Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Суецкият канал е отпушен, но все още е твърде рано за хепиенд

В понеделник товарният кораб Ever Given беше успешно изтеглен, така че най-накрая да освободи преминаването през Суецкия канал, което беше възпрепятствано в продължение на шест дни. Както е известно корабът заседна миналата седмица между двата бряга в един от най-тесните участъци на канала, след като се опитал да премине оттам по време на буря и силен вятър.
„Сега може и да празнуваме, но истината е, че това далеч не е хепиендът на историята“, коментира Дъглас Кент, изпълнителен вице президент на Асоциацията за управление на веригата от доставки (ASCM), цитиран от Си Ен Би Си. „Малки и големи пристанища по света ще бъдат затрупани от работа и организационният хаос може да продължи месеци, преди глобалният транспортен бизнес да се нормализира“, добави той.
През канала преминават 12% от всички глобални доставки по море. Това прави стоки на стойност близо 10 млрд. долара всеки ден.
„Спиране на такъв обем доставки в рамките на цяла седмица ще доведе до лавинообразни проблеми на всички пристанища по света. Ще минат поне 60 дни преди неуредиците, предизвикани от закъсненията, да бъдат оправени. Системата на доставки е така устроена, че изисква изграждането на цяла нова хореография, след като веднъж е била спряна“, добавя Стивън Флин, професор по политически науки от Университета в Бостън и основател на тинктанк за ефективно управление Global Resilience Institute.
Единият основен проблем ще са задръстванията на пристанищата. Другият – това, че редица кораби ще пристигат много извън графика си. Всичко това ще доведе до ново дестабилизиране на глобалната верига от доставки, която вече и без друго страда сериозно поради мерките срещу разпространението на COVID-19.
Големите кораби като Ever Given пътуват от Китай до Ротердам, след което техните товари трябва да се прехвърлят на други по-малки кораби, за да достигнат до крайните си точки в Европа. Но по-малките пристанища няма да могат да обработят всички забавени контейнери наведнъж, което ще доведе до нови задръствания надолу по веригата.
Около 400 кораба чакаха да преминат Суецкия канал във вторник. Отделно няколко компании като Hapag-Lloyd пък изпратиха своите плавателни съдове да заобиколят Африка от юг покрай нос Добра надежа, което е по-скъпия и по-бавния начин за преминаване от Азия до Европа. Тяхното забавяне също трудно може да бъде планирано.
„Всичко това ще доведе до вторични и третични странични ефекти и повишаване на глобалните транспортни цени, докато веригата на доставки не се нормализира“, прогнозира още Флин.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Оптометристите ще протестират срещу ограничението да предписват очила
Общество |МОН предлага намаляване на часовете по чужд език в осми клас
България |Броят на новорегистрираните фирми в ЕС расте почти три пъти по-бързо от този на фалиралите
ЕС |С лев надолу е стойността на потребителската кошница тази седмица
България |Най-големият музикален фестивал в Румъния генерира 120 млн. евро приходи за общината организатор
Любопитно |Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 18 до 24 август
Хороскоп |Ремонт на пътя променя движението между София и Перник през Владая
Общество |Определиха часа на срещата между Тръмп и Зеленски
Свят |Може ли промяната на океанските течения да замрази Европа?
Наука и Здраве |Додик: Получих обещание от САЩ, че отношението към Босна и Република Сръбска ще се промени
Свят |Как незрящите ще се ориентират при приемането на еврото?
България |Времето: Предимно слънчево, на места ще превали
България |Израелската икономика се e свила с 3,5% заради войната с Иран
Икономика |

Коментари
Няма въведени кометари.