Ще я бъде ли валутата на Facebook?

Ще я бъде ли валутата на Facebook?

Ответната реакция, последвала миналогодишното представяне на цифровата валута на Facebook – Libra, може да бъде описана единствено като най-лошият кошмар на един директор. Правителствата и регулаторите по цял свят веднага заляха с критики новата цифрова валута, гледайки на нея като на заплаха за паричния суверенитет, финансовата стабилност и поверителността на данните. Колкото повече опитваше Марк Зукърбърг да убеди политиците в нейните качества, толкова повече той заприличваше на шеф на концерн за производство на цигари, който твърди, че цигарите не са вредни и не водят до пристрастяване. Той акцентира върху проблема на своята собствена презентация: „Разбирам, че не съм идеалният човек, който да представи това послание.“

Това обаче не отказа Зукърбърг от идеята за създаване на дигитална валута. Предвид склонността на шефа на Facebook да дава половинчати извинения, преди да се върне към правенето същите неща, за които се извинява, не е изненада, че той ще опита да даде нов старт на дигиталната валута на социалната мрежа следващата година, пише Лионел Лаурент за Блумбърг.

Този път обаче има няколко промени – Libra вече се казва Diem. Освен това, в опит да спечели на своя страна регулаторите, Facebook се отказа от идеята за създаване на една глобална валута. Вместо това целта е да се създаде синтетична дигитална валута, обвързана с традиционни валутни кошници с евро, долари и йени, подобно на Специалните права на тираж на Международния валутен фонд. Това означава, че конвертирането на долар или евро в Diem ще бъде едно към едно, елиминирайки волатилността в цените, характерна за биткойна. Facebook дори предлага на централните банки да използват блокчейна на Diem за емитирането на дигитални валути, подобно на Китай, които прави тестове на своя дигитален юан.

Този план показва, че Facebook се е насочил към създаването на нов електронен начин за разплащане, подобен на тези, предлагани от PayPal и Alibaba, вместо да преследва мечтите за валутна революция, на които разчитат привържениците на биткойн.

Дигитален долар, който може да бъде трансфериран навсякъде и по всяко време, звучи добре на теория и има потенциала да привлече много потребители (макар че на практика регулацията, а не технологията, е нещото, което забавя транзакциите при стандартните валути).

Според икономистът от ING Теунис Бросенс Diem може в крайна сметка да се превърне в най-обикновен електронен портфейл. Блокчен екпертът Дейвид Герард пък казва, че Diem е „Paypal, но на Facebook“.

Именно частта „на Facebook” е нещото, което трябва държи правителствата нащрек. Фирмите за електронни пари често започват като стартъпи, изполващи карти Visa. Facebook, заедно с WhatsApp и Instagram, представлява платформа с досег до 3 млрд. абонати. Ако всеки един от тези абонати генерира продажби за 6 долара, то Diem ще донесе на компанията на Зукърбърг поток от приходи в размер на 18 млрд. долара. След като по-рано този месец американските регулатори обвиниха Facebook в използване на монополната си позиция на пазара за социални мрежи за „задушване на конкуренцията“, може ли да се разчита, че компанията ще се държи етично на този нов пазар и няма да опита да смачка конкуренцията? Представете си какво би се случило, ако един ден рекламните договори на Facebook биват обвързани с Diem, или пък ако компанията злоупотреби с достъпа си до финансовите данни на своите клеинти.

Вероятно Diem ще се нуждае от изключително строга регулация, за да стане реалност. „Вълкът в овча кожа си остава вълк“, Така коментира смяната на името на валутата на Facebook германският финансов министър Олаф Шолц.

Може дори да се стигне дотам, че Facebook да кандидатства за лиценз за банкиране, нещо, което компанията на Зукърбърг определено не иска. Той със сигурност ще защитава позицията, че Diem е асоциация, независима от империята му за социални мрежи, но в действителност тя ще заприлича на „Потьомкинско село“, изпълнено с фирми за разплащани, неправителствени организации и фондове за рисков капитал. Няма истински банки и няма други технологични компании. Тези които се отказаха от Libra, като например PayPal, не се завърнаха за Diem.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ