Новите посоки за „Фесто Производство”

Новите посоки  за „Фесто Производство”

Новите посоки за „Фесто Производство”

Производствата в цял свят се автоматизират все повече и все по-интелигентно. На тази динамика българското поделение на германския концерн Festo отговаря с нови продукти и разширяване на развойната си дейност. „Фесто Производство“ расте благодарение на капацитета си да разработва все по-търсените компоненти с електроника и софтуер в индустриалната автоматизация на хранително-вкусовата, медицинската и други промишлености. Едновременно с това екипът на техническия инженерен център у нас работи по стратегически проекти, включително върху софтуер за IoT, в отговор на водещите глобални тенденции в индустриите. 

Заводът на „Фесто Производство“ в София е петият по големина като оборот и четвъртият по брой служители в групата на Festo, която включва 12 производствени локации в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.

 

Повече за умното развитие на компанията разказват Георги Атанасов, управител на „Фесто Производство“, и ръководителят на развойния център Георги Грозданов.

 

Георги Атанасов, управител на „Фесто Производство“

 

Заводът у нас произвежда 75 хил. артикула на ден, които концернът Festo продава на около
300 хил. активни клиента в над 170 държави.

 
Симбиозата между производство и развой, включваща софтуерни и хардуерни направления, води компанията напред.

 

- Какво е в момента мястото на „Фесто Производство“ в глобалния бизнес на компанията?

- Бизнесът на концерна е свързан с компоненти и системи за индустриална автоматизация, чийто напредък налага навлизане на все повече електроника и софтуер в произвежданите от нас про­дукти. Смея да кажа, че сме единственият завод в групата, който произвежда крайни продукти с толкова голямо ниво на вградена електроника. 90% от разработките ни имат електронни модули, които сами насищаме. На ден произвеждаме около 75 хил. артикула, които концернът Festo продава на около 300 хил. активни клиента в над 170 държави.

Миксът от продукти с електроника и софтуер допринася за интензивен ръст на нашето производство и най-вече за увеличаване на относителния дял на продукти, подобни на нашите, в общата продуктова гама на Festo.

 

- Как глобалните тенденции в индустрията влияят на развитието ви?

- Доставяйки до централен склад на Festo, откъдето нашите продукти тръгват за крайни клиенти в целия свят, ние сме пряко свързани с тенденциите на пазара. В момента се усеща спад в дела на доставяните до Азия продукти. Нашият обем е пряко свързан с продажбите на концерна, както и с различните промени в индустрията на различни континенти и в различни браншове. Усещаме свиване в сектора на автомобилната промишленост и търсенето на продукти за този бранш в Европа. Същевременно има повече търсене на продукти за автоматизация на електронната индустрия.

Имахме голям ръст три последователни години и вярвам, че той ще продължи въпреки негативните тенденции в различни части на света, което се отрази на резултата ни за 2019 г. 

 

- На каква стратегия се дължат ръстовете на компанията?

- Една част е свързана с внедряването на нови продукти, които са или с по-ниска себестойност спрямо съществуващи, или понякога с едно ново изделие се заместват две по-стари като функция и възможности. Това обуславя тенденцията за различни флук­туации от година на година. Съотношението създавана стойност–персонал е в постоянен растеж. Добрата комбинация от технологии ни прави най-добрия завод като степен на създаване на стойност във Festo. Имаме собствено насищане на платки с електроника, сами извършваме шприцването на пластмасови детайли, конфекционирането на кабели и т.н. Тоест купуваме базови суровини и всичко останало произвеждаме и сглобяваме сами, което ни позволява да сме изключително гъвкави.  Важен момент е и засилването на развойната ни дейност. Продължаваме да развиваме Техническия инженерен център в локацията на фабриката – симбиозата между производство и развой, включваща софтуерни и хардуерни направления, ни позволява да вървим напред с големи темпове.

[[{"fid":"352259","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":800,"width":1108,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Колаборативен робот pCobot

 

- Как решавате проблема с недостига на квалифицирани кадри?

- Залагаме на доброто си позициониране като работодател с различни инициативи и на бързото преквалифициране на хората. Всяка нова продуктова гама, която разработваме, изисква нови компетенции и ние се стремим да обучаваме нашите служители, както и нови кадри. Това ни дава предимство в много направления, профили и позиции. За развойната дейност имаме и съвместни усилия с други компании да търсим кандидати извън страната.

 

- Как бихте искали да изглежда „Фесто Производство“ след 5 години?

- Иска ми се да видя по-голям микс от гъвкави системи за автоматизация в помощ на човека – т.нар. коботи. Надявам се, че след 3 до 5 години, имайки двойно повече площи и ръст в обема на производството, ще имаме и значително увеличение на този тип механични помощници. Фокусът ни е върху гъвкавостта, а чрез коботите елементарни действия може да бъдат заменени с лекота.

Все повече ще се търсят роботи и във Festo сме готови за тази тенденция. Първият пневматичен кобот на Festo ще бъде достъпен на пазара от следващата година. Колегите от нашия Технически инженерен център са част от екипа, разработващ софтуера и хардуера му. Така че знакът Made in Bulgaria ще се разпространява върху още повече компоненти на индустриалната автоматизация.

***

 

Инж. Георги Грозданов, ръководител на Техническия инженерен център на „Фесто Производство“

[[{"fid":"352260","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":800,"width":1048,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Георги Грозданов  е ръководител на Техническия инженерен център към „Фесто Производство“ от 2019 г. Кариерата му започва в компания, свързана с автомобилната индустрия, като софтуерен инженер, където после заема ръководна позиция. Продължава професионалната си кариера в Китай, където работи по изграждане на екипите в новия инженерен център. Възпитаник е на Техническия университет в София. Член на УС на Професионалната асоциация по роботика и автоматизация (PARA).


Развойното звено към завода вече работи върху продукти в областта на облачните системи, IоT и роботиката.

 
Инженерите са въвлечени максимално в стратегически важните за Festo разработки, което ги прави още по-ангажирани с целите на компанията.

 

- Каква стратегия стои зад разширяването на Техническия инженерен център на „Фесто Производство“?

- Основната развойна дейност доскоро беше в Германия, докато в Унгария, Китай, САЩ, както и у нас имаше по-малки центрове, занимаващи се с по-малки поръчки. През 2018 г. управата на концерна  реши, че нашият център има потенциал да се превърне в партньор на основната развойна структура в Германия. Целта е да разширим екипа си до 200 специалисти и да сме основен партньор в процеса на развитие на нови технологии във Festo. В индустрията има скок в развитието на продукти със софтуер и хардуер. Тъй като България е разпознавана като IT хъб в световен мащаб и има огромен потенциал в това отношение, от централата се насочиха към нас, за да може Festo да поеме по-уверено в тази посока.

Центърът свързва всичко в едно цяло: софтуер, хардуер, механика, проджект мениджмънт и тестване. В EMC лабораторията вече можем да затворим целия цикъл на един продукт. Правим развой и за други продукти, които ще се произвеждат в чужбина.

 

- Какви са характеристиките на поредната вълна на автоматизация и до какви трансформации за бизнеса води тя?

- Основните са свързаност (връзката между устройствата), изкуствен интелект (оптимизация и предвидимост), бързо действие, адаптивност и управ­ление от отдалечен достъп. Това е посока с огромен потенциал, която отговаря на големите нужди на бизнеса за по-голяма производителност без прекъсвания и е гарант за високо качество.

Една производствена линия създава проблеми и рискове, когато непредвидено спре – ролята на изкуствения интелект тук е предвидимостта с цел осъществяване на навременна поддръжка. Това означава и оптимизация на енергията, както и оптимизация на представянето от гледна точка на прецизност и бързина. Festo вижда това бъдеще и има проекти и инвестиции в тази посока, за да продължи да се развива успешно. Преди няколко години концернът придоби фирма, която се занимава с изкуствен интелект. Паралелно с това работим с cloud service системи за предвиждане на проблеми на производствената линия.

[[{"fid":"352261","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":800,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

В зоната за производство на сервомотори

 

- За компания като Festo колко добро място е България за развитие в сектора на автоматизацията?

- Икономиките в света са свързани изключително силно. Има консолидация в глобален мащаб. Нещо, произвеждано от европейска фирма, оказва влияние в индустрия в Америка или Азия. Фирмите са много свързани една с друга, важното е кой тренд ще надделее. Технологиите имат много варианти на развитие и едни от тях ще пробият, други – не.

 

- Какво е специфичното в ролята на мениджъра на развоен център?

- Да сформираш и мотивираш екип и да го въведеш в процеса и стратегията. В нашия случай това означава хората от самото начало да разберат как ще работим с центъра ни в Германия и от друга страна – да участват в стратегическите дефиниции на технологията. Идеята е инженерите да искат да създават технология. И колкото повече ги въвлечеш в дефиницията на стратегически важните неща, които трябва да се направят, толкова по-добре. Хората трябва да виждат смисъла.

 

Автор: Начо Стригулев. Снимки: Юлиян Донов. Текстът е публикуван в новия брой на списание "Мениджър"

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ