Пак двойка от ЕС за образованието, този път за инвестициите
Рязък спад на инвестициите в образованието у нас спрямо предходните години констатира Европейската комисия в редовния си мониторинг „Образование и обучение в Европа 2018“. Наблюдението преглежда най-актуалното развитие в политиките, практиките и статистиките за образованието в страните от ЕС.
В България е регистриран най-дълбокият срив за ЕС в това отношение като реалните разходи на държавата за образование са намалели с 9.1% за 2016 г. Като резултат, инвестициите в образование като процент от БВП са достигнали рекордно ниските 3.4% спрямо 4.1% за 2015 г., при средно ниво за ЕС от 4.7%., гласи един от изводите в мониторинговия доклад.
Тези тенденции се обясняват с острото понижаване на бруто капиталообразуването, което покрива инвестициите в образователната инфраструктура (сгради, компютри, технологична инфраструктура). То се дължи отчасти на приключването на европейската многогодишна финансова рамка 2007-2013 през 2015 г. и на забавения старт на разходите под новия програмен период 2014-2020. Това показва в каква голяма степен инвестициите в България са пряко зависими от европейското финансиране.
Ангажиментът на правителството да удвои заплатите на учителите за периода 2017-2021 се оценява на 1.4 милиарда лева, еквивалентен на 1.4% от БВП за 2017 г., по данни на МВФ.
България обичайно инвестира малко в предучилищното и началното образование - области, които са ключови за равен старт в живота. През 2016 г. разходите в тези образователни степени са равни на 0.7% от БВП, по-малко от половината на средните за ЕС 1.5%. Те представляват 23.1% от общата сума на разходите на държавното управление за образование, сравнено със средните 31.7% за ЕС.
Скорошни изследвания показват, че голяма част от днешните неравенства в доходите в ЕС се обясняват с неравенства във възможностите, които от своя страна са тясно свързани с това колко страните инвестират в предучилищното и ранното образование. Неравенствата в доходите в България са сред най-големите в ЕС и влиянието на социално-икономическия статус на родителите върху постиженията на учениците е много силно.
Изследванията на Световната банка показват, че отношението между неравенствата и икономическия растеж е в голяма степен негативно чрез отрицателното въздействие, което неравните възможности оказват върху човешкия капитал. За сравнение, процентът от БВП, който се инвестира в средно и по-високо образование в България, е сходен и дори равен с този за ЕС – съответно 1.7% и 0.7%.
Българският доклад ще бъде публикуван и представен у нас през месец ноември.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.