Първо интервю с почетния консул на България в Силициевата долина

Manager News

Коя е мечтата на всеки предприемач в Силициевата долина?

- Да построи голяма компания, в която хората да са щастливи да работят и която оставя траен отпечатък на пазара.

 

- Колко голямо е българското присъствие в Силициевата долина и каква е вашата задача в региона?

- Не знам дали има добра статистика за това колко българи работят в Силициевата Долина, но според мен сме няколко хиляди човека. Има и редица американски технологични компании, основани и ръководени от българи, като Leanplum (Момчил Кюркчиев), Charlie Finance (Илиян Георгиев и Иво Парашкевов), Enview (Красимир Пиперков), Robinhood (Влад Тенев), Lucid (Влади Шунтуров). Основната ми цел е да съдействам за развитието на технологичната индустрия в България. Това означава две неща. На първо място, да се подпомагат българските технологични фирми, било то стартъпи или по-големи и по-зрели фирми. И на второ, да се насочват фирми от Силициевата долина да разкриват клонове за развойна или друга дейност в България. 

 

- Какви са трудностите пред нашите технологични фирми и кои са първите ви инициативи като почетен консул?

- Предизвикателствата пред българските технологични компании са, че в един момент пътят към успеха минава през стъпване на американския пазар. За да расте една технологична компания, са ѝ необходими клиенти, а българската икономика е твърде малка и все още недостатъчно развита, за да предложи достатъчен потенциал. Тогава пред фирмата изниква въпросът: на кои чужди пазари може да се стъпи. Естествено пазарите на ЕС са първата логична стъпка, но повечето компании бързо осъзнават че овладяването им не е лесно. Защото, въпреки продължаващите от десетилетия процеси по обединяване на европейските пазари, все още, от гледна точка на език и култура на бизнеса става въпрос, ако не за 27 специфични пазара, то поне за 10 до 12 различни икономики. Това прави проникването на европейските пазари трудно. Другият фактор е, че големите европейски компании са сравнително консервативни и не дават лесно шанс на една малка и неутвърдена фирма като доставчик. По сходен начин стоят нещата и с азиатските пазари.

 

- Реално от каква помощ имат нужда българските ИТ предприемачи в Силициевата долина?

- Помощ е необходима на българските технологично фирми, за да стъпят на американския пазар или да развият тук маркетинг и продажби. Съвсем тактически това означава: 1) Създаване на американско юридическо дружество; 2) Наемане на екип; 3) Установяване на отношения с първите 10-15 клиента. Това с което се надявам да помогна е с контакти и напътствия. И понеже само моите усилия не са достатъчни, с една група съмишленици работим за отваряне на български център за иновации в долината. Това е частна инициатива да се направи една минимална структура, за да се помага систематично на български технологични фирми да стъпят на американския пазар. Както и да се насочват компании от Силициевата долина да разкриват клонове за развойна или друга дейност в България. 

 

 

- През последните 28 години, в които живеете и работите в САЩ, кои бяха българските фирми които пробиха на американския пазар? Кой е работещият бизнес модел?

- Българските фирми, които се утвърдиха на американския пазар не са много - Telerik (Progress Software), Chaos Group, Walltopia. Това поне са примерите, които са ми известни. Общото за тези три компании е, че имат продукти, които са лидери на техните пазари. Но въпреки все още малкото примери за успех, мисля, че сред новите стартъпи има много потенциал.

 

- Какъв е имиджът на новото поколение българи сред серийните предприемачи, с които общувате?

- Имиджът на България в Силициевата долина основно се изгражда от нас българите, които работим тук. Имаме критична маса, така че всеки в Долината познава или е работил поне с един българин. Често ми се случва, като кажа че съм от България, веднага да ме питат дали познавам еди кой си – техният български колега. Имиджът ни тук е доста позитивен и няма конкретни предразсъдъци към България, с които трябва да се борим.

 

Въпросите зададе Венцислав Савов

Източник: Списание „Мениджър“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ