Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Приходите в бюджета надхвърлили 39,6 млрд. през 2018 г.
Салдото по консолидираната фискална програма (КФП) е положително в размер на 137 млн. лв. през 2018 г. То се формира от излишък по националния бюджет в размер на 251,7 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 114,7 млн. лева.
Постъпилите приходи и помощи по КФП за 2018 г. са в размер на 39,646 млрд. лв., или 103,7% спрямо годишните разчети. Съпоставени с предходната година, данъчните и неданъчните приходи нарастват с 3,739 млрд. лв. (11,1 на сто), а постъпленията от помощи нарастват с 590,2 млн. лв. (38,8 на сто), посочват от МС.
Общата сума на данъчните постъпления, вкл. приходите от осигурителни вноски, възлиза на 32,236 млрд. лв., което представлява 103,5% спрямо планираните за годината данъчни приходи.
Приходите от преки данъци са в размер на 6,133 млрд. лв., или 106,5% спрямо предвидените в разчетите за годината, като спрямо предходната година нарастват с 488,5 млн. лева (8,7 на сто).
Постъпленията от мита са 226,2 млн. лв., или 119% спрямо разчета за годината.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 1,114 млрд. лв., или 101,4% изпълнение на годишните разчети.
Приходите от социални и здравноосигурителни вноски са в размер на 9,458 млрд. лв., което представлява 103,6% спрямо разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 13,1 на сто (1 093,0 млн. лева).
Неданъчните приходи са в размер на 5,3 млрд. лв., което представлява 112,7% спрямо годишните разчети.
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2018 г. възлизат на 39,509 млрд. лв. За сравнение разходите по КФП за 2017 г. бяха в размер на 34,471 млрд. лева. Номиналното нарастване се дължи както на по-високия размер на разходите по националния бюджет, така и на нарастването на разходите по сметките за средствата от Европейския съюз.
Ръстът на разходите по националния бюджет се дължи основно на по-високия размер на капиталовите разходи (основно свързани с изграждането на приоритетни инфраструктурни проекти, инвестиционни проекти в сферата на отбраната и др.), нарастване на здравноосигурителните и социалните плащания (базов ефект при разходите за пенсии от увеличението от юли 2017 г. и увеличението на две стъпки през 2017 г. на размера на минималната пенсия от юли и октомври, както и новото увеличение на пенсиите от юли 2018 г.), по-високите разходи за персонал основно поради увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал в системата на средното образование и др., нарастване на разходите за субсидии (основно свързани с промените в Закона за енергетиката от 01.07.2018 г., с които бе променен механизма на събиране на приходи и извършването на разходи към производителите на електроенергия чрез бюджета на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“) и други, докато по сметките за средства от ЕС нарастват основно капиталовите разходи.
Нелихвените разходи са в размер на 37,737 млрд. лв. Текущите нелихвени разходи за 2018 г. са в размер на 32,062 млрд. лв., капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 5,322 млрд. лева. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 54,1 млн. лева. Лихвените плащания са в размер на 688,2 млн. лв..
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена през 2018 г. от централния бюджет, възлиза на 1,083 млрд. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Размерът на фискалния резерв към 31.12.2018 г. е 9,4 млрд. лв., в т.ч. 9 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,4 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.