Пазарът на P2P лендинга гради своите златни стандарти

Пазарът на P2P лендинга гради своите златни стандарти

Пазарът на P2P лендинга гради своите златни стандарти

Ключовият фактор за успешно инвестиране е голямата диверсификация, съветва Ивайло Иванов, CEO на iuvo и член на Борда на директорите на Българската финтех асоциация

- Каква беше за iuvo 2020 г.? Как се отрази на инвеститорското поведение кризата с Covid-19?

- Предизвикателна. С разрастването на пандемията проследихме първоначално намаляване на активността на клиентите. Много хора предпочетоха да видят как ще се развие кризата, преди да продължат да инвестират. Редица големи платформи наблюдаваха отлив на инвеститорите от средно 50%. При нас той се движеше около 25–30%, като не изпитахме никакви проблеми с ликвидността. Повечето от изтеглените средства бяха обратно инвестирани в iuvo след края на извънредното положение и през май отбелязахме 85% ръст спрямо април. Мога смело да заявя, че се справихме с кризата по-добре от редица наши и по-големи конкуренти. Което показва и степента на доверие в платформата, и стандарта на услугата, които сме наложили.

- Носят ли P2P активите доходност в условия на криза?

- P2P инвестициите са директно свързани с реалната икономика и поради това не са жертва на волатилността, която е характерна за капиталовите пазари. Също така лихвеният процент и погасителните планове са фиксирани за целия договор на кредита и промени по тях се случват само за най-засегнати от кризата браншове, което при една добра диверсификация на инвестициите няма да окаже твърде голям ефект върху доходността. От тази гледна точка P2P инвестициите са идеалният актив за хеджиране на риска по време на несигурни времена.

- Какво портфолио от активи бихте препоръчали на инвеститорите за 2021 г.?

- Няма да се уморя да повтарям, че ключовият фактор за успешно инвестиране е голямата диверсификация. Препоръчвам на инвеститорите да изберат няколко типа активи в различни сектори на икономиката – дългови активи, акции на международни пазари, взаимни фондове на българския или на международните пазари. Другият ми съвет е да гледат дългосрочно – с хоризонт поне 3–5 години. Краткосрочното инвестиране и опити да се уцели вдигане или спад на пазара водят до загуби в 80–90% от случаите. Съветваме всички наши клиенти да използват опцията за автоматично инвестиране. С правилен подход и съдействие от наша страна резултатите могат да надвишат средната доходност на платформата. Екипът ни е винаги на разположение по телефон, чат или имейл, за да отговори на всички въпроси и да посъветва потребителите как да подходят. Във време, в което клиентите все по-често са обслужвани от чат ботове и робосъветници, ние се стремим да предлагаме истински мениджмънт на портфолиата им и помощ в реално време.

- Инициирате диалог с други платформи за въвеждане на добри практики на пазара на P2P лендинга. Какво налага това?

- Целта ни е да наложим стандартизирани изисквания към кредитирането чрез crowdlending, които да се съблюдават от всички платформи. С тази инициатива ще помогнем на настоящите и бъдещите инвеститори в нашия клас активи да разпознават качествените участници на пазара и да разпределят инвестициите си правилно. Последните месеци показаха, че пазарът има нужда от това. Продуктът ни се крепи на доверие и постоянно финансово ограмотяване на потребителите и ние заставаме с лицата и експертизата си в комуникацията с тях, като адресираме конкретните им нужди. Вече разговаряме с други големи компании в сектора. С Българската финтех асоциация, а чрез нея и с други европейски такива. Вярвам, че това ще бъде един успешен и дългосрочен ангажимент на бизнеса към инвеститорите.

- Какви трябва да са според вас „златните стандарти“ в P2P лендинга?

- Предлагаме поемането на повече лична отговорност на собствениците на оригинаторите, покритие на ключови финансови критерии, дефиниране на максимални обеми кредити за финансиране през платформата и през P2P сектора като цяло, задълбочен анализ на мениджмънта и репутационните рискове на кредитиращите компании, посещения на място и регулярен текущ мониторинг. И още много. Инвеститорите скоро ще видят предложенията ни в тяхната цялост в инициирания диалог с платформи, браншови организации и институции. Предлагаме и създаването на паневропейска, а защо не и трансконтинентална браншова асоциация за споделяне на информация между платформите.

- Кога и какви нови продукти могат да очакват клиентите на платформата?

- Услугата на iuvo придобива все по-голяма популярност и в същото време се утвърждава на пазара като спестовна алтернатива. Клиентската ни база се разширява към мейнстрийм потребители и през 2021 г. ще стартираме продукти, които да ги адресират – лесно и бързо стартиране, перфектно клиентско обслужване и ясна, предвидима доходност, в пъти по-висока от банковата. Освен това виждаме 2021 г. като година на финтех партньорствата. Екосистемата в България и региона се развива скоростно и достига до момент, в който може да предостави всички услуги на традиционното банкиране. Ние ще сме с водеща роля в този процес.

- В какво инвестирате лично вие?

- Следвайки правилата, които споменах по-горе, съм разпределил портфейла си в различни активи: P2P и взаимен фонд на българския пазар, като нискорискови инвестиции, среднорисков портфейл съм заделил за акции на международни пазари. Най-спекулативни инвестиции имам в няколко стартъп бизнес проекти с голям потенциал според мен.

- Каква ще бъде 2021 г. за P2P лендинг сектора?

- 2021 г. ще е година на възстановяване на растежа на инвестициите до нивата от началото на 2020 г. Клиентите видяха, че класът активи, който предлагаме, е устойчив на волатилност и преминава през кризата с нужната стабилност на доходността. Освен това предвиждам индустрията да стандартизира подхода си за рискова оценка на кредитиращите дружества, с които си партнира. Досега водещ критерий за избор на платформа от страна на всеки инвеститор бяха предлаганите лихвени нива. През 2020 г. се видя много ясно, че различните платформи имат различни нива на задълбоченост на своя дю дилиджънс процес и това направи разликата за реалното представяне на кредитите. На този фактор ще се обръща все по-голямо внимание от страна на инвеститорите.

Венцислав Савов. Текстът е от бр. 12/20 г. на сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ