Желанието за независимост - най-силният мотив за стартиране на собствен бизнес в България

Желанието за независимост - най-силният мотив за стартиране на собствен бизнес в България

Желанието за независимост е най-силният мотив за стартиране на собствен бизнес в България. Това е един от изводите в тазгодишния глобален доклад на Amway за предприемачеството. Той е изготвен въз основа на проучване, обхващащо 45 държави, като 26 376 от участниците в допитването са жени. Данните от сондажа сочат, че отношението на жените към предприемачеството варира значително. Най-положително гледат на предприемачеството жените в Северна Америка (84%) и Латинска Америка (88%), като и двата резултата са много над средното в световен мащаб. В Европа процентите са 73 или малко под средния показател в глобален мащаб - 75%. Делът на одобряващите стартирането на собствен бизнес дами в Азия е 80%.  

Страните, в които 95% от жените гледат позитивно на предприемачеството са Дания, Норвегия и Виетнам, а най-скептични по темата са жените в Турция (40%), Румъния (51%) и България (53%).

В България делът на мъжете, склонни да стартират собствен бизнес е по-голям от този на дамите – съответно 29% и 20% за двата пола.

Позитивното отношение към предприемачеството в България бележи по-ниски нива (59%)  в сравнение с данните за света (77%) и за страните от Европейския съюз (74%). 64% от българските мъже гледат позитивно на предприемачеството, докато при дамите делът е едва 53%. Сравнен с миналата година, показателят при жените се е увеличил с 2%, докато делът на одобряващите предприемачеството мъже е нарастнал с 8%.

Запитани кой е водещият мотив при стартиране на собствен бизнес, и жените, и мъжете в България единодушно посочват  желанието за независимост. Тук мненията на сънародниците ни напълно съвпадат с предпочитанията в световен мащаб. Мотивът „Независимост“ са избрали 29% от жените и 34% от мъжете. Втора по важност причина за стартиране на бизнес е възможността за "втори доход“, посочена от 27% от жените и 30% от мъжете. „Самореализацията“ се нарежда на трето място, като се посочва съответно от 21% от дамите и 26% от мъжете.

„Разликите в предприемаческите нагласи между мъжете и жените в България се дължат на разлики във финансовите ресурси, опита, знанията, уменията и свободното време за развитие на предприемаческа дейност. Жените по-рядко изучават природни науки и инженерни специалности. На пазара на труда жените по-рядко заемат управленски позиции и по-често са заети в специфични сектори на икономиката, в които заплатите са по-ниски като образование, социални услуги и др. Жените в България отделят значително повече време от мъжете на грижите за семейството и децата и по-често се налага да прекъсват своята кариера.“, споделя доц. д-р Десислава Йорданова, Стопански факултет на СУ "Св. Климент Охридски", академичен съветник на изследването.

По отношение на бъдещето на самонаемането 19% от мъжете и 22% от жените в България смятат, че в близко бъдеще ще има повече хора, стартиращи собствен бизнес. Еднакъв процент мъже и жени (30%) виждат започването на свой бизнес като възможен вариант наравно с други опции. 17% от жените и 18% от мъжете в интервюираните считат самонаемането като малко вероятно.  

По отношение на това доколко респондените биха се чувствали удобно при търсене и привличане на клиенти, само 27% от жените и 34% от мъжете отговарят утвърдително. 39% от жените биха се чувствали неудобно, докато даващите отрицателен отговор по този показател мъже е 33%.

 

Каква е ситуацията по света?

 

Броят на жените, които могат да си представят, че стартират собствен бизнес също варира при изследваните държави. С най-висок предприемачески потенциал по отношение на жените са Колумбия (74%), Мексико (71%) и Тайланд (71%). В другата крайност са Япония (10%) и Румъния, където делът на жените, които могат да си представят, че стартират собствен бизнес, са съответно 10% и 17%.  

Най-осезаемата разлика (19%) между предприемаческия потенциал на мъжете и жените в рамките на една и съща държава се наблюдава в Латвия. 18% е разликата в Канада, Чехия, Русия и Швеци, а в САЩ процентите са 17. От друга страна, в Тайван и Тайланд жените, които  искат да стартират бизнес са повече от мъжете – съответно с 6% и с 3%.

Повече информация за проучването ще намерите на: https://globalnews.amway.com/amway-global-entrepreneurship-report

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: Преговорите са много близо до реален резултат
Управителят на БНБ: Държавата има опора, дори когато политиката е в криза
Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Димитър Манолов: Имаше по-добри възможности за бюджетно решение
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима