Борисов даде 1 месец срок за намаляване на административния тормоз

Борисов даде 1 месец срок за намаляване на административния тормоз

Един месец максимум - такъв срок определи премиерът Борисов за предприемане на нормативни и други промени за намаляване на административния натиск върху хората и бизнеса е един месец. Той свика днес работно съвещание с представители на местната власт, държавните институции и браншови организации за обсъждане на мерките за намаляване на административната тежест и облекчаване на режимите за работа с гражданите и бизнеса. От страна на правителството участваха вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на правосъдието Цецка Цачева, министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев. Дойдоха също кметове и представители на Националното сдружение на общините в България, представители на Агенцията по вписванията, Агенцията по геодезия, картография и кадастър, Камарата на архитектите, Нотариалната камара, Висшия адвокатски съвет и Държавната агенция по електронно управление.

"Искаме да поставим гражданите и бизнеса в положение да не се редят гише след гише и да си огорчават с дни живота.", посочи по време на съвещанието премиерът и заръча: "Искам да вложим цялата си воля това да се случи!." 

Борисов но няколко пъти цитира фрапираща статистика: 26 милиона човекочаса се губят на година у нас за вадене на удостоверения. "Хората трудно правят разлика на опашката и когато има административна тежест или си загубят дни да си извадят един документ, всичко това създава усещане и за тревожност, и за корупция, и за напрежение в обществото. Нито имаме месеци, нито години. Нито имаме време за анализи. Прекрасно всички знаят къде са местата, в които се формират опашките и най-голямо напрежение“,  подчерта той.  Премиерът се ангажира с обещание, че  там, където е необходимо, ще се вложат средства. „Въпросът е с общините да постигнем такъв синхрон, че навсякъде това да се получи“.

Една от конкретните задачи, които постави бе: "Много ми се иска свидетелството за съдимост да отпадне като такъв документ. Това би могло при отворения регистър да се проверява от всеки. Да, ще се загубят такси, но 26 млн. човекочаса се губят за вадене на удостоверение в държавата. Ако се сметнат таксите, които общините и държавата получава на фона на огромната загуба в бизнеса или нервите на гражданите, мисля, че ще съумеем да ги поемем като бюджет.", коментира Борисов.

Целта на форсирането на всички възможни мерки за намаляване на административната тежест е като гражданско общество да се окаже огромен натиск върху бюрокрацията, обясни той.

„Има прекрасни служители в много ведомства, но има и други места, в които дали от незнание, дали от нежелание, дали от мързел, дали от саботиране, пречат на процеса. С общите усилия на всички ще изкристализират тези звенца, които не искат да вървят в крак с времето, в което живеем. То е колкото се може повече да се пести времето на човека, а електронните услуги дават максимална възможност за това. Огромни пари са вкарвани през годините в системи, компютри, софтуер, какво ли не, но на много малко места все още това е свързано“, каза още премиерът.
Той подчерта на няколко пъти, че в случаите, когато не се спазват разписаните по закон изисквания за намаляване на административната тежест, ще бъдат наложени санкции и глоби.

Свидетелство за съдимост може да отпадне след няколко седмици, ако не са необходими допълнителни нормативни промени, коментира на свой ред вицепремиерът Томислав Дончев след работното съвещание. НО! „Има консенсусна съпротива. Оказа се, че има режими, които могат да отпаднат, но не са отпаднали, защото и дадената администрация губи власт.", разкри той.  "Когато издаваш документ, си силен. Губиш приходи. Приходите от такси са много съществени за администрациите. Когато имаш достъп по електронен път, трябва да бъдат съкратени служители. Това е една от причините за тихата консенсусна съпротива“, допълни Дончев. По думите му ще се използват инструментите на административната и законова принуда. „Десетки режими могат да отпаднат, базирайки се вътрешно ведомствена справка по електронен път. Всички са еднакво виновни“, каза още вицепремиерът.

Налице е нормативен хаос, коментира и  министърът на правосъдието Цецка Цачева. Две са звената в системата на правосъдието, в които има струпване на граждани и се поражда напрежение по отношение на услугите. "В Агенцията по вписванията има забавяне на процедури по обществени поръчки. Търговският регистър също е проблемен.", посочи Цачева.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ