Суецкият канал е отпушен, но все още е твърде рано за хепиенд

Суецкият канал е отпушен, но все още е твърде рано за хепиенд

Суецкият канал е отпушен, но все още е твърде рано за хепиенд

В понеделник товарният кораб Ever Given беше успешно изтеглен, така че най-накрая да освободи преминаването през Суецкия канал, което беше възпрепятствано в продължение на шест дни. Както е известно корабът заседна миналата седмица между двата бряга в един от най-тесните участъци на канала, след като се опитал да премине оттам по време на буря и силен вятър.

„Сега може и да празнуваме, но истината е, че това далеч не е хепиендът на историята“, коментира Дъглас Кент, изпълнителен вице президент на Асоциацията за управление на веригата от доставки (ASCM), цитиран от Си Ен Би Си. „Малки и големи пристанища по света ще бъдат затрупани от работа и организационният хаос може да продължи месеци, преди глобалният транспортен бизнес да се нормализира“, добави той.

През канала преминават 12% от всички глобални доставки по море. Това прави стоки на стойност близо 10 млрд. долара всеки ден.

„Спиране на такъв обем доставки в рамките на цяла седмица ще доведе до лавинообразни проблеми на всички пристанища по света. Ще минат поне 60 дни преди неуредиците, предизвикани от  закъсненията, да бъдат оправени. Системата на доставки е така устроена, че изисква изграждането на цяла нова хореография, след като веднъж е била спряна“, добавя Стивън Флин, професор по политически науки от Университета в Бостън и основател на тинктанк за ефективно управление Global Resilience Institute.

Единият основен проблем ще са задръстванията на пристанищата. Другият – това, че редица кораби ще пристигат много извън графика си. Всичко това ще доведе до ново дестабилизиране на глобалната верига от доставки, която вече и без друго страда сериозно поради мерките срещу разпространението на COVID-19.

Големите кораби като Ever Given пътуват от Китай до Ротердам, след което техните товари трябва да се прехвърлят на други по-малки кораби, за да достигнат до крайните си точки в Европа. Но по-малките пристанища няма да могат да обработят всички забавени контейнери наведнъж, което ще доведе до нови задръствания надолу по веригата.

Около 400 кораба чакаха да преминат Суецкия канал във вторник. Отделно няколко компании като Hapag-Lloyd пък изпратиха своите плавателни съдове да заобиколят Африка от юг покрай нос Добра надежа, което е по-скъпия и по-бавния начин за преминаване от Азия до Европа. Тяхното забавяне също трудно може да бъде планирано. 

„Всичко това ще доведе до вторични и третични странични ефекти и повишаване на глобалните транспортни цени, докато веригата на доставки не се нормализира“, прогнозира още Флин.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ