Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Западните марки, които не могат да напуснат Русия
Инвазията в Украйна накара много западни марки да прекратят дейностите си в Русия, но ресторантите, търговските обекти и хотелите на някои от тези компании продължат да работят, въпреки опитите за тяхното затваряне, пише Би Би Си .
Marks and Spencer, Burger King и хотелските вериги Marriott и Accor разчитат на сделки за франчайзинг за операциите си Русия, което означава, че те всъщност не са собственици на бизнесите, които носят техните имена.
Заедно тези фирми отговарят за близо 1000 обекта, които продължават да работят в Русия.
M&S има 48 магазина, Burger King – 800 ресторанта, а Marriott и Accor – съответно 28 и 57 хотела, които продължават да приемат клиенти.
Тези компании на практика са блокирани от предприемане на действия заради франчайзинговите споразумения, които не им позволяват да премахнат своите брандовете от обектите в страната.
Множество западни компании разчитат на подобен тип споразумения от десетилетия. Магазините на Marks and Spencer например се управляват от турската компания FiBA, която притежава правата за разпространение на продуктите на търговеца на дребно в Източна Европа от 1999 г. Гигантът в търговията на дребно съобщи, че временно е спрял доставките за FiBА в резултат от войната.
От собственика на Burger King - Restaurant Brands International пък заявиха, че подписаните от компанията споразумения трудно могат да бъдат променени в обозримото бъдеще.
Споразуменията на хотелските групи Marriott и IHG, както и френската верига Accor, също оперират при подобни сделки.
Marriott заяви пред BBC, че хотелите в Русия са собственост на трети страни, но каза, че ще „продължи да оценяват възможността тези хотели да останат отворени“, което предполага, че проучва своите споразумения за франчайзинг.
Франчайзингът представлява бизнес метод за разпространение на продукти или услуги, при който има две страни – франчайзодател и франчайзополучател. Първата страна е компанията, установила името на марката, а втората е фирмата, която плаща за лиценз, даващ й право да прави бизнес под името на франчайзодателя.
Британският специалист по франчайзинг във Великобритания и международен франчайзинг в адвокатска кантора Bird&Bird Греъм Пейн, казва, че този бизнес модел е бил полезен за западните марки, които са искали да навлязат на пазарите в различни страни, без да имат нужните познания за тях и средствата за установяване на нов бизнес.
Виктория Хобс, която е партньор в Bird&Bird и се занимава с правни спорове в сферата на франчайзинга, каза пред Би Би Си, че ако се установи, че собственик на франчайз има връзки с руския президент Владимир Путин или е санкциониран, тогава от гледна точка на Обединеното кралство сделката може да бъде прекратена.
Въпреки това Хобс казва, че макар повечето споразуменията да имат клауза, която гласи, че „ако франчайзополучателят прави нещо, за да навреди на репутацията на франчайзодателя, споразумението може да бъде прекратено“, проблемът в ситуацията с Русия е, че много от франчайзополучатели не правят нищо лошо.
„Това е доста предизвикателство за тях, защото от гледна точка на английското право те всъщност нямат право да прекратят споразумението – това е проблемът“, каза тя.
Междувременно фирмите, които се обявиха в подкрепа на Украйна, опитват да помогнат на страната с каквото могат.
Accor, която има 57 хотела и 3500 служители в Русия, прекрати плановете си за отваряне на нови хотели в страната. Burger King пренасочва печалбите си от франчайзинг операции в Русия към хуманитарни усилия в Украйна.
Marriott и IHG Hotels & Resorts, всеки от които има по 28 хотела, са спрели инвестициите в страната и са затворили корпоративните си офиси там.
M&S обеща повече от 1,5 милиона в подкрепа на бежанците от Украйна.
Докато тези марки са блокирани, Yum Brands, която притежава KFC и Pizza Hut, заяви, че финализира споразумение с основния си франчайзополучател в Русия за временно спиране на операциите на Pizza Hut.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.