Създай фирма по твоя размер и продавай от вкъщи

Създай фирма по твоя размер и продавай от вкъщи

BUSINESS BOOSTER е най-новата платформа в помощ на предприемачите. Разработена е от Българската банка за развитие в помощ на малките, средните и стартиращите предприятия. Предлага консултантски и финансови услуги, както и академия със съвети за реализацията на продукцията, посочва Живко Тодоров, инициатор на дигиталния проект и изпълнителен директор на банката

Как се роди идеята за дигиталната платформа BUSINESS BOOSTER?

- Още когато влязох в ББР като част от ръководството ù, установих колко трудно банката може да достига до клиентите си. Не разполагаме с клонова или агентска мрежа. Бизнесът в България не е само в столицата и трябваше да намерим адекватен начин да я „отворим“ за компаниите в цялата страна. В XXI в. няма по-естествено решение от това да направиш достъпа до банката дигитален. Като това трябва да обхваща пълния цикъл от кандидатстване до отпускане на заема и усвояване на средствата. Сами разбирате, че заради сигурността на транзакциите трябваше да изградим изцяло нова платформа, която да позволява електронна идентификация на всяка kомпания. Освен самия дигитален кредитен процес платформата предоставя и много знания – за един предприемач е важно да знае, че има един „пул“, в който може бързо да потърси информация как да регистрира фирма, как да маркетира продукта си. И най-важното – тази платформа ще се подобрява и развива във времето, като се адаптира към новостите и към нуждите на бизнеса. А скоро ще е готова и апликацията ù за мобилни телефони.

- Какъв е пътят от идеята за започване на нов бизнес до превръщането ù в успешна малка фирма?

- Казват, че вярата прави първата крачка, и това отчасти е така. От опит обаче ще ви кажа, че има три варианта човек да стартира собствен бизнес. Първият е да си млад и пълен с идеи и енергия. Вторият – да си натрупал достатъчно километраж и да искаш да се отделиш, като продължиш сам. А третият – да си бил принуден да го направиш, немалко успешни бизнеси са стартирали вследствие на криза или катаклизъм. Без значение в коя от трите хипотези е човек, за да стартира собствен бизнес, зад него е застанала вярата, че може да успее. Нагласата е изключително важна в случая. Ако човек е подготвен, че няма да е лесно, че ще има трудности, спадове и върхове, но въпреки това е готов да се посвети 100%, то тогава половината работа е свършена.

- Коя е средната сума, която е необходима за стартиране на нов бизнес от човек с малък или без опит през 2022 г.?

- Зависи какви средства са необходими за начинаещия – дали заем или капитал. Ако говорим за микрокредит, той обичайно е между 35 и 50 хил. лева. Като се има предвид, че предприемачът трябва да вложи поне още 20% собствени средства, мисля, че е реалистично човек да стартира с между 50 и 70 хил. лева. Когато обаче търси допълващ капитал в по-големи размери – обичайно IT компаниите са такива, винаги е по-удачно да се търсят небанкови решения като venture фондовете или краудфъндинг платформите. В Business Booster сме посветили цяла тема за това.

***

Функционалности

[[{"fid":"387057","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":628,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Дигиталната платформа Business Booster включва няколко основни компонента: бизнес академия, онлайн кандидатстване за кредит и е-маркет.

Бизнес академията предлага различни наръчници с ясна и конкретна информация по темите, които най-често притесняват предприемачите: „Как да регистрирате фирма“, „Социално осигуряване“, „Как да финансирате бизнеса си“ и др. Подготвили сме няколко интересни видеоурока, главен герой в които е нашият чатбот Вики. Публикували сме също финансов речник и дигитална библиотека с необходимите на бизнеса декларации и документи. Но може би едно от най-полезните неща в тази секция е нашият Business Plan Wizard, тъй като изготвянето на бизнес план често затруднява предприемачите. С него лесно и удобно се генерира отлично структуриран бизнес план, който може да се ползва за кандидатстване за финансиране в различни институции.

В раздела за финансиране потребителите могат да разгледат различните инструменти, които предлагаме, да се свържат с кредитен експерт при необходимост и най-важното – в момента се разработва функционалността за отпускане на кредити изцяло онлайн.

Голямото ни желание е да дигитализираме максимално услугите на банката. И вместо да откриваме нови офиси инвестираме в онлайн функционалности, които да ни направят по-гъвкави и по-ефективни.

Описание на онлайн магазина 

Амбицията ни беше да съкратим пътя между бизнеса и потребителите и да предложим на предприемачите място, в което лесно, бързо и напълно безплатно могат да създадат онлайн магазин. За него е необходима само регистрация в платформата и сключване на типов договор, за да се убедим, че създателят на магазина е реалният собственик на бизнеса.

Самото създаване и управление на е-маркета е изключително лесно, не изисква никакви допълнителни технически умения, а предлага всички необходими функционалности. Дизайнът е съвременен и адаптивен към всякакви мобилни устройства, като дава възможност за персонализиране спрямо нуждите на конкретния бизнес. Има вграден модул за издаване на фактури, възможност за проследяване на поръчките и генериране на отчети спрямо изискванията на НАП.

Чатботът 

Водач през платформата е нашият чатбот Вики (Виртуално-Информативна-Кибер-Икона), около който имаше много емоции и противоречия. Спряхме се на 3D анимиран образ не само защото такива са актуалните тенденции, но и защото ни се искаше тя да е максимално user friendly и да създава приятна среда за обучение и развитие на бизнеса. Разбира се, само приятната визия не е достатъчна. За да е полезна на предприемачите, Вики е в постоянен процес на обучение, като ежедневно се увеличава броят на въпросите, на които може да отговаря.

Венцислав Савов. Текстът е публикуван в бр.12/2021 на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ