Без служебни бележки и излишни такси в административното обслужване, предложи Томислав Дончев
След като на чиновниците бе забранено да искат свидетелството за съдимост, ще отпадне и изискването гражданите да вадят и предоставят бележки за платени (или неплатени) данъци. Тази стъпка в административното обслужване предлага вицепремиерът Томислав Дончев, става ясно от публикувани за обществено обсъждане промени в Административнопроцесуалния кодекс и още 142 закона, предава 24 часа.
Както държавните власти, така и другите задължени да изискват информация за чисто данъчно досие - нотариуси и банки, ще си я набавят служебно от Министерството на финансите, предвижда предложената промяна в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Това важи както за задължения към НАП, така и за местни данъци и такси, например при прехвърляне на жилище. Вместо гражданите да разнасят бележки между гишетата, Министерството на финансите ще е централен администратор на данъчната информация и ще дава справките на другите ведомства или частни институции.
В същото време нотариусите вече ще са задължени да изповядват сделки само след като са направили служебна проверка за липсата на данъчна тежест върху имота.
За издаване на бележка за липса на данъчни задължения от Националната агенция за приходите в момента не се изисква такса. Общините, които издават удостоверения за местните данъци и такси -например за данък кола или върху недвижимите имоти, обаче таксуват гражданите и бизнеса за тези удостоверения. Цената в различните общини в страната варира от 5 до 20 лв. на бележка в зависимост от това дали става въпрос за обикновена, бърза или спешна услуга.
Министерският съвет ще създаде специална наредба, в която ще опише точно какви услуги за гражданите и бизнеса извършват общините. Така ще се уеднаквят практиките в различните населени места и ще се пореже възможността местните власти да създават сами административни услуги, за които после да събират такси. Наредбата ще определя и какви точно разходи за извършване на услугата общините могат да си калкулират в цената. Това трябва да доведе до намаляване на повечето такси за услуги, надяват се от правителството.
При наследяване на имот хората вече няма да са длъжни да подават декларация в данъчното, предвижда друго предложение от екипа на вицепремиера Томислав Дончев. От началото на 2019 г. и купувачите на имоти бяха освободени от подаване на декларация пред данъчните. За всяко прехвърляне на имот - възмездно или безвъзмездно, вече Агенцията по вписванията служебно ще подава информация към данъчните.
Отново по служебен път данъчните ще си набавят информация за изчисляване на налога на новопостроени сгради, вместо да товарят бизнеса със задължение да им ги предоставя.
Отпада и задължението да се подава декларация пред данъчните при придобиване на автомобил по наследство. При бракуване на моторно превозно средство и снемането му от регистрация също няма да се подава декларация. До момента тези административни облекчения важаха единствено при закупуването на кола.
Собствениците на кучета вече ще са освободени от задължението да ги декларират пред общината в 3-месечен срок от придобиването им. За целта обаче животното ще трябва да има издаден ветеринарен паспорт с нанесени в него ваксинации и обезпаразитяване. Всеки месец ветеринарните лекари докладват за новорегистрираните при тях животни в общинските дирекции по безопасност на храните и няма нужда стопаните да подават декларации пред местните власти, мотивират се промяната.
Отменя се и задължението за предоставяне пред чиновниците на бележки за платена такса за извършване на услуга, ако тя е електронна и плащането е станало по интернет.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.