Потребителския климат в ЕС на най-високо равнище от девет години насам

Потребителския климат в ЕС на най-високо равнище от девет години насам

При доверието на потребителите в Европа се наблюдава много положителен растеж през четвъртото тримесечие на 2016 г. Потребителският климат според GfK за 28-те държави от ЕС е нараснал с 5,6 пункта до 17,9 пункта през декември, най-високата му стойност от януари 2008 г. насам. През годината отделните показатели – икономически очаквания и очаквания относно доходите, и покупателна склонност – не са се развивали еднакво.

Темите, доминиращи заглавията в Европа през четвъртото тримесечие на 2016 г. бяха войната в Сирия, тероризмът в Европа, президентските избори в САЩ в края на ноември и непрекъснатият възход на националистическите партии и тенденции в практически всички европейски държави. Съвсем очевидно е, че всички тези отрицателни но-вини не са засегнали потребителите. Изглежда, че европейците стават все по-избирателни по отношение на това кои теми допускат да им влияят в ежедневието. В резултат на това показателите за икономически очаквания и очаквания за доходите, и за покупателната склонност не са засегнати в значителна степен от войната в Сирия, събитията в Турция, президентските избори в САЩ и текущата заплаха от тероризъм в Европа. Вместо това цифрите за икономическия растеж в отделните държави имат по-значима роля. В резултат на това според проучването на GfK потребителският климат за 28-те държави от ЕС е нараснал с 5,6 пункта до 17,9 пункта между септември и декември.

Очакванията по отношение на доходите са на най-високото си равнище от девет години насам в България

Българската икономика продължава своя растеж. За последната годи-на и половина брутният вътрешен продукт е нараствал с над три процента на тримесечие спрямо същото тримесечие на предходната година. Въпреки това изглежда, че населението остава твърде скептично относно това дали икономическият растеж ще продължи. Въпреки че икономическите очаквания непрекъснато нарастват от октомври 2014 г. насам, на само 0,9 пункта, показателят трудно достигаше положителни стойности през 2016 г. През ноември обаче той достигна 1,6 пункта, своето най-високо ниво от февруари 2011 г.

През четвъртото тримесечие на 2016 г. очакванията за доходите също нараснаха, достигайки 19,7 пункта до края на годината, най-високата стойност от 2007 г. (21,3 пункта). Това е със 7 пункта повече от колко-то през септември и съставлява увеличение с 15,8 пункта в сравнение с декември 2015 г.

Покупателната склонност сред българите също се е увеличила през 2016 г., нараствайки с цели 9 пункта през четвъртото тримесечие до 30,2 пункта през декември. Това е с 23,8 пункта повече в сравнение с предходната година и съставлява най-високата стойност от септември 2008 г. насам (45,9 пункта). Това може ясно да се обясни с ниското ниво на безработица, което според данни на Европейската комисия, остава 7,5 %, най-ниско от третото тримесечие на 2009 г. (7,1 %) на-сам. Повечето работни места означават по-сигурен доход за хората, което им дава повече увереност при планирането на големи и скъпи покупки.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ