Европарламентът изчисли - ЕС губи 13,7% от данъците на технологичните компании

Европарламентът изчисли - ЕС губи 13,7% от данъците на технологичните компании

Европейският парламент смята, че Европейският съюз (ЕС) губи 13,7% от данъците на технологичните компании. Причината според ЕП е в това, че цифровите компании се облагат с ефективна данъчна ставка от 9,5% в сравнение с 23,2% данък за традиционните бизнес модели. Това посочва ЕП в последния си доклад за прилагането на данъка върху цифровите услуги (ISD), известен като Google ставка, пише eleconomista.es

Според документа, "многобройни мултинационални компании, специализирани в цифрови услуги, продължават да генерират печалба въпреки общата рецесия, тя генерира широко търсене от страна на обществеността и от самите компании, за да гарантира равни условия и справедлив принос за социално и икономическо възстановяване". 

Европейският парламент отново насърчава създаването на Google ставка на европейско ниво и иска да постигне международен консенсус за прилагането й. Както ElEconomista посочи в събота, фискалният проект на президента на САЩ Джо Байдън ускорява създаването на този данък върху технологиите. Планът има подкрепата на големите американски компании. Chamber of Progress, американското лоби, създадено от Amazon, Facebook, Twitter, Uber, Lime, Grubhub или Google, защити на 15 април необходимостта този данък да финансиране на инфраструктурния план на президента Байдън. 

"Настоящите международни данъчни режими са разработени през ХХ век, базирани на критериите за физическото присъствие на компанията и този на капитала и доходите, което позволява да се дефинира ясна и сигурна фискална връзка. Дигиталната икономика се превръща в собствена икономика, което изисква да имаме подготвена данъчна система за този нов сценарий, който сериозно засяга дигиталната дейност на компаниите, дори когато те нямат физическо присъствие. Това ще наложи да се намери многостранни решения за реформиране на настоящата данъчна система, за да се гарантира, че цифровата икономика допринася за плащането на данъци, а нейното данъчно облагане позволява справедливото разпределение на стойността в страните, в които е създадена", казва Франсиско Перес Бес, партньор по цифрово право в Ecix Group. 

Предвид невъзможността на Европейския парламент да наложи данъка през 2018 г., някои държави-членки, включително Испания, решиха едностранно да въведат данъка. Ситуацията предизвика напрежение в администрацията на тогавашния президент на САЩ Доналд Тръмп и доведе до увеличаване на международните търговски съдебни спорове, засягащи както цифрови, така и недигитални компании в рамките на единния пазар. 

Препоръките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която парализира създаването на този "глобален" данък до тази година, трябваше да изчакат международен консенсус. Ангел Гурия, генерален секретар на организацията, увери, че без глобално решение съществува "реален риск" страните да предприемат мерки "без координация и едностранно", както направи Испания. Според Гурия това е "провал, който би застрашил фискалните войни да прераснат в търговски войни в момент, когато глобалната икономика страда много". 

С Джо Байдън начело на САЩ, Европейският парламент възобновява процеса. Понастоящем европейската стратегия включва препоръките на ОИСР и се ангажира с политически диалог на високо ниво, който позволява прилагането на координирани решения за облагане на цифровата икономика и който е в съответствие с общите принципи на правото на Съюза и позволява лоялна конкуренция. За тези цели Европейската комисия се ангажира да подготви законодателно предложение за европейски цифров данък преди юни 2021 г. И въпреки че въздействието на Covid-19 може да забави представянето му, цифровото данъчно облагане остава в дневния ред на ЕС. 

Според изчисленията на ОИСР, предложението ще увеличи приходите от корпоративен данък в световен мащаб между 50 и 80 млрд. долара (42,2 и 67,6 млрд. евро). Ако се вземе предвид съвместният ефект на предложенията с паралелен фискален план на САЩ, данъчните приходи могат да се увеличат до 100 млрд. долара (84,5 млрд. евро) годишно. 

Регламентите в Испания, публикувани в държавен вестник, установяват, че ставката на Google ще облага с данък компаниите с общ годишен доход от поне 750 милиона евро и с доходи в Испания над 3 милиона евро, насочени към онлайн рекламни услуги, онлайн посредничество и продажба на данни, генерирани от информация, предоставена от потребителя по време на тяхната дейност или продажба на метаданни. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ