ИНОВАЦИИ ПО ВРЕМЕ НА КРИЗА – ЗАДАЧА С МНОГО НЕИЗВЕСТНИ

ИНОВАЦИИ ПО ВРЕМЕ НА КРИЗА – ЗАДАЧА С МНОГО НЕИЗВЕСТНИ

Кризите са точното време за иновации. Около това твърдение се обединиха участниците в третия панел „Иновации по време на криза” – част от четвъртия поред форум „Отговорни производители”, иницииран от списание „Мениджър”.

Действията носят промяната – това е виждането на Kaufland България, заяви в началото му Гергана Димитрова, мениджър „Корпоративни комуникации“. Ритейл веригата си поставя за цел до 2025 г. да се превърне в „климатично неутрална компания”. С други думи да сведе негативния ефект от дейността си до минимум, да намали с над 80% оперативните емисии, в съответствие с Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето на климата с градус и половина, като стимулира доставчиците си за същото отговорно поведение.  

Димитрова представи и някои ключови проекти, които вече се изпълняват в отговор на изброените цели. Единият е внедряването от няколко години на т.нар. зелена касетка за плодове и зеленчуци от рециклируема пластмасата. „Използването ѝ от нашия логистичен център доведе до спестяването на 1135 т вредни емисии само през 2020 г.”, обяви Димитрова.  

Освен стратегия за ограничаване на пластмасата за еднократна употреба, Kaufland България разширява мрежата от станции за зареждане на електромобили. „Те вече са 14 в страната, като през тази година още три наши обекта ще бъдат оборудвани с такива съоръжения.  Инвестицията за всяка от тях е от порядъка на 80 000 лв. Те доставят 60 000 киловатчаса енергия месечно, необходими за изминаването на 300 000 км, което пък от своя страна спестява 45 т вредни емисии”, обясни мениджърът от веригата.

По думите ѝ от края на 2021 г.  компанията инсталира фотоволтаични съоръжения в редица свои обекти, като по този начин задоволява част от собствените си енергийни нужди и така спестява около 440 т вредни емисии годишно. „От края на март компанията ползва само зелена енергия в обектите, административната сграда и логистичните центрове. 95% от товарните ни автомобили са на СNG-газ, който е по-щадящ към природата”, допълва Димитрова. И добавя, че от 2018 г. са внедрени иновации за енергийна ефективност, които са спестили 3800 т вредни емисии.

Сдружение „Храни и напитки-България” се присъедини към инициативата „Пластик пакт България”, част от едноименната световната мрежа, разпространена в Европа, Съединените щати и Южна Африка. Основната цел е намаляване отпадъците от пластмасови опаковки и оползотворяването на пластмасата като суровина в кръговата икономика на България. Това обяви Яна Иванова, изпълнителен директор на организацията. „Поставихме си амбициозната цел до 2025 г. да се идентифицират и да се извадят от употреба всички негодни за рециклиране опаковки”, изтъкна тя по време на форума.

Глобалното производство на пластмаса се е увеличило драстично от 1950 г. Ако тогава то е било 2 млн. т годишно, сега е 380 млн. тона. Прогнозата е, че това количество ще се удвои през 2035 г., а до 2050 г. ще нарасне 4 пъти. Целта, която си поставя инициативата, е към 2025 г. рециклирането на опаковките да достигне 65%, като обхване  50% е от пластмасата. Към 2030 г. тези проценти трябва да станат - съответно 70 и 55 на сто, посочи специалистът.

По време на форума Иванова призова за намаляване на ДДС за храните. „От това производителите няма да спечелят, но ще позволи храненето на българина да бъде по-полезно. За съжаление самият той сега се  самоограничава, като купува по-некачествени продукти, но това ще се промени, ако цените са по-достъпни”, смята лидерът на „Храни и напитки-България”.

ББР се опитва да обхване сегмент, който среща определени трудности да достигне до финансиране от други търговски банки. Така Владимир Георгиев, изпълнителен директор на Българска банка за развитие, определи мисията на институцията. „Предлагаме различни структурирани кредити и продукти за кредитополучатели, които са жизнеспособни, но имат някакъв вид затруднение – било то че са на загуба, просрочие по кредит в друга търговска банка или към държавата”, уточни банкерът .

За пример той посочи програмата за изграждането на фотоволтаични централи до 1 мегават за нуждите на бизнеса. Кредитният продукт е в отговор на растящото притеснение на компаниите от стойностите на електроенергията у нас и в Европа, и повишаващото се търсене. Банката осигурява до 95% от необходимото финансиране, да останалите 5 на сто са самоучастие, като срокът за погсяване е 15 години, изтъкна Георгиев. Банката подкрепя с ликвидни средства и розопроизводителите, като изискванията за обезпеченост са минимални, в т.ч. розово масло, а финансирането за ликвидни средства е до един милион лева.

„Българският бизнес е готов за иновации. Когато има проблем в производството, той търси решение. Роботизацията е основен инструмент за повишаване ефективността, особено по време на криза”, категоричен е Пламен Пенев, изпълнителен директор на SimLogic. Според него индустриалната автоматизация е естественият ход за онези български компании, които искат да повишат ефективността и конкурентоспособността си на пазара.”Българските компании все по-често се обръщат към нас за роботизацията на техните производства – навсякъде, където има необходимост да се повиши ефективността и производителността, особено по време на криза, когато няма кадри. Много грешно е обаче да се мисли, че механичната смяна на един човек с машина дава добър резултат”, казва предприемачът.

Ексклузивен партньор на форума е: Кауфланд България

Четвърти годишен форум „Отговорни производители се провежда с подкрепата на: Българска банка за развитиеКенарСдружение „Храни и напитки България“

Медийни партньори: Българска национална телевизияdir.bgBloombergTVdnes.bg

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ