Offline и online - съвършената комбинация за една банка

Offline и online - съвършената комбинация за една банка

Offline и online - съвършената комбинация за една банка

През следващите години фокусът на ИТ ще е върху повишаване рентабилността на продуктите и тяхното модернизиране, смята Радомир Миланов, мениджър ключови клиенти сектор "Финанси" на SAP в България

- Банковият сектор в България, а и в Европа никога не е бил подложен на толкова много промени. Защо е така?

- Промяната в пазарната екосистема с навлизането на нови играчи като FinTech компаниите, както и платформите за разплащане като тези на Apple или Google неимоверно увеличават конкуренцията във финансовия сектор. Този факт, съпътстван от повишени регулаторни изисквания, притиска банките да променят своите стратегии за поддържане на конкурентно предимство и да се адаптират максимално бързо и ефективно към променящата се среда по различни начини, дори и чрез сливания и придобивания или чрез предоставяне на конвергентни услуги с мобилни оператори например. Друго предизвикателство е фактът, че макар да инвестират все повече ресурси в инструменти за прогнозиране, за банките е трудно да следват броя на бизнес променливите, които растат с всеки изминал ден, и затова е трудно да създадат успешен, новаторски, изцяло нов бизнес модел, ориентиран към "клиента в центъра" на тази екосистема. Затова адаптивността е ключова за успеха.

- Смятате ли, че един иновативен проект би дал достатъчно конкурентни предимства?

- В ЕС въвеждането на нови стандарти в сферата на плащанията като PSD 2 ще доведе до по-нататъшно намаляване на рентабилността на банките чрез пренасочване на източници на приходи към небанкови институции. От гледна точка на банките обаче правилното разчитане на новите парадигми около промяната на клиентското поведение и мислене ще постави някои пазарни играчи в лидерска позиция. Играчите на пазара разполагат с изключителна по обем и качество информация за всеки свой клиент. Съответно промяната в клиентското поведение - например на един 21-годишен клиент, който до този момент в живота си е прекарал над 37 хил. часа пред мобилния си телефон - променя начина, по който банката трябва да предлага съдържанието на услугите си за този клиент.

- Искате да кажете, че "цифровата трансформация" е задължителна в банковия сектор?

- Това е малко поизносен лозунг. Трансформацията е един постоянен процес на "готовност за промяна", който зависи от стратегията, оперативността и наличието на лесно модифицируеми процеси. Затова е задължително наличието на способност за бърза адаптация към новите реалности в синхрон с регулаторните предизвикателства.

Днес в Европа човек ползва банков клон до два пъти в месеца и до 30 пъти мобилно банково приложение. В този смисъл съвършената комбинация между offline и online канали за връзка с клиента би довела до най-добри резултати.

- Как при намаляващия общ брой клиенти в България може да се подобрят резултатите на банките?

- Познаването на клиента е основна задача и респективно ключово конкурентно предимство за институциите. Затова правилно поднесеното, богато и сегментирано съдържание е от първостепенно значение за позиционирането на всяка банка като предпочитан партньор и иновационен лидер на пазара.

През следващите години фокусът на ИТ ще е върху повишаване рентабилността на продуктите и тяхното модернизиране, развитие в най-върхова степен на анализите за клиентите, сигурност и високоскоростна динамична обработка на данни и съдържание в реално време, базирани на принципи, популяризирани от SAP, за да се даде възможност за клиентски достъп до персонализирани банкови продукти от всяко устройство - навсякъде и по всяко време.                

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ