Готови ли са стартъпите да решават глобални проблеми
Настоящите ограничения отключват безброй възможности за иновативни разработки във всички отрасли на икономиката, казва Павлина Янакиева, изпълнителен директор на Българския център за иновации в Силициевата долина в специално интервю от Калифорния за списание "Мениджър"
- Докато растежът, потреблението и инвестициите се свиват, какво се случва със стартъп културата?
- Пандемията и последвалата икономическа криза оказаха негативно въздействие върху глобалната стартъп екосистема както в САЩ, така и в Европа и България. По данни на Crunchbase през първата половина на 2020 г. глобалното финансиране на компании от различни стадии на развитие е било 129 млрд. долара, което е спад от 7% в сравнение със същото време миналата година. Броят на финансираните стартъпи също е намалял с 5% оттогава и е 7600. През този период над 80 стартъп еднорози са затворили финансиране за над 500 млн. долара, като Airbnb, Stripe, Waymo, Sana Biotechnology и др.
Въздействието на глобалнaта пандемията се прояви под формата на висока безработица, мигновен преход към дистанционно работене от къщи и затварянето на пазари като туризъм, ресторантьорство, евенти и др. Това е нормален ефект в резултат от неяснотите, продиктувани от глобалната пандемия, но като цяло спадът е по-малко драстичен отколкото се очакваше. Въпреки всичко нека не забравяме, че същността на иновациите е в това да се търсят решения при ограничен брой ресурси. Фактът, че последните две рецесии родиха половината от Fortune 500 компании и над 50 от т.нар. еднорози, потвърждава известната мисъл на Мариса Мейър от Yahoo „Креативността обича ограниченията”.
- В какво състояние са фондовете, инвестиращи в технологични бизнеси? COVID-19 промени ли приоритетите им?
В момента в САЩ наблюдаваме разминаване между фондовата борса и глобалната и местна икономическа реалност, което със сигурност няма да продължи дълго. След първоначалното сътресение през март публичните пазари бързо се съвзеха и не показват никакви признаци на стрес и спад, което е доста странно, тъй като икономиката на САЩ е в рецесия и с исторически висок процент на безработица – 11%, или почти 18 милиона американци са безработни. Поради тази причина пазарите за рисково финансиране са все още стабилни и активно инвестират в технологични компании, като приоритетите им са се променили. За жалост наложените ограничения около пътуванията и социалното дистанциране тотално срутиха пазарите, свързани с туризъм, транспорт и хотелиерство, но пък отприщиха нови възможности за други.
- Кои ще са „дистръптив” бизнесите, които COVID-19 ще създаде?
- Настоящите ограничения отключват безброй възможности за иновативни разработки във все повече отрасли – медицина, киберсигурност, финанси, транспорт, агрикултура, фитнес и др. Кризата ще изтласка напред и компании, които търсят иновативни биотехнологични и фарма решения, както и разработчиците на решения за по-ефективна виртуална комуникация, продуктивност и образование. Не на последно място са и компаниите, които улесняват онлайн търговията и доставката на продукти по домовете.
- На какви критерии трябва да отговоря един български стартъп, за да привлече вниманието на Силициевата долина?
За да се възползват от вълната на иновациите, българските компании трябва да мислят глобално. Компании, които решават мащабни проблеми, иновират във важни отрасли на икономиката и създават нови пазари, са интересни за местните инвеститори, а и потребители. За един български стартъп е много важно да има първоначално финансиране и мрежа от клиенти, за да докаже, че има търсене на неговото решение и валидиране от пазара. Много важен е и лоялният екип от хора с релевантен опит от индустрията или домейна, в който иновират, както и желанието да се учат и развиват с компанията.
- Каква подкрепа оказва Bulgaria Innovation Hub на българските предприемачи?
- Хъбът има две основни цели – да подпомага успешното развитие на родните стартъпи и тяхното навлизане на американския пазар, както и да промотира България като дестинация на технологичните иновации в Източна Европа. Основната ни дейност е да предоставим т.нар. go-to-market roadmap. Това е подкрепа за български технологични стартъпи, които са разработили продукт, имат първоначално финансиране от локални фондове и клиентска мрежа, както и необходимите предпоставки и амбиции да разширят дейността си на американския пазар. Постигаме това чрез акселераторската ни програма, която включва над 27 различни модула, които се ръководят от наши ментори, домейн експерти с дългогодишен опит в технологични компании в Силициевата долина. Те обхващат всички важни теми, необходими за изграждането на стабилна стратегия. Някои от тематичните лекции включват изграждане на бизнес план и ценова стратегия, изграждане на дистрибуторски канали, пазарно позициониране, маркетинг и продуктов мениджмънт. Голяма част от програмата е посветена на правилното позициониране на компаниите и на техните продукти пред потенциални клиенти и инвеститори. Не всички компании се нуждаят от инвестиции, но нито една не може да просъществува без продажби и солидна клиентска база.
- Колко голяма е партньорската и менторската ви мрежа?
- Споделяме добри практики и изпитани методи от дългогодишния ни опит и предлагаме достъп до нашата партньорска и менторска мрежа на предприемачи и експерти, изградили успешни стартъпи и компании. Сред тях е Тод Рулон Милър, бивш вицепрезидент по продажби в NeXT Computers – компанията, която Стийв Джобс основава през 1985 г., както и бивш вицепрезидент по продажби и обслужване в Netscape.
Списъкът продължава с Боряна Стробел, съосновател на Straubel Foundation и един от ключовите кадри в огромния успех на Tesla, както и с Богомил Балкански – бивш вицепрезидент в Google и настоящ партньор в един от най-успешните фондове за рискови инвестиции Sequoia Capital. Също така черпим опит от активни членове на Българската диаспора.
Можете да научите повече за програмата и нашите ментори на: www.bghub.io/mentors.
С промотирането на България пред местната стартъп и венчър екосистема ние увеличаваме разпознаваемостта на страната като иновационен хъб в Източна Европа – това посвоему дава акредитация на родните предприемачи, които търсят поле за изява тук.
Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 07/2020 г. на списание "Мениджър"
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.