На война с пластмасовите сламки

На война с пластмасовите сламки

След торбичките, пластмасовите сламки станаха "черната овца" за защитниците на околната среда. Страни като Великобритания и гиганти като McDonald's обмислят да ги забранят с риск да засегнат производителите на пластмасови изделия.

Според изследване на американското списание "Сайънс" годишно 8 милиона тона пластмасови отпадъци се изхвърлят в океаните на планетата, което се равнява на 250 килограма в секунда.

Сред тях пластмасовите сламки заемат значително място. А защитниците на околната среда по цял свят не се затрудняват да покажат нагледно вредното им въздействие върху морската фауна.

Във видео, което се разпространява в социалните мрежи, двама биолози в продължение на няколко минути вадят пластмасови сламки, заклещили се в носа на морска костенурка в Коста Рика.

"Сламките се сервират автоматично с чашите в баровете. И те са прекалено малки, за да се рециклират, минават през всички филтри", с горчивина коментира пред АФП Ясмин Ел Котни, съоснователка на "Не на сламките" ("Bas les Pailles"), която публикува петиция на сайта change.org с искане те да бъдат забранени във Франция.

Добрият ученик Великобритания

В законодателната сфера напредъкът продължава да е твърде скромен. В края на май Европейската комисия предложи да бъдат забранени клечките за уши, пластмасовите прибори за хранене, чинии, сламки, коктейлни бъркалки и пластмасовите пръчки за балони, налагайки тези стоки да бъдат произвеждани от по-трайни материали. Мярката обаче трябва да бъде обсъдена от страните членки и от Европарламента.

Великобритания пък обяви през април, че иска да забрани сламките, клечките за уши от пластмаса още в края на годината. Засега Франция планира да забрани пластмасовите прибори и съдове за хранене и клечките за уши в перспективата на 2020 година, но пластмасовите сламки, са "големите забравени", според г-жа Ел Котни, която допълва, че не среща готовност за дискусия. "Неразбираема е липсата на отговори на френското правителство".

Френският Сенат обсъжда варианта да ги допълни към списъка на забранените продукти, но подобни поправки вече бяха отхвърлени от Националното събрание.

Биоразградими сламки

Някои компании не чакаха да действат по принуда. Гигантът в бързото хранене McDonald's изпробва от средата на юни две алтернативи на пластмасовите сламки: биоразградими сламки и специално приспособени чаши. "Трябва да се види кое решение ще приложат, защото ако става дума един пластмасов предмет да се замени с друг . . .", коментира Ясмин Ел Котни.
Хотелиерската верига Hilton обяви, че спира да използва 5 милиона пластмасови сламки и 20 милиона пластмасови бутилки, които досега всяка година се сервираха в нейните 650 обекта.

Веригата Franprix се присъедини към тази тенденция: след 1 януари 2019 година в нейните супермаркети вече няма да могат да се намерят пластмасови сламки. Алтернативи има - биоразградимите сламки или направените от биопластмаса, получена от царевица, които обаче са два пъти по-скъпи и вече се сервират в Рalace Monte-Carlo - 5-звезден хотел в Монако. Сурови хранителни пасти, сламки от бамбук или сламки, които могат да се ядат с 8 аромата: идеи как да бъдат заменени пластмасовите сламки не липсват.

Сред производителите на пластмасови изделия тази война срещу сламките, която се задава, поражда безпокойство.
"Това не е много добър знак. Но тези големи марки имат и проблеми с имиджа и те трябва освен това да се опитат да намерят начини да отговарят на очакванията на обществото", коментира Ерве Мийе, директор по техническите въпроси и регламента на Европейската федерация на производителите на пластмасови изделия PlasticsEurope, признавайки, че има "движение" сред общественото мнение, което е "извън регламента".
"Проблемът не е нов и той е реален, така че очевидно трябва да се намерят алтернативи. Работи се по въпроса от месеци, но е много сложно нещата да се случат от днес за утре", посочва Пиер Соайе, генерален директор на Soyez, европейския лидер в производството на сламки.
"Това е подходящият момент за намирането на алтернатива, но днес ме тревожи бъдещето на моите работници", продължи той, изразявайки опасение, че това развитие ще се отрази върху резултатите на компанията още идната година. Компанията Soyez, която работи във Франция, има персонал от 80 души и оборот от 10,5 милиона евро

Пиер Донадьо, Франс прес/БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ