Парламентът подкрепи единодушно исканията на превозвачите

Парламентът подкрепи единодушно исканията на превозвачите

Рядко срещано единодушие демонстрираха депутатите от различните политически сили днес. Всички парламентарни групи подкрепиха решение, с което бе възложено на Министерски съвет да обсъди законодателния пакет за мобилност на Европейската комисия и да приеме недвусмислена позиция в подкрепа на исканията на българските превозвачи и в защита на техните и тези на българските граждани права и интереси.

Заради законодателния пакет, станал известен като проекта "Макрон" превозвачите стягат мащабен протест в София в дните на срещата на върха ЕС-Западни Балкани. Те се заканиха да докарат тежкотоварни камиони и автобуси пред НДК и резиденция "Бояна". По-рано през седмицата, на среща с премиера Борисов, превозвачите настояха да отпаднат четири пункта от проекта "Макрон". Те не са съгласни с изискването шофьорите от международни превози да се връщат на всеки 3-4 седмици в родината си,  съз заложеното ограничение на каботажните превози, с  изскването да се спи в хотел без да има охраняеми паркинги за камиони и след 3-я ден в една държава да се плаща като командировка минималната работна заплата на мястото, където се намират

Превозвачи се заканват да изкарат камиони и автобуси пред НДК

Българските депутати отчитат позициите на транспортните браншови организации в редица страни-членки и възможността от нарастване на разходите на българските превозвачи от предлаганите законодателни промени, с които ще бъде застрашена конкурентоспособността им.
Включването на международния транспорт и каботажа в обхвата на законодателството за "командированите работници" не е обосновано и би имало силно негативно влияние върху транспортния сектор в Централна и Източна Европа, както и отражение върху цялата европейска икономика. Голяма част от малките и средни предприятия ще бъдат изтласкани и пазарът ще бъде резервиран само за големи и крупни превозвачи, посочват българските парламентаристи, пише в гласуваното днес в парламента решение.

Задължението за ползване на редовната седмична почивка извън превозното средство ще принуждава шофьорите да оставят товара си, за който са лично отговорни и ще им коства допълнителни разходи. Изискването за завръщане на водача "у дома" на всеки три седмици също поставя превозвачите пред сериозно предизвикателство. Предприятията ще бъдат принудени да предоставят допълнителен транспорт на служителите си, за да се върнат в страната, което би довело до сериозни разходи и намаляване на гъвкавостта на разпределението на работните часове и часовете за почивка, се казва още в решението.

Заместник-председателят на ПГ на "Обединени патриоти" Искрен Веселинов приветства това завидно единство в българския парламент, което застава зад интересите на българските превозвачи, предаде БТА. "Каква е целта на т.нар. проект "Макрон" - да принудят нашите шофьори - над 100 хиляди човека, да прекратят дейността си с база България и да отидат да работят в големите западни фирми, които са неконкурентни на нашите, т.е. с административен подход да смачкат бизнес с широки мащаби за Източна Европа", посочи той. Ако този пакет все пак мине, да задължим европейските търговски вериги един път месечно да си пренасят цялата стокова наличност до родината майка и да я връщат обратно, предложи той.
Георги Свиленски /"БСП за България"/ благодари на колегите си от всички парламентарни групи за подкрепата и отбеляза, че това решение задължава правителството да излезе с позиция в защита на българските превозвачи, каквато до този момент липсва. Той посочи, че по първия пакет за мобилност за товарните превози се върви към финализиране и там битката в защита на националния интерес ще бъде сложна, но по втория за автобусните превози сега е времето българското правителство да вземе позиция и да се знае, че България не подкрепя този тип намеса в икономическите отношения.
Станислав Иванов /ГЕРБ/ посочи, че около 7 000 български превозвачи са с под 10 камиона, а 8 000 имат над 10 камиона, така че около 16 000 превозвача ще бъдат лишени от правото да оперират на европейския пазар. Иванов коментира още, че автобусните превозвачи са около 1 600, на които, по същия начин с втория пакет мерки, ще им бъде отнето правото да работят в ЕС. Затова днес излизаме с ясното решение, че трябва да се борим да бъде премахната тази мярка и да бъдат поставени българските превозвачи да работят на конкурентен принцип, както всички останали, заяви Иванов.
Йордан Цонев изрази задоволство, че има консенсус по тази тема, защото, по думите му, въпросният законодателен проект на ЕК няма нищо общо с европейските практики, нито с договора за ЕС. Това е едно от тези решения, които създават проблеми в ЕС и са в основата на Брекзит - решения, които са в полза на една или друга страна и против нормалната, реалната конкуренция, коментира той. Може би трябва да припомним на нашите европейски партньори, че цената на труда е също конкуретно условие в бизнеса и ако на тях цената на труда на българските превозвачи им се вижда ниска, това е проблем на конкурентоспособността и със законодателни актове не бива да се намесваме там, където действа пазара, добави той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ