Трите европейски въздушни гиганта затварят полугодието с рекордни загуби

Трите европейски въздушни гиганта затварят полугодието с рекордни загуби

Трите европейски въздушни гиганта затварят полугодието с рекордни загуби

Трите европейски въздушни гиганта, Lufthansa, IAG и Air France-KLM, затвориха първата половина на годината на червено със загуба от общо 11,8 млрд. евро. Това са рекордни загуби от "безпрецедентна криза", от която секторът не очаква да се възстанови до 2024 г. Френско-холандският конгломерат загуби най-много, като регистрира дефицит от 4,4 млрд. евро. Въпреки че сметките за първите три месеца на годината вече показват силно въздействие поради пандемията на коронавирус, окончателният удар е регистриран през второто тримесечие (април-юни) - период, в който те не са в състояние да летят поради ограниченията на мобилност, наложена от различните правителства по света, пише испанското икономическо издание eleconomista.es

Последен ще се възстанови трафикът на дълги разстояния

Ограниченията, които продължават и до днес в много дестинации и маршрути (САЩ, Мексико, Аржентина, Мароко ...), пречат на повторното активиране на операциите, особено на полетите на дълги разстояния. В този контекст и докато огнищата не излязат от контрол и хората се изолират отново и европейските граници са затворени, IAG вече предположи, че бизнесът с полети на дълги разстояния ще се възстанови последен. Lufthansa изчислява, че през четвъртото тримесечие ще пусне на пазара само 50% от междуконтиненталния си полетен капацитет.

Само за три месеца Air France-KLM, Lufthansa и IAG са загубили 6,2 млрд. евро, което предполага ежедневни загуби от 68,5 милиона. Зад това стои намаляване на пътническия трафик с над 95% в трите групи и спад на приходите между 80 и 89% през тримесечието. Така всички авиокомпании на IAG (Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus и Level) са превозили 508 000 пътници за 91 дни в сравнение с 31,5 милиона през същия период на миналата година. Немският гигант, който е най-голямата авиокомпания в Европа със 763 самолета и 138 000 работници към декември 2019 г., отчете оперативна загуба от 1,7 млн. през второто тримесечие на годината.

Приходите от карго се увеличават

През първата половина на годината трите авиокомпании са таксували 19,9 млрд. евро, 53% по-малко, докато пътническият трафик е спаднал средно 64%. Трафикът намалява повече от оборота, тъй като компаниите са успели да компенсират много малка част с товарния бизнес, който е скочил бързо от единичните приходи, а в случая с Lufthansa - от бизнеса за поддръжка, тъй като е получил няколко договора за трансформиране на пътнически самолети в товарни самолети.

Например, IAG е спечелил 10,6% повече от товарния бизнес (615 милиона), въпреки факта, че е превозил 33% по-малко тона. При Air France резултатът е още по-добър като повишението е с 42%. От своя страна,  Lufthansa изтъква, че ръстът на добивите е накарал стоковия бизнес да регистрира оперативна печалба от 299 милиона през полугодието. Филиалът загуби 9 милиона през първата половина на 2019 година. 

Корекции и ликвидност

Регистрираните загуби биха могли да бъдат много по-големи, ако големите групи авиокомпании не бяха изпълнили строг план за намаляване на разходите за ограничаване на паричния поток и защита на ликвидността, нещо от съществено значение, което да гарантира тяхното оцеляване в средносрочен план в условията на криза, последваща covid-кризата. Временните корекции (временна заетост на персонала, ограничаване на инвестициите, забавяне на закупуването на самолети и др.) са трансформирани в планове за преструктуриране в трите европейски гиганта, които планират да бъдат по-малки за "няколко години", и това включва намаляване на флота и корекции на работната сила.

Например, Lufthansa вече е освободила 8 300 души и продължава да следва своя план за съкращаване на 22 000 работни места и 20% от ръководните позиции. British Airways се съгласи с 20% намаляване на заплатите на пилотите, докато продължава да договаря хиляди съкращения с TCP и наземния персонал. Iberia и Vueling подготвят корекции на заплатите и стимулиращи отпуски, докато авиокомпанията е затворила Level Europe и Level France. От своя страна Air France ще уволни 7580 работници на пълен работен ден, включително авиокомпанията Hop!, а KLM има план за съкращаване на 5000 работни места, от които вече коригира 2000 на доброволна основа, припомня икономическото издание. 

В допълнение, към спирането на производството и ограничаването на паричния поток, ръководителите на големи въздушни групи отделиха голяма част от усилията си за засилване на ликвидността, която пострада сериозно от връщането на анулираните билети и парализата на полетите.. Германската група например затвори юни с ликвидност от 2,4 млрд. евро, след като изразходва 1,2 млрд. евро само за три месеца.

От своя страна Air France разполага с 14 млрд. евро, благодарение на спасяването на Франция и Холандия, докато IAG стартира увеличение на капитала от 2,7 млрд., за да засили платежоспособността си. Собственикът на Iberia приключи юни с ликвидност от 8,1 млрд. евро, след като получи кредитни линии за 2,1 млрд. евро. По този начин той е единственият, който не е стигнал до масово спасяване заедно с easyJet и Ryanair. Британската авиокомпания не е представила резултати, докато ирландската е предоставила данните за първото си фискално тримесечие, в което е загубила 185 милиона, след като е фактурирала 125 милиона и е транспортирала 500 000 пътници.

На този етап трябва да се отбележи, че основната грижа на авиокомпанията е  дали през следващите месеци няма да има повторни, по-строги ограничения на придвижването на хора, което ги принуждава да намалят капацитета си и да променят плановете за растеж, допълва изданието. 

Възстановяването ще се забави до 2024 година

Глобалният пътнически трафик няма да се върне на нивата преди Covid-19 до 2024 г., или, година по-късно от очакванията на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), която първоначално прогнозира възстановяване през 2023 г. 

Данните на IATA предупреждават за слабо възстановяване в сектора до юли, като въздушният трафик остава на ниво 63% под нивата през 2019 г. Предишната оценка прогнозира малко по-нисък спад (55%). Освен това се очаква въздушният трафик през 2021 г. да остане с 30% под регистрирания през 2019 г. По данни на организацията броят на пътниците през юни е намалял с 86,5% спрямо година, след свиване с 91% през може.

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ