Каква маркетинг информация можете да си купите изгодно от Facebook?
“Вижте какъв хейт е получил конкурента ни на Facebook страницата ни.”
Много бих се учудил ако не сте го чули в дискусия наскоро. Би било странно ако някой от екипа ви не е казал през последната година “Вижте колко доволeн е този наш клиент” за пост в социалните мрежи. За съжаление на база на този пост след това не е може да се планира как да се засили ефективността на дигиталния ви маркетинг. Най-вероятно, ако компанията ви е активна в социалните мрежи с игровизации, сте чули “Вижте колко много хора участват в нашата Facebook игра”. Макар хората да копират един и същи отговор “Участвам”, а в условията изрично да пише, че игровизацията е тотално различна, и потребителите трябва да направят нещо по-сложно и смислено за бизнеса ви.
Контекст, за да има смисъл
Ако ви звучи познато - явно имате правилната нагласа. Поведението на потребителите има смисъл в бизнес среда, само ако имаме контекста за тях - дали е бил период на промоции, коледно пазаруване, upsell на продукти или услуги към съществуващи клиенти и т.н. За маркетинг информацията ни трябва контекст на поведението – кой, къде, какво, кога, как. И нещо особено важно - мащабът на това поведение. А единственият смисъл да търсим тази информация е приложимостта на изводите за нашия маркетинг - кое работи, за кого, защо, как. След което можете да надграждате. Както обичам да казвам - ресурси, и допълнителни ако се налага, има за “работещите” неща.
Как се справям? А конкурентите ми?
Въпросът как се справям отново винаги е в контекст - спрямо усилията, които сме вложили, спрямо кои конкуренти. Преди година имахме среща с една огромна компания, от топ 15 по оборот в България. Директорът „Връзки с обществеността“, която ръководеше и дейностите в областта на социалните мрежи, попита “Можете ли да ни кажете как се справяме”.
Ами не! Не можем без да имаме контекста - какви са били целите, какви комуникации са реализирани, с какъв бюджет са били подкрепени.
Иначе можете да изпаднете в ситуацията, в която изпадна друга компания, която ни попита защо техни конкуренти използват конкретни механики в социалните мрежи. След седмица се появи пост “Тагни приятел, който прилича на …”, като говорим за хранителен продукт. Хубавото е, че след срещата тестваха подобна механика в социалните мрежи. Но без контекста - дали са тествали механиката, защо са избрали точно този продукт, на кого е показан този пост с реклама - няма как да имате приложими изводи.
Затова и целта ми в тази статия е да ви насоча да използвате това, което е основната ви сила - че имате или ще имате целия контекст за дадено поведение на потребителите, което искате да изследвате. Кога и какво сте правили, какви хора какво е трябвало да направят. Както и за ваш конкретен конкурент - имате вероятно отлична представа за конкурентните им предимства, фокус продуктите и услугите им. Както и за мащаба, не казвам размера, на инвестициите им в съдържание в дигитална среда и за дигиталната им рекламата.
Да започнем с Facebook
Във Facebook в Page Insights можете да намерите страхотни неща за вашата аудитория.
Ако вече имате контекста, за който говорихме, и търсите още приложима информация - започнете с Fanpage Karma Този инструмент ще ви даде, пак като отчитате контекста на вашия подход и на конкурентите ви във Facebook - информация за предоставянето на всички важни индикатори на страницата. Най-хубавото? Можете да направите сравнителен анализ между 2 и повече страници на база КPIs.
Ако обаче закупите платената версия ще имате достъп до много повече информация . Ще ви струва от 50 евро до 150 евро на месец в зависимост какви функционалности ви трябват - допълнителни отчети, допълнителна аналитичност, повече социални мрежи, топ постове на конкурентни, оценка за размер на бюджет за реклама и т.н.
Да продължим с дигиталното пространство
Нека надградим с това какво се случва в дигиталното пространство - въпрос, който винаги изскача. Идеален инструмент няма със сигурност. Но пък трябва да започнете отнякъде - https://sentione.com/
Това е много добър инструмент за онлайн мониторинг на база ключови думи с много приложения. Ще имате информация, и то в реално време, за много неща които се случват в онлайн пространството по ключови за вас думи. Платформата може да следи много онлайн сайтове, блогове, форуми, социални мрежи и т.н. Вградена аналитична част много подробна информация. Най-базовият пакет е 49 евро на месец. Ако много ви хареса инструментът, ако са ви важни данните за 12 месеца назад можете да се изкушите да плащате 6 000 лева на година за подобна детайлна информация.
Основната инвестиция ще бъде времето ви
Информация дебне, изскача, залива отвсякъде. В какъв контекст я поставяме има значение. Но разликата е дали действаме по тази информация. Ако информацията е безплатна, или почти - основната инвестиция ще време ви – на вас и на екипа.
Безплатна, но много конкретна и приложима информация
Ако не сте ползвали досега Google Consumer Barometer - започнете сега. Ако сте го ползвали - “поцъкайте” пак, ще откриете много ценна и приложима информация. Напълно безплатно.
Като чуете или прочетете Google - знаете, че става дума за данни от милиарди интеракции, и то с целия контекст на тези интеракции. Доколкото Google печелят именно от това - те са демократизирали и достъпа до много конкретни и приложими данни. Кое ги прави приложими - че можете да изберете конкретна държава, тип населено място, демография на потребителите - пол, възраст, доход. И след това да преминете през цялата им дигитална и недигитална потребителска пътека - как са разбрали за даден продукт, търсили са онлайн, колко време преди покупка са търсили онлайн, къде са закупили, кое им е повлияло по време на планирането на покупката и т.н.
Просто отидете на https://www.consumerbarometer.com/
Изберете Dive into the data и си поиграйте с филтрите - изберете България. След това можете да настроите още филтри. И вижте къде виждате “приложима” маркетинг информация за вашия бизнес.
Наскоро показах на обучение на фирми за електроника колко силен е този инструмент, когато търсите конкретно как да насочите усилията си. Конкретно им показах колко е различно поведението при търсене на потребителите с висок доход и останалите. Разликата е над 10 процентни пункта за няколко конкретни канала. А това в маркетинга е много. И е много конкретно - кои канали са задължителни, къде да увеличите инвестицията в реклама и/или в съдържание, кои канали ако не работят за вас трябва веднага да подобрите.
С две думи - добрата новина е, че има такъв инструмент. Втората добра новина е, че вече го знаете, а все още малко фирми го познават. Лошата новина е, че и вие, и те сега четете тази статия. Но пък хубавото на мениджмънта и на бизнеса е, че голямата разлика е кой какво прави, а не какво знае.
Ако искате да качите още малко, или даже повече нивото, на база на структурирана информация от Google - посетете www.thinkwithgoogle.com за много приложими и конкретни концепции, модели и примери - по типове потребители, по индустрии, по фази в отношенията на потребителите с клиентите, по канали и формати.
Кой ме проучва
Ако сте в В2В сегмента - знаете стойността на това да знаете предварително кой има интерес от вашите продукти и услуги. Статистиката на Google показва, че много често компаниите имат 12 дигитални контакта преди реално да се свържат с дадена компания.
Как да разберете авансово? Можете да ползвате, че най-вероятно ви посещават от служебен компютър, разположен в офиса на потенциалния ви контрагент. А това означава - наименована интернет мрежа. Как е наименована? С името на компанията, където работи който ви проучва.
Дали ви е достатъчно да знаете, че от конкретна голяма компания са посетили сайта ви не един, а три пъти тази седмица. И престоят от трите сесии общо е над 30 минути? Според мен да.
Дали ще видите, че конкуренти посещават сайта ви? Определено. И ще знаете за кои от тях сте интересни.
Просто посетете https://albacross.com/ и ползвайте безплатната версия. Ако много ви хареса инструментът - можете да изберете и платена версия. Друг подобен инструмент е www.lumio-analytics.com - там обаче имате безплатен тест за 30 дни, след което трябва да си вземете платен пакет.
А ако трябва да разбера какво правят потребителите
Имаме клиент, който пусна нова услуга за пазара в България. Представете си колко много маркетинг предположения има в тази услуга, независимо, че я има в Западна Европа - какви сегменти има, кои стойностни предложения за кой таргет работят със сигурност, колко е дълга дигиталната потребителска пътека, какво трябва да разберат потребителите преди да конвертират и т.н. Инсталирахме инструмента www.hotjar.com, който позволява да виждате записи на сесиите на потребителите на сайта, както и къде кликат най-много - така имате контекст на цяла дигитална потребителска пътека. Ако нямате над 2 000 потребителски сесии на сайта ви, и не ви е важно да имате запис на повече от 300 потребителски сесии - ползвайте инструмента безплатно. Можете да ползвате и https://metrica.yandex.com, с условността, че като изцяло безплатен инструмент имате и ограничени възможности да настройвате инструмента.
Силата на това да видите как дадени потребители за пръв път попадат при вас от търсене в Google, и след това стоят по минута на страницата и не предприемат действия? Огромна. Силата на това да видите как потребителите попадат на сайта ви на конкретна услуга от даден форум и веднага търсят как да се свържат с вас? Огромна.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.