Потребителският климат в ЕС се подобрява девета година подред

Позитивното настроение сред европейските потребители продължава и през първата четвърт на 2017 г. След като най-високото ниво от януари 2008 г. насам беше отбелязано през декември 2016 г., през януари т.г. потребителският климат за 28-те държави от ЕС се е подобрил с още 2 пункта до 19,9 пункта и най-накрая се задържа на 18,9 през март. Това са част от резултатите на проучването на GfK за потребителския климат в Европа за първата четвърт на 2017 г.
Големи разлики между отделните държави се наблюдават в очакванията по отношение на доходите и потребителските награси. Те допринасят за разграничаване на различните икономически тенденции и характеризират ситуацията на пазара на труда. Преобладаващите теми на паневропейско ниво като Брекзит, подсилването на националистическите партии, новото правителство на САЩ и войната в Сирия, не повлияват еднакво динамиката на индивидуалните показатели на различните държа-ви.
България следва откроилата се обща тендеция с подобряване на потребителското настроение в сравнение с предходната година, отчита анализът на GfK. Икономическите очаквания на българските потребители за първите два месеца от годината са достигнали пик за последните години, но през март отново са спаднали до негативни нива от -2,3 пункта. Очевидно българският потребител все още не може да предположи колко дълго ще продължи икономическият растеж, наблюдаван през последните години. Въпреки това в края на тримесечието показателят отчете 3,5 пункта подобрение в сравнение с предходната година.
Възходящите икономически резултати и стабилният спад на безработицата имат положително влияние върху очакванията на населението по отношение на доходите. От 26,1 пункта през февруари 2017, което е най-високото ниво от юни 2005 г. насам, показателят спадна до все още високите 18,4 пункта в края на тримесечието. За сравнение, в края на март 2016 г. очакванията по отношение на доходите бяха на 3,9 пункта.
Сходна тенденция се наблюдава и при склонността за пазаруване при българския потребител, която губи няколко пункта след силния старт на годината и в края на тримесечието е на ниво 14,3 пункта. В сравнение с предходната година това представлява сериозно подобрение от над 13 пункта.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
"Преговорите не водят до никъде": Тръмп заплаши ЕС с 50% мита от 1 юни
ЕС |САЩ спират да секат монети от един цент заради ниско търсене и икономии
Финанси |Индия пуска фирми от САЩ в защитения си пазар на държавни поръчки
Икономика |Културни кодове: Изабел Рио Ново за „Парижка улица в дъждовен ден“ и силата на изкуството
България |Нова услуга прави ERP системите по-достъпни за малкия и средния бизнес
Компании | Advertorial |Властта в Северна Корея започна арести заради инцидент на церемония с нов военен кораб
Свят |Администрацията на Тръмп блокира приема на чуждестранни студенти в Харвардският университет
Свят |Ердоган няма намерение да се кандидатира отново за президент
Свят |„Тихото напускане“ е знак за провал в лидерството
Лидерство |Управляващите в Хърватия обсъждат въвеждане на задължителна военна служба
Свят |Гърция започва изграждане на водородопровод към България
Енергетика |САЩ обявяват старт на програма за „златни карти“ срещу 5 млн. долара през следващите дни
Бизнес |Времето: Топло, но със следобедни валежи
България |

Коментари
Няма въведени кометари.