Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Няколко компании, които ни правят добро впечатление
Българската икономика никога не е била толкова силна – в годините на прехода със сигурност, пък и може би въобще. Затова, разбира се, има европричина – капиталите, които се разпределят от фондовете влияят на оборота на много фирми, за добро или за лошо. От друга страна никога преди не е имало толкова много компании, които да се развиват чисто пазарно и да оставят следа в България.
На следващите редове ще погледнем точно към тях. Един такъв списък не може да е изчерпателен или обективен. Неговата идея не е и да подреди най-успешните или големи компании у нас. Първо - има достатъчно класации, които измерват големината и печалбата. Второ, тези показатели не са гаранции за успех – дали една компания е успешна зависи от нейната стратегия. Трето, оборотът не означава положително въздействие, всъщност можем да изброим много фирми, които са големи, но са нещо като необходимо зло.
Накратко тук ще изброим компании, които се отличават от останалите и е добре по-широк кръг от хора да знаят за тях.
Започваме с Campus X, който дори не е точно фирма, а по-скоро идея, проект, визия или както го наричат основателите му – „частен инкубатор”. Campus X се основава от трима от четиримата предприемачи, които стоят зад „Телерик”, една от най-успешните български компании в последните 20 години. След като продадоха фирмата и тя беше прекръстена на Progress, беше ясно, че те няма просто да се оттеглят.
Точно обратното, през 2018 г. откриха Campus X – огромно пространство в столичния квартал „Младост”, където са поместени частни офиси на технологични и стартиращи фирми, споделени работни пространства и софтуерната „Телерик академия”. Всички те са съставните части на една технологична екосистема, която включва предприемачи, стартъпи, инвеститори, бъдещи програмисти. По последни данни към момента в Campus X могат да се настанят до 1300 души. Без да преувеличаваме голяма част от тях ще добавят стойност за българското общество и икономика.
Campus X още не работи на пълния си потенциал, но самата визия за неговото бъдеще – а и фактът, че основателите му са доказано и устойчиво успешни – гарантира, че това ще е проект, който ще промени предприемачеството в България. Ще го следим отблизо в бъдеще.
У нас аутсорсинг индустрията и ИT секторът са двигателите на реален растеж. Логично е в този списък да обърнем внимание на поне една компания от съответния сектор.
В аутсорсинга има едно сериозно раздвижване. Ако погледнете само все по-активната Българска аутсорсинг асоциация ще намерите сред нейните членове фирми с огромен мащаб и все по-голямо влияние. Да отсеем една от тях може да е рисково, но ако трябва да изтъкнем една, това е TELUS International Europe (известна преди като CallPoint). Това не е случайно и е свързано с въздействието и устойчивостта на политиките на компанията.
TELUS не е най-голямата аутсорсинг компания у нас – поне не и като оборот. Фирмата (или може би добрите ѝ пиари) обаче създава впечатление, че е по-активна от конкурентите си, които насочват повечето си усилия и ресурси към т.нар. employer branding.
Toва, което TELUS прави по-различно от останалите в сектора, е финансирането на важни проекти чрез своя Обществен борд. Компанията дава немалко пари – 150 хил. лв. – за различни социални каузи. Донякъде този ресурс може да влезе в графата employer branding, защото много хора предпочитат да работят за отговорна компания, която търси устойчиви решения. На тези 150 хил. лв. може да се погледне и като пиар инвестиция – и този текст го доказва.
По-важното обаче е друго. Социалната инвестиция на TELUS идва да покаже, че в България вече има компании, които гледат сериозно на своите политики за корпортивна-социална отговорност. Под сериозно имаме предвид не, че просто такива съществуват и че се отделят някакви пари за спонсорства. Да инвестираш част от печалбата, генерирана в една страна, за да стане тя по-добро място за живеене дългосрочно, е голяма стъпка напред за бизнеса. Вярно, трябваше да чакаме близо 30 години компаниите да го проумеят. Вярно, примерите като TELUS още не са много. Вярно, в конкретния пример това е CSR-политика, спусната от чужбина. Но това със сигурност не я прави по-малко важна.
Обещахме и пример от ИT сектора. Избираме Paysafe, но не защото тя е най-голямата като оборот, а защото оставя много положително впечатление с размаха на дейностите си. Също и с много последователния начин на растеж.
И понеже от Paysafe не са много по приказките и не е задължително да сте чували за компанията да уточним: Paysafe e международната компания за платежни услуги. За нея работят над 1000 души в София. Растежът до тази фаза е постепенен. Компанията започва с кол-център у нас, после изгражда цялостната инфраструктурa за една софтуерна компания в разплащанията.
Paysafe успя да изгради имиджа на много надежден и предпочитан работодател за широк спектър специалисти. Конкурентните големи ИT-компании също имат статут на много добър работодател, но в техните редици на почит са програмистите. Paysafe от своя страна е пристан и за топ финансови експерти, финтех-специалисти, въобще разнообразни птици.
Фирмата също опитва да покаже някои устойчиви политики в областта на корпоративната-социална отговорност. Голям хакатон (технологично събитие за разработване на софтуерни проекти) в София, проведен през есента целеше да насърчи предприемаческата култура у нас.
За финал да използваме терминологията на големите церемонии, идва време за няколко почетни споменавания. Компании, които също успяха да ни направят впечатление.
Започваме с Каufland, фирма, която всеки българин познава, но която до преди година правеше между малко и нищо за публичния си имидж. Явно притиснати от силните кампании на големите си конкуренти, от Kaufland инвестираха сериозни бюджети, за да стане ясно кой е шефът в къщата на супермаркетите. Ефектът е видим за всички – много реклама в медиите, билборди, спонсорирани събития. Очаква се да разберем какъв ще е ефектът от отделените средства.
Трите големи фирми в Девня - „Девня Цимент“,„Солвей Соди“ и „Агрополихим“ – заслужават аплодисменти за съвместния им проект да създадат професионална гимназия в града. Местната община също подкрепя училището и така се ражда чудесно обединение, което се надяваме ще вдъхнови повече компании за истински инвестиции в образованието.
Съвсем накрая – да отбележим и един стартъп. Като цяло от силно обсъжданата модна екосистема от стартиращи компании все още очакваме истински големия пробив, но ако трябва да отличим една компания, това е ЕnhanCV. Тя прави сивитата по-красиви и секси и продава услугата си на пазарите в целия свят.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.