикиране на хранителния състав. Компаниите оценяват отворената и конструктивна обратна връзка от тази платформа и се ангажират да дадат своя принос на предстоящи срещи, обявени от Европейската комисия. Участниците в ENL схемата твърдо вярват, че това ще позволи диалог около всички предлагани схеми за етикиране на хранителния състав в Европа и в крайна сметка ще доведе до по-координиран, общоевропейски подход за етикиране на хранителния състав върху опаковките.
 

Компаниите също така призовават Европейската комисия да определи размери на порция, както се изисква в Регламента за предоставяне на хранителна информация на потребителите. Към днешна дата в Европа няма стандартизирани или регламентирани размери за порция, въпреки че производителите на хранителни продукти вече предоставят на потребителите информация на порция. Хармонизацията в тази посока би осигурила яснота за потребителите и сигурност за бизнеса. В отсъствието на общоевроейска дефиниция за размер на порция, ENL компаниите потърсиха научната експертиза за разработването на надеждна методология за определянето на референтен размер на порция за храни и напитки в ЕС. Надяваме се, че Европейската комисия и многостранната платформа ще направят преглед на постигнатия напредък за определяне на размер на порция и ще публикуват препоръка своевременно. 

 

Тестове в подкрепа на европейския процес

Сътрудничеството на ENL компаниите със заинтересованите страни, вкл. правителствени институции, показа отвореност към идеята за тестване на влиянието на етикета върху потребителското разбиране, информираност и поведение.

 

Всяка компания в схемата може да комуникира отделно тестовете в избрани страни-членки на ЕС, както и да събере и сподели обратна връзка за приключване на тестовете в съответствие с конкурентното право на ЕС.

 

ENL етикетът ще започне постепенно да се появява на рафтовете на магазините до края на 2018 г., а компаниите очакват да съберат данни за потребителските възприятия до края на 2020 г.

***

[1] Това се отнася до подхода на ENL, базиран на обобщаването на данни от потребителски проучвания в Европа и предоставящ размер на порция, който отразява средната консумация на даден продукт.

[2] Проучване на ОИСР за затлъстяването (2017)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ