Либия с тежко обвинение към България и още по-тежки заплахи

Либия с тежко обвинение към България и още по-тежки заплахи

Либия обвини България в пираство и обяви, че като ответна мярка ще задържа всеки български кораб в либийски води, както и всеки кораб, в който българска фирма има участие. Мерките са в отговор на действия, предприети от българските власти спрямо либийския танкер „Бадр“, който е бил задържан в Бургас по искане на българска фирма и в продължение на две години е бил предмет на спор между компанията и либийските власти, предаде БНР.

Началото на историята датира от ноември 2017 г., когато либийският танкер е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия, пояснява за националното радио журналистът от в. "24 часа" Георги Милков, който разполага с документи по случая и провежда собствено разследване.

"Бадр" е задържан на бургаското пристанище по искане на компанията "Булгаргеомин" , която посочва като претенция неуредени стари плащания. Две години стои на пристанище Бургас, докато в края на декември миналата година след редица решения на Бургаския окръжен съд и последващи инстанции, корабът е предаден в полза на българската компания, разказва БНР.

На 21 декември "Морска администрация" и "Гранична полиция" съдействат на представители на българската компания да се качат на кораба с частен съдебен изпълнител и да свалят знамето на Либия. Екипажът от индийци и либийски капитан са изпратени към Либия. На 2 януари тази година обаче, Върховният административен съд отсъжда, че претенциите на българската компания към либийския танкер са неоснователни, от което следва.

Когато представителите на "Булгаргеомин" се качват на 21 декември на кораба, те представят разрешително и удостоверение от консула на Панама в Пирея, в което се посочва, че този кораб ще пътува под Панамски флаг. Още на 21 и на 27 декември "Морска администрация" се обажда на консула и той потвърждава автентичността на документите. По сведения на местни медии, танкерът сменя не само флага, но и името си и наречен вече BDIN, отплава под чуждо командване от пристанището.

В същото време обаче, паралелно в МВнР започват да пристигат една след друга протестни ноти от Либия, в които се посочва, че предаването на кораба в ръцете на българската компания е неправомерно и още на 23 декември Морската администрация на Либия издава заповед всички български кораби в либийски пристанища да бъдат задържани. Междувременно в МВнР е получена и вербална нота от Консулството на Панама в Пирея, в което се посочва, че документите на представителите на българската компания са фалшиви и анулирани. От цялата кореспонденция става ясно, че въпросните представители са...украинци. Самоличността им и връзката им с българската компания "Булгаргеомин" на този етап е неясна. Докато се развива цялата тази суматоха, корабът напуска пристанище Бургас и се рее някъде в Черно море.

Заради цялата тази история Либия в момента ни обвинява в пиратство, обясни Милков в предаването „12+3“ по „Хоризонт“. Той уточни, че в МВнР знаят за случая от самото му начало, тъй като либийската страна ги е информирала непрекъснато с ноти. Ведомството ни е сезирало всички институции у нас, които имат отношение към казуса  - „Гранична полиция“, „Морска администрация“, Министерството на транспорта и Министерството на правосъдието, Върховната касационна прокуратура, Инспектората на ВСС и Инспектората към министъра на правосъдието, който следи работата на частните съдебни изпълнители, допълни журналистът.

„Всъщност тук най-големият проблем е, че има две решения на български съдилища. Първото е от 21 декември 2018 година на Бургаски окръжен съд, който отменя постановлението на частния съдебен изпълнител като незаконно. Второто е дошло чак след отплаването на кораба – на 2 януари Върховният административен съд е отменил всички предишни решения от първа инстанция на Бургаския административен съд и е постановил корабът да бъде освободен“, каза Милков.

Принудителната смяна на флага се тълкува като посегателство срещу националния суверенитет на Либия и това ѝ дава право да сезира Съвета за сигурност на ООН, обясни той.  

„Самият кораб е напуснал българските териториални води и кръстосва из Черно море, но не е влизал в пристанище, защото ще бъде арестуван навсякъде, дори и да се върне в България. Плавателният съд е застрахован при голяма световна компания „която със сигурност няма да остави нещата така“, допълни Милков.

Специален пратеник на либийския премиер - либийски посланик в Германия до 2012 г., е в София заради казуса. Известно е, че той е поискал среща с президента.

„Това вероятно е последен опит на либийците да намерят общ език с българската държава. Единственото, което искат, е българските власти да приложат закона, защото българските съдилища са се произнесли в тяхна полза, да съдействат за връщането на танкера и да предприемат наказателно преследване срещу замесените в този безпрецедентен за морското и международно право случай“, каза Георги Милков.

Проверка на адреса, посочен като седалище на "Булгаргеомин" от страна на БНТ установява, че там няма такава компания.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ