Инвестирането? То е като покупката на автомобил
Много хора се страхуват да инвестират по най-различни причини – риск от загуба, непознаване на възможностите, недоверие към финансовите институции и други. В началото и на мен тази материя ми беше непозната и имах доста съмнения, но с времето добих по-голяма увереност. Има една област обаче, в която не се чувствам толкова подготвен и това са автомобилите. За мен, инвестирането и покупката на кола имат много общи черти и в тази статия ще сравня двете, като ще ви дам насоки при избора на активи в зависимост от вашите нужди и желания.
Каква е целта?
Преди две години реших да сменя колата си с по-нова и преминах през процес, който мога да сравня с този при избор на инвестиции. Първото нещо, което се запитах е трябва ли ми изобщо автомобил. Дали не може да използвам градския транспорт или друго превозно средство като скутер или тротинетка? Установих, че за придвижване в града метрото е подходящо, но семейството ни често пътува за уикенда и без собствена кола ще е трудно.
При инвестирането е същото. Трябва да си отговорим първо на въпроса дали изобщо искаме да го правим и каква е целта. За мен, основната цел да влагаме средства в активи е да ускорим постигането на целите ни, защото само със спестяване ще ни е трудно. Така, използваме силата на времето и сложната лихва.
Какво ни трябва?
Всеки от нас си има списък с изисквания, когато си купува автомобил. За мен беше важно той да е сигурен, защото го използваме и като семеен автомобил. Другото ми условие беше да е с достатъчно голям багажник, за да събира всичко необходимо, когато тръгваме на почивка. Заради тези желания, колата ще е по-голяма и трудна за паркиране, и няма да е толкова маневрена и спортна. Винаги се налагат компромиси, въпреки желанието на производителите да има автомобил 4-5-6 или повече в едно.
Когато решим да инвестираме нашите спестявания се сблъскваме с подобни казуси. Ако искаме да изберем сравнително сигурни вложения като банков депозит, застраховка Живот със спестовен елемент или облигации, ще получаваме по-малка доходност от тях. В случай, че желаем по-висок процент на печалба (с по-висок риск, разбира се), трябва да изберем дали инвестицията да е ликвидна или не чак толкова. В първият случай, ще се насочим към дялове от взаимни фондове, ETF-и или акции, а във втория към недвижими имоти или земеделска земя.
За да изберем най-подходящият за нас инвестиционен инструмент, ще трябва да решим и какво сума да вложим в него. Ако разполагаме със сравнително малка сума или може да отделяме на месец не повече от 200-300 лева, взаимните фондове са добра алтернатива. Ако имаме заделени над 10,000 лева, борсово търгуваните фондове (ETFs) са с по-висока доходност и по-ниски такси. Всички тези характеристики са ключови, както при изборът на автомобил е важно какъв клас да е (нисък, среден или висок), каква категория да е (седан, хечбек, комби, SUV, кабрио, ван или други), видът на горивото и други.Дяволът е в детайлите
След като си избрах основните характеристики на бъдещата ми кола (сравнително висок клас комби на бензин), дойде трудната част. Дали да е с автоматични или с ръчни скорости? Дали да е 4х4 или мога да мина и без него? Дали да е с по-голям двигател или с по-малък? Дали да е с кожен салон или текстил? Доста четох в различни форуми и се ровех в интернет. Проведох и много разговори с приятели, които разбират от автомобили. Колкото повече навлизах в темата, толкова по-объркано ми стана.
И всичко това беше за избор на кола на старо. Ако трябваше да избирам какви екстри искам да добавя в нова кола, нещата щяха да станат още по-трудни. След доста ровене в обяви, обаждания и търсене, си набелязах няколко автомобила за оглед и тест драйв. Избрах един, който най-много се доближаваше до моите изисквания и имаше много добър външен вид и работа на двигателя. Финалният тест беше проверка от монтьори в официалния сервиз на марката за България, защото имах нужда от независимо мнение на специалисти в тази сфера, през които са минали хиляди подобни коли. Накрая се разбрахме за цената с продавача и оформихме необходимите документи.
Предполагам, че и вие сте минавали през този процес. Не се отказахте, защото е прекалено рисково и не се знае на каква кола ще попаднете, нали? Не си казахте, че не разбирате от автомобили и по-добре да си ходите пеша, нали? Парадоксът е, че използваме тези оправдания когато става въпрос за инвестиране, а за мен нещата са много сходни.
След като сме избрали класа на активите (депозити, злато, акции, взаимни фондове, ETF-и, р2р платформи, застраховки със спестовен или инвестиционен елемент или други) е добре да се насочим към техните характеристики. Както и при колите, ако досега конкретния продукт се е справял добре, най-вероятно, ще продължи да бъде така и в бъдеще (въпреки че няма гаранция). Ако един взаимен фонд е реализирал средна доходност от 7-8% за последните 10 години, има по-голям шанс да го повтори от друг, който е бил на загуба през почти цялото време. При ETF-ите е същото. Ако S&P500 е правил средно около 10% на години за почти век, е много вероятно това да продължи и в бъдеще.
Продължаваме с характеристиките на инвестициите. Както и при колите, така и при тях е важно колко ще ни струва поддръжката, т.е. какви са разходите, свързани с тях. При равни други условия, ще изберем финансов продукт, който е с по-ниски такси и комисионни. Разбира се, ако една инвестиция има добри показатели и ни носи висока доходност при умерен риск, може да дадем малко повече пари за нейното управление.
Цялата тази информация може да получим от продавача (на колата и на инвестиционния продукт), но ако имаме съмнения или не разбираме чак толкова от тази материя, е добре да се доверим на човек (приятел или експерт), който да ни даде независимо мнения за качествата на нашата покупка.
Как взехме нашето решение?
Аз си избрах автомобил без да разбирам на 100% всички негови характеристики и без да имам гаранция, че той няма да се развали още след 1,000 километра. Предполагам, че и при вас е било така, когато сте си купували кола на старо. Може ли покупката ни да се окаже губеща? Разбира се. Тогава ще преценим дали да задържим автомобила или да го продадем. При инвестициите е същото. Може да се окажат печеливши, но може и да претърпим загуби.
В този случай, просто може да ги продадем. И в двете ситуации, вероятността за печалба и дълго безаварийно шофиране се увеличават драстично, ако сме си „написали домашното“.
В тази статия исках да ви покажа, че няма нищо страшно при инвестирането и то не е по-рисково от това да си купим автомобил. Дори да не разбираме на 100% всичко за колите или инвестициите, пак може да вземем информирано решение. Дори да попаднем на не толкова печеливш финансов продукт или поддръжката на колата да е свързана с много разходи, може да ги продадем и да си изберем други. Ако някой някога си е купувал кола, може да се справи и с избор на подходяща инвестиция. Сигурен съм в това. Успех!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.