Потребителският климат в ЕС се подобрява девета година подред

Потребителският климат в ЕС се подобрява девета година подред

Позитивното настроение сред европейските потребители продължава и през първата четвърт на 2017 г. След като най-високото ниво от януари 2008 г. насам беше отбелязано през декември 2016 г., през януари т.г. потребителският климат за 28-те държави от ЕС се е подобрил с още 2 пункта до 19,9 пункта и най-накрая се задържа на 18,9 през март. Това са част от резултатите на проучването на GfK за потребителския климат в Европа за първата четвърт на 2017 г.

Големи разлики между отделните държави се наблюдават в очакванията по отношение на доходите и потребителските награси. Те допринасят за разграничаване на различните икономически тенденции и характеризират ситуацията на пазара на труда. Преобладаващите теми на паневропейско ниво като Брекзит, подсилването на националистическите партии, новото правителство на САЩ и войната в Сирия, не повлияват еднакво динамиката на индивидуалните показатели на различните държа-ви.

България следва откроилата се обща тендеция с подобряване на потребителското настроение в сравнение с предходната година, отчита анализът на GfK. Икономическите очаквания на българските потребители за първите два месеца от годината са достигнали пик за последните години, но през март отново са спаднали до негативни  нива от -2,3 пункта. Очевидно българският потребител все още не може да предположи колко дълго ще продължи икономическият растеж, наблюдаван през последните години. Въпреки това в края на тримесечието показателят отчете 3,5 пункта подобрение в сравнение с предходната година.

Възходящите икономически резултати и стабилният спад на безработицата имат положително влияние върху очакванията на населението по отношение на доходите. От 26,1 пункта през февруари 2017, което е най-високото ниво от юни 2005 г. насам, показателят спадна до все още високите 18,4 пункта в края на тримесечието. За сравнение, в края на март 2016 г. очакванията по отношение на доходите бяха на 3,9 пункта.

Сходна тенденция се наблюдава и при склонността за пазаруване при българския потребител, която губи няколко пункта след силния старт на годината и в края на тримесечието е на ниво 14,3 пункта. В сравнение с предходната година това представлява сериозно подобрение от над 13 пункта.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ